:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
معاون وزیر اقتصاد خبر داد:

استقبال ۱.۵ میلیونی از ETFها و معامله سهام دولت در بورس پس‌از یک‌ماه / تسهیلات یک میلیونی خرید صندوق واسطه‌گری یکم برای بازنشستگان

۱۳ هزار میلیارد تومان اموال دولت مولدسازی شده است / معاون وزیر اقتصاد با بیان این‌که از ۱۴ اردیبهشت تاکنون معادل ۱.۵ میلیون نفر از مردم در صندوق‌های ETF برای خرید سهام دولت اقدام کرده‌اند، اعلام کرد: 31 اردیبهشت مهلت پذیره‌نویسی در این صندوق‌ها به پایان می‌رسد، مردم می‌توانند پس از یک ماه سهام خود در ETFها را در بورس معامله کنند
کد خبر: ۱۵۳۵۱۸
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۴
اقتصاد گردان -   عباس معمارنژاد درباره تمهیدات برای آخرین روز فروش سهام شرکت‌های دولتی در صندوق‌های ETF، اظهار کرد: سهام بانک تجارت در صندوق‌های ETF معادل یک‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در بورس معامله شده و بانک ملت معادل ۶۰۰ میلیون تومان سهام آن در بورس معامله شده است. حدود ۷۰ درصد سهام این صندوق‌ها بازدهی دارد یعنی ارزش این صندوق در ۱۴ اردیبهشت معادل ۱۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود که ارزش امروز آن ۲۹ هزار میلیارد تومان است.
وی ادامه داد: یک از ویژگی‌های این صندوق‌ها قابلیت بازارگردانی است. یعنی اگر مردم خواستند واحدهای سرمایه‌گذاری خود را بفروشند، مدیر این صندوق سهام آن فرد را می‌خرد و در مرحله بعد با قیمت مناسب می‌فروشد تا ریسک کمتری متوجه مردم شود.
معاون امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد اعلام کرد: از ۱۴ اردیبهشت تاکنون معادل یک‌ونیم میلیون نفر از مردم در این صندوق‌ها پذیره‌نویسی کرده‌اند که امیدوار هستیم در مدت زمان باقی مانده به هدف ۸ میلیون استقبال از این صندوق‌ها برسد.
معاون وزیر اقتصاد درباره نقدشوندگی صندوق‌های ETF توضیح داد: در اوایل قابلیت نقدشوندگی این صندوق‌ها با تردید مواجه شده بود که با اقدامات و تصویبات صورت‌گرفته این صندوق‌ها بعد از یک‌ماه قابلیت معامله‌گری دارند و معادل ۱۰۵۰ میلیارد تومان پول در این صندوق‌ها می‌ماند تا این بازارگردانی را انجام بدهد.
معمارنژاد ادامه داد: برای ثبت سفارش و پذیره‌نویسی در این صندوق‌ها به کد بورسی نیازی نیست و با کد ملی می‌توان این امور را انجام داد. سرپرست خانواده می‌تواند برای خانواده و فرزندانش ثبت‌نام کند اما این سهام برای معامله در بورس به کد بورسی نیاز دارد.
معاون وزیر اقتصاد درباره مدیریت این صندوق‌ها نیز توضیح داد: تا پایان سال ۱۴۰۰ دولت باید از مدیریت این صندوق‌ها کناره‌گیری کند و هر شخصی که یک دهم سهم این صندوق‌ها را داشته باشد، می‌تواند در مجمع شرکت کند.
وی افزود: به آخرین قیمت این صندوق‌ها در روز ۱۳ اردیبهشت ۳۰ درصد تخفیف خورده است. سهام بانک تجارت در روز ۱۳ اردیبهشت معادل ۱۰۴ تومان و امروز به   ۲۰۲، بانک صادرات از ۱۰۷ به ۱۹۳ تومان، بانک ملت از  ۱۰۴۵ به ۱۷۲۰ تومان رسیده است که در کل هر ده‌هزار تومان این صندوق‌ها امروز قیمت آن ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان است.
معمارنژاد بیان کرد: سه روش برای پذیره‌نویسی در این صندوق‌ها وجود دارد که شامل درگاه‌های حضوری و غیرحضوری بانک‌ها و کارگزاری‌ها مربوط به افراد دارای کد بورسی است.
وی با اعلام این‌که ۷ هزار هزار میلیارد تومان دارایی دولت است، گفت: باید در بانک‌های دولتی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های آن‌ها از راهای‌های مخلتف واگذار شود. در سال گذشته در بانک‌ها حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان بانک مولدسازی شده که در دو ماه سال‌جاری ۸ هزار میلیارد تومان مولدسازی دارایی داشته‌ایم.
معاون وزیر اقتصاد در پایان سخنانش به مردم توصیه کرد که در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری بلندمدت داشته باشند و اظهار کرد: اولویت دولت برای صرف کردن منابع این صندوق‌ها در بودجه‌های عمرانی است.

