:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام كرد

روند مثبت عرضه ارز در سامانه نیما و رونق گرفتن صادرات / افزايش اونس جهاني به 1753 دلار و رشد دلار و سكه

اونس جهاني به 1753 دلار رسيد / سه برابر شدن تبادل ارزی ترکیه و قطر برای کمک به لیر / هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران روز چهارشنبه با رشد ۸۰ هزار تومانی قیمت به رقم هفت میلیون و 75۰ هزار تومان به فروش رسید.هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز هفت میلیون و ۳۵۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد.همچنین نیم سکه نیز سه میلیون و 930 هزار تومان، ربع سکه دو میلیون و 220 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و 150 هزار تومان تعیین قیمت شد. هر گرم طلای خام ۱۸ عیار 753 هزار تومان و هر مثقال طلا نیز سه میلیون و 266 هزار تومان به فروش رسید
کد خبر: ۱۵۳۵۱۱
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۳


اقتصاد گردان - رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان این‌که با فروکش کردن شیوع کرونا، صادرات غیرنفتی کشور در حال احیاء و رونق گرفتن است، از روند مثبت عرضه ارز در سامانه نیما خبر داد.
 همتي افزود: در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با حضور رئيس جمهور، برنامه‌های دولت در خصوص گسترش صادرات غیرنفتی و نحوه تامین ارز واردات کشور در سال‌جاری مورد بررسی قرار گرفت و تصمیمات خوبی اتخاذ شد.
وی ادامه داد: سرپرست وزارت صمت گزارشی از پیش‌بینی میزان صادرات غیرنفتی، با تمرکز بر کشورهای همسایه ارائه کرد. با فروکش کردن شیوع کرونا صادرات غیرنفتی کشور در حال احیاء و رونق گرفتن است.روند عرضه در نیما نیز روند مثبتی به خود گرفته است. روش‌های متنوع بانک مرکزی برای تسهیل بازگشت ارز صادرکنندگان به چرخه اقتصاد نيز تشريح شد.
همتی گفت: فرصت خوبی برای جهش تولید ملی، جلوگیری از واردات غیرضرور و توسعه صادرات غیرنفتی ایجاد شده است که با یاری خداوند متعال و با تلاش تولیدکنندگان و سایر فعالان اقتصادی محقق خواهد شد.

نرخ در بازار

نرخ لحظه اي نرخ خريد دلار در سامانه سنا و صرافي هاي مجاز بانكي به 17200 و نرخ فروش دلار به 17300 تومان رسيد. همچنين نرخ خريد يورو 18700 و فروش يورو 18800 تومان اعلام شده است .  قیمت‌ها در بازار ارز حاکی از آن است که دلار و یورو نسبت به روز گذشته روند افزایشی داشته است.
صرافی‌های مجاز بانک مرکزی روز چهارشنبه قیمت خرید هر دلار آمریکا را ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کردند .نرخ فروش دلار نیز ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام کردند که افزایشی ۱۵۰ تومانی داشته است.همچنین این صرافی‌ها  یورو را ۱۸ هزار و ۷۰۰ تومان خریدند و ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان فروختند، كه افزايش 200 توماني داشته است. قیمت خرید ارز در بانک‌ها نیز اندکی کمتر از قیمت خرید در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی است؛ هرچند که به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور، در حال حاضر تلاش می‌شود که کمترین مراجعه به شعب بانکی صورت گیرد.
سامانه سنا نرخ ميانگين معاملات ارز در روز 30 ارديبهشت را براي دلار 17194، يورو 18602، درهم 4650، يوان 2495، پوند 20458، لير تركيه 2551، دلار كانادا 12708 تومان اعلام كرده است.  همچنين سامانه نيما نرخ حواله در 30 ارديبهشت را براي دلار 15007،‌لير تركيه 2354، يورو 16645، درهم 4204، يوان 2245 تومان اعلام كرد.
در بازار رسمي ارز نيز بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۷ ارز افزایش و ۱۴ واحد پولی کاهش یافت؛ همچنین نرخ ۶ ارز دیگر نیز ثابت ماند.بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای روز چهارشنبه سی و یکم اردیبهشت ۹۹ ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با افزایش ۲۶۸ ریالی به قیمت ۵۱ هزار و ۵۰۰ ریال و هر یورو نیز با افزایش ۱۳۳ ریالی به قیمت ۴۵ هزار و ۹۴۹ ریال اعلام شد.

