:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

آغاز عملیات نصب جکت نخستین سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی

وزیر نفت، متوقف نشدن روند توسعه صنعت نفت در زمان تحریم‌ها را پیام توسعه طرح نصب پایه نخستین عرشه دریایی طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی برشمرد و گفت: به خواست ملت که برداشت متناسب با سهم‌ خود از میدان مشترک گازی پارس جنوبی بود، رسیدیم و برداشت از پارس جنوبی به اندازه‌ای رسید که استحقاق طبیعی‌ ما بود.
کد خبر: ۱۵۳۵۳۱
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۵
اقتصادگردان- عملیات نصب پایه نخستین عرشه دریایی طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در موقعیت مخزنی بلوک B این فاز (۱۱B) از طریق ارتباط زنده ویدئویی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری با علیرضا مسعودی، مدیرعامل شرکت پتروپارس در موقعیت مخزنی این فاز امروز (پنجشنبه، یکم خردادماه) به‌طور رسمی آغاز شد.

در این ارتباط زنده، بیژن زنگنه، وزیر نفت و جمعی از مدیران ارشد صنعت نفت، رئیس‌جمهوری را همراهی کردند. وزیر نفت در این ارتباط زنده از طریق ویدیو کنفرانس، متوقف نشدن روند توسعه صنعت نفت در زمان تحریم‌ها را پیام توسعه این طرح برشمرد و گفت: به خواست ملت که برداشت متناسب با سهم‌ خود از میدان مشترک گازی پارس جنوبی بود، رسیدیم و برداشت از پارس جنوبی به اندازه‌ای رسید که استحقاق طبیعی‌ ما بود.

وی با اشاره به پایان فعالیت‌های دریایی این میدان طی سال ۹۹، افزود: طرح‌های توسعه‌ای پارس جنوبی در حالی اجرا شد که با گرفتاری‌های مالی روبه‌رو بودیم و قیمت‌های پایین نفت را تحمل کردیم.

بنا بر اعلام وزارت نفت، مطابق برنامه‌ریزی انجام شده، ابتدا برنامه حفاری پنج حلقه چاه در موقعیت سکوی ۱۱B برای تولید روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز در دستور کار قرار دارد و انتظار می‌رود تولید اولیه از این سکو تا ابتدای سال آینده محقق شود.

به‌منظور شتاب در روند توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، فعالیت‌های اجرایی نخستین موقعیت تولید گاز این طرح بر مبنای استفاده حداکثری از تاسیسات موجود، صرف کمترین هزینه و کوتاه‌ترین زمان ممکن آغاز شده است. به این ترتیب، با توجه به تخلیه طبیعی مخزن و مقدار گاز قابل‌ تولید از بلوک C فاز ۱۲، سکوی یک میلیارد فوت مکعبی این موقعیت به محل بلوک ۱۱B و روی جکت انتقال داده می‌شود تا بلافاصله تولید اولیه از فاز ۱۱ آغاز و به‌سرعت به ظرفیت کامل برسد.

طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس، پس از خروج شرکت‌های توتال فرانسه و شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی‌آی) به‌طور کامل به شرکت پتروپارس سپرده شد؛ هدف از اجرای این طرح، تولید ۲ میلیارد فوت مکعب گاز غنی، انتقال به پالایشگاه‌های موجود پارس جنوبی و استفاده از ظرفیت فرآورشی این پالایشگاه‌هاست.