تسهیلات یک میلیونی برای بازنشستگان

عباس معمارنژاد معاون وزیر اقتصاد در امور بانک و بیمه از بهره‌مندی بازنشستگان از تسهیلات یک میلیون تومانی برای خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری واسطه‌گری یکم خبر داد.مهمترین هدف صندوق های سرمایه گذاری تعریف شده از سوی دولت در سال ۹۹ مردمی کردن اقتصاد و ایجاد منفعت آحاد جامعه از رشد بازار سرمایه کشور است.
وی ادامه داد: برخلاف این گفته که دولت برای جبران کسری بودجه اقدام به راه اندازی چنین صندوق هایی کرده جبران کسری بودجه دولت انگیزه پنجم یا ششم راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری و واگذاری دارایی های دولت است.
معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: اولین ویژگی صندوق های سرمایه گذاری تعریف شده دولت را می توان مرکب بودن از چند سهم و به تبع آن ریسک پایین عنوان کرد. وی تخفیف ۲۰ درصدی صندوق معاملاتی یکم را دیگر نکته قابل ملاحظه در سرمایه گذاری عنوان کرد و افزود: طبق برآوردهای اولیه این صندوق حدود ۷۰ درصد سودآوری اولیه را شامل می شود زیرا طبق معاملات روز سهام‌های موجود در صندوق یکم ارزش واقعی این صندوق حدود ۲۹ هزار میلیارد تومان است. نکته دیگر اینکه این صندوق از بازار گردانی خوبی برخوردار است بر این اساس تاکنون حدود یک و نیم میلیون نفر اقدام به پذیره‌نویسی در این صندوق کرده‌اند.
معمارنژاد در طرف دیگر این گفتگو به موضوع جذاب سازی عرضه صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفت و افزود: کوتاه شده مدت خواب دو ماه صندوق یکم به یکماه و اینکه خریداران می توانند پس از یکماه دارایی خود را بفروشند یکی از موارد جذاب برای خرید این صندوق محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: نظر به جذابیت سرمایه گذاری در صندوق واسطه گری یکم، صندوق بازنشستگی کشوری طی اطلاعیه ای برای هر بازنشسته‌ای که قصد مشارکت در این سرمایه‌گذاری داشته باشد یک میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته است.
معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: پیرو اقدام مثبت صندوق بازنشستگی کشور، صندوق بازنشستگی بانک ها هم برای بازنشستگان خود تسهیلات یک میلیون تومانی در نظر گرفته است. وی ادامه داد: برای پذیره نویسی صندوق واسطه گری یکم نیازی به کد بورس نیست و مردم می توانند فقط با کد ملی و مراجعه به شعب برخی بانک ها و یا تریدرهای کارگزاری های سراسر کشور پذیره نویسی را انجام دهند. هر ایرانی که حتی یک روز از تولدش گذشته باشد و دارای کد ملی باشد می تواند پذیره نویسی را انجام دهد. سرپرستان خانوار هم می توانند برای فرزند یا همسر خود اقدام به پذیره نویسی و خرید نمایند، اما برای انجام معاملات آینده این صندوق در تابلوی بورس اوراق بهادار دارا بودن کد بورسی الزامی است.
معمارنژاد با بیان اینکه هر ۱۰ هزار تومان از محتویات این صندوق به قیمت روز بازار حدوداً ۱۷ هزار تومان می ارزد ادامه داد: سهم های درون صندوق واسطه گری یکم در حال حاضر در بازار با قیمت بیشتری عرضه می شود و با توجه به پایین بودن ریسک صندوق ها در سراسر دنیا خرید صندوق واسطه گری یکم کاملاً توجیه اقتصادی دارد
در اين زمينه، وحید شقاقی کارشناس اقتصادی گفت: در شرایط کنونی بهترین روش برای تامین کسری بودجه و به‌ویژه برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی این صندوق‌ها است که با این اقدام مردم فعالیت در بازار سرمایه را یاد می‌گیرند.
این استاد دانشگاه در پاسخ به این‌که آیا امکان ضرردهی بانک‌ها در این صندوق‌ها وجود دارد؟ اظهار کرد: بهتر بود که دولت ترکیبی از سهام بانک، بیمه، خودرو و صنایع پتروشیمی در صندوق سرمایه‌گذاری مالی یکم در نظر می‌گرفت‌. اگر دولت این سهام را خود مستقیم می‌فروخت درآمد بیشتری کسب می‌کرد اما با این صندوق‌ها قصد منفعت رساندن به مردم دارد.