رشد ۸۰ هزار تومانی سکه در آخرین روز اردیبهشت‌ماه

عامل اصلی رشد قیمت طلا و سکه در معاملات روزهای اخیر، افزایش قیمت دلار در داخل و همچنین چشم‌انداز رشد بهای اونس در بازارهای جهانی است. در بازار طلا با اعلام هر اونس 1753 دلار و قيمت دلار در بازار آزاد به قيمت 17870 تومان، درهم 4950 و يورو 19300 تومان، قيمت طلا و سكه افزايش يافت.
هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران روز چهارشنبه با رشد ۸۰ هزار تومانی قیمت به رقم هفت میلیون و 75۰ هزار تومان به فروش رسید.هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز هفت میلیون و ۳۵۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد.همچنین نیم سکه نیز سه میلیون و 930 هزار تومان، ربع سکه دو میلیون و 220 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و 150 هزار تومان تعیین قیمت شد. هر گرم طلای خام ۱۸ عیار 753 هزار تومان و هر مثقال طلا نیز سه میلیون و 266 هزار تومان به فروش رسید.


سیگنال غلط به بازار ارز ندهیم

يك كارشناس اقتصادي معتقد است هرگونه تصمیم یا سیگنال غلط می‌تواند شوک منفی به بازار ارز وارد کند.
مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بانک مرکزی در ماه‌های گذشته تلاش کرده با مدیریت تقاضا، قیمت ارز را در محدوده‌ای کوچک، نگه دارد که در سال گذشته این برنامه با موفقیت نسبی اجرایی شد. در هفته‌های گذشته اما تحت تاثیر شیوع کرونا و به هم ریختن نظم بازارهای اقتصادی و تجارت بین‌المللی نرخ ارز تغییراتی را تجربه کرده است.
به گفته وی، در ماه‌های گذشته از سویی قیمت نفت به شکل جدی کاهش یافته و درآمدهای ایران در این حوزه محدودتر از قبل شده است. از سوی دیگر، با محدودیت در تردد تحت تاثیر کرونا، عملا تجارت بین‌المللی که یکی از اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار بر واردات ارز است، محدود شده است.

وي با اشاره به طرح‌هایی که درباره امکان واردات مواد اولیه بدون نیاز به ارز مطرح شده است، بیان کرد: اگر این طرح یا هر طرح دیگری، این سیگنال را به بازار بدهد که بناست تقاضا برای ارز در بازار آزاد افزایش پیدا کند، تاثیر منفی بر قیمت‌ها خواهد گذاشت. از این رو به نظر می‌رسد دلیل عدم موافقت بانک مرکزی برای اجرای این طرح تاکنون نیز همین نگرانی بوده است. نتیجه ارزیابی ما از وضعیت تجارت در هفته‌های گذشته این بوده که در حوزه تامین مواد اولیه، خوشبختانه واحدهای تولیدی کشور مشکل چندانی نداشته‌اند. شاید در حوزه ماشین آلات محدودیت‌هایی وجود داشته باشد که تحت تاثیر کرونا یا تحریم‌ها اتفاق افتاده اما در حوزه مواد اولیه محدودیت جدیدی رخ نداده و نیازی به نگرانی جدی در این زمینه نیست.
مدرس خیابانی - سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت - چند روز قبل از طرحی خبر داد که بر اساس آن واردات مواد اولیه بدون نیاز به انتقال ارز ممکن می‌شود. بانک مرکزی فعلا موافقت خود را با این طرح اعلام نکرده و همچنان تاکید کرده است که صاحبان ارز در خارج از کشور در صورتی که بتوانند منشأ ارز خود را اعلام کنند، امکان صدور گواهی ارز اشخاص از سوی این بانک وجود دارد.