شقاقی درباره مدیریت این صندوق‌ها گفت: اگر مدیریت این صندوق‌ها در دست دولت باشد، خصوصی‌سازی اتفاق نیفتاده و هزینه‌کرد آن بجز بودجه عمرانی اتلاف منابع است.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: این صندوق‌ها به دلیل ریسک کمتر و تخفیف‌ها، مزایای زیادی برای مردم دارند.
همچنین در ادامه مهدی حیدری، کارشناس اقتصادی دیگری درباره عدم استقبال مردم از صندوق‌های ETF گفت: واگذاری دارایی چند وجه است که این صندوق‌ها کم‌آسیب‌ترین راه برای تامین کسری بودجه است. لازم به ذکر است که دارایی و اموال دولت دارد واگذار می‌شود اما مدیریت همچنان تحت دولت است که این یکی از نقدها به صندوق‌های مالی یکم است.
این اقتصاددان افزود: این‌که تا سال ۱۴۰۰ مدیریت این صندوق‌ها به عهده مردم قرار خواهند گرفت، این نکته باید ذکر شود که دولت بعدی چه انگیزه دارد که پول و درآمدی از این صندوق‌ها کسب نکرده، مدیریت این صندوق‌ها را مدیریت به مردم واگذار کند. پیش‌بینی آینده صندوق‌های ETF
 همچنين  یک کارشناس اقتصادی ضمن بررسی وضعیت ETF ها در بازار سرمایه، درمورد آینده این صندوق‌ها گفت: انتظار می‌رود پس از فروکش التهاب بازار سرمایه، مردم استقبال گسترده‌ای از صندوق‌های ETF در چند ماه پیش رو داشته باشند.
سید حسین میری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به طرح واگذاری اموال دولتی از طریق صندوق‌های ETF اظهار کرد: از لحاظ محتوایی، به نظر می‌رسد که این شیوه واگذاری مناسب باشد، زیرا روش‌های دولت برای واگذاری اموال را متنوع می‌کند و برای دولت و سازمان‌های مرتبط این فرصت را فراهم می‌کند که بتوانند بهتر بازار را کنترل و هماهنگ کنند. همچنین، این شیوه واگذاری مشکلاتی را  که روش‌های اجرا شده پیشین خصوصی‌سازی داشته‌اند، ندارد. بنابراین صندوق‌های ETF ذاتأ برای واگذاری اموال دولتی مناسب هستند.
وی به این سوال که صندوق‌های واسطه‌گری مالی در چه صورتی می‌توانند موفق باشند؟ پاسخ داد: در بازار سرمایه‌ای که فراز و فرودهای زیادی دارد و شرایط خاصی بر آن حاکم است، وقتی چنین ابزاری معرفی می‌شود، کسانی که قصد خرید واحدهای صندوق را داشته باشند، قطعا آن را با سایر حوزه‌های سرمایه‌گذاری مقایسه می‌کنند. از آنجاکه طیف هوشمند وسیعی از فعالان بورسی هستند که راهبری بازار دستشان است و سایر فعالان هم از آنها تبعیت می‌کنند، قضاوت آنها از ارزنده بودن یا نبودن صندوق‌های ETF بر میزان موفقیت این صندوق‌ها در جذب سرمایه مردمی موثر است.
این کارشناس اقتصادی افزود: منظور این است که طیف هوشمند و راهبر به همراه طیف معمولی بازار، مرتب بازدهی و ریسک صندوق واسطه‌گری مالی یکم را با سایر ابزارها مقایسه می‌کنند. پس اگر قرار باشد بازدهی ابزاری که دولت به بازار معرفی می‌کند، نسبت به سایر ابزارهای بازار از عدد و و رقم مناسبی برخوردار نباشد، حتی در صورتی که ابزار مالی بسیار خوبی هم باشد، ممکن است در جذب سرمایه مردمی موفق نشود؛ بنابراین باید دولت مراقب باشد که صندوق واسطه‌گری مالی یکم هم از نظر ریسک و هم از نظر بازدهی مالی برای سرمایه‌گذاران جذابیت داشته باشد.
میری با تاکید بر اینکه  اگر دولت صبر و تحمل نشان داده و در اجرای صندوق‌های ETF پافشاری به خرج دهد، احتمالا این صندوق‌ها موفق می‌شوند، گفت: بازار سرمایه ایران در شش ماه گذشته، به ویژه از آغاز سال جاری تجربه‌ای خاص را پشت سر گذاشت و بازده‌های بالا و خارج از انتظاری را تجربه کرد. در این بازار که توقع فعالان برای کسب سود را بالا برده است، عدد و رقم بازدهی صندوق‌های ETF با بازار مقایسه می‌شود و فعالان به این نتیجه می‌رسند که سرمایه خود را مستقیم در بازار صرف کنند. اما تجربه نشان داده که بازار همیشه به شکل امروز نیست و روزهایی هم بوده‌اند که تقاضای اوراق بدون ریسک و با بهره پایین بالا رفته است.
وی تاکید کرد: با وجود آنکه صندوق‌های ETF ابزار خوبی برای واگذاری اموال دولتی هستند، اما زمان ارائه این واگذاری برخلاف تصور دولتی‌ها مناسب نبوده است، زیرا سرمایه‌گذاران اکنون متوقع هستند و طبیعی است که استقبال شدیدی از آن انجام نشده باشد. با این وجود برای ماه‌های آینده که بازار متعادل می‌شود، صندوق‌های ETF در زمینه جذب سرمایه موفق‌تر عمل خواهند کرد.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
صدیقه خلیقی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
0
0
بسیار خوب است اگر سود بموقع پرداخت بشه وقت برای ثبت نام کم بود چون سایت بسخت ی باز میشد و زمان هم گذرا
محمدعلی فلاح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
0
0
۱۰ سهم از بانک ملی