شاخص دلار

شاخص دلار در معاملات امروز نسبتا بدون تغییر نسبت به روز قبل باقی ماند. به گزارش رویترز، در شرایطی که اقتصاد آمریکا با بدترین شرایط اقتصادی خود در طول ۹ دهه اخیر مواجه شده، جروم پاول، رییس بانک مرکزی این کشور در سخنانی گفته است نظام بانکی این کشور به حد کافی برای پشت سر گذاشتن این بحران نیرومند است. در حال حاضر بیش از ۳۶ میلیون نفر در آمریکا برای دریافت مزایای بیکاری درخواست داده‌اند و انتظار می رود رشد اقتصادی به پایین ترین سطح خود از زمان بحران سال ۱۹۲۹ برسد.
پاول با بیان اینکه قبول دارد آمارهای اقتصادی سه ماهه دوم سال خیلی خیلی بد خواهند بود، نسبت به بهبود شرایط و احتمال بازگشت رشد اقتصادی به محدوده مثبت در سه ماهه سوم سال ابراز امیدواری کرد.
پس از مدت ها کش و قوس فراوان یک گام بزرگ بر سر نهایی شدن بسته محرک اقتصادی در سطح منطقه یورو و اتحادیه اروپا برداشته شد و رهبران فرانسه و آلمان به عنوان دو قطب اصلی اقتصادی منطقه یورو بر سر تخصیص یک بسته محرک ۵۰۰ میلیارد یورویی به توافق رسیدند. انتظار می رود در شرایطی که رشد اقتصادی بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله آلمان، فرانسه و ایتالیا منفی شده است، این بسته بتواند تا حدی به بازگشت سریع تر اقتصادهای اروپایی به مدار مثبت رشد کمک کند.
پیش از این اختلافات درونی گسترده بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا باعث بی عملی بانک مرکزی اروپا شده بود، آن هم زمانی که دیگر همتایان این بانک به سرعت برای احیای رشد اقتصادی دست به کار شده اند. در ژاپن بانک مرکزی این کشور یک تریلیون دلار و در آمریکا فدرال رزرو حدود ۲.۵ تریلیون دلار اعتبار و نقدینگی مختلف برای حمایت از بخش های مختلف اقتصادی در نظر گرفته اند.
از سوی دیگر نرخ تورم در بسیاری از کشورهای جهان با سرعت زیادی رو به کاهش است که این کاهش نرخ تورم در کنار پایین بودن میزان مخارج مصرف کننده در بسیاری از کشورها بدان معنا خواهد بود که بانک های مرکزی ناچار به انجام اقدامات محرک بیشتری برای تسریع کردن روند بازیابی اقتصاد کشورها هستند.  
اکنون برخی از کارشناسان پیش بینی کرده اند بانک مرکزی آمریکا با تابوشکنی نرخ بهره را به سطح منفی کاهش دهد. وزیر خزانه داری آمریکا نیز نرخ بهره فعلی را یک فرصت مناسب برای سر و سامان دادن به وضعیت بدهی‌ها دانسته و از برنامه ریزی برای استقراض سه تریلیون دلاری خبر داده است.
شان اولیور، کارشناس مسایل اقتصادی در موسسه ای ام پی کپیتال گفت: در حال حاضر سه ریسک مهم بر سر اقتصاد جهانی است: احتمال بروز موج دوم همه گیری ویروس کرونا، زمان لازم برای بازگشت فعالیت های اقتصادی به سطوح قبل از بحران و تشدید تنش ها بین آمریکا و چین.  
وقایع معاملات ارز هم چنین تحت تاثیر اخبار مربوط به ویروس کرونا قرار دارد. در آمریکا دونالد ترامپ، در اظهاراتی عجیب مدعی شده ویروس کرونا در آزمایشگاهی در شهر ووهان چین، جایی که پاندمی کرونا از آنجا آغاز شد، ساخته شده و تهدید کرد که در صورت اثبات این ادعا، چین را از طریق اعمال تعرفه‌های جدید تنبیه خواهد کرد.
آمریکا و چین از سال ۲۰۱۸ با یکدیگر وارد یک جنگ تجاری گسترده شدند و سرانجام اواخر سال گذشته دو طرف سر اجرای یک جدول زمانی برای متوازن شدن تجارت دوجانبه توافق کردند. اکنون تهدیدات ترامپ باعث افزایش هراس معامله گران از ایجاد یک جنگ تجاری جدید شده است؛ آن هم در زمانی که رشد اقتصادی بسیاری از کشورها تحت تاثیر شیوع کرونا و تعطیلی کسب و کارها به پایین ترین سطوح تاریخ معاصر رسیده است.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز نسبتا بدون تغییر نسبت به روز قبل و در سطح ۹۹.۴۴ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۳۱ دلار اعلام شد.  
داده‌های جدید منتشر شده از منطقه یورو نشان می دهد که کشورهای اروپایی با حادترین بحران اقتصادی یک دهه اخیر خود مواج شده اند.  طبق اعلام مرکز آمار اروپا، متوسط رشد اقتصادی ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با سه ماهه پایانی سال قبل ۳.۸ درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳.۲ درصد کمتر شده است.  از سوی دیگر میزان تجارت خارجی کشورهای عضو منطقه یورو در ماه مارس  نسبت به مدت مشابه سال قبل با افت ۱۲.۱ درصدی مواجه شده و به ۱۵۳.۳ میلیارد یورو رسیده است.
در انگلیس نیز وضعیت چندان بهتر نیست و بانک مرکزی انگلیس در گزارشی هشدار داده است رشد اقتصادی این کشور به کمترین سطح خود از زمان جنگ جانشینی اسپانیا در قرن هجدهم خواهد رسید.  با این حال باقی ماندن نرخ بیکاری در یکی از کمترین سطوح نیم قرن اخیر، امیدها به بازگشت سریع تر اقتصاد انگلیس به محدوده رشد مثبت را تقویت کرده است.
در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با صعود ۰.۲۳ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۲۶ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۵ درصد بالا رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۰۹  به ۱.۰۹۴ دلار رسید.
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۲۳ درصد افزایش به ۱۰۷.۷۶۷ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۵۲۷ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۱۰۲ یوان چین اعلام شد.

روسیه به دلار زدایی ادامه می دهد
 
سهم اوراق دلاری از سبد ارزی روسیه بار دیگر کاهش یافت. به گزارش اسپوتنیک، روند فاصله گرفتن روسیه از دلار در ماه های اخیر بار دیگر تشدید شده است تا جایی که طبق اعلام وزارت خزانه داری آمریکا، تا پایان ماه مارس روسیه ۳.۸ میلیارد دلار اوراق قرضه این وزارت خانه را در اختیار داشته است که این رقم در مقایسه با ماه قبل ۸.۸ میلیارد دلار کاهش یافته است.
سه سال پیش روسیه با در اختیار داشتن ۱۰۵ میلیارد دلار اوراق قرضه وزارت خزانه داری یکی از بزرگ ترین دارندگان این اوراق در جهان بود اما از آن زمان تاکنون حدود ۹۶ درصد از این اوراق را واگذار کرده است.
ژاپن و چین بزرگ ترین دارندگان اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا هستند و هر کدام بالغ بر یک تریلیون دلار از این اوراق را در اختیار دارند. انگلیس نیز سومین کشور از این نظر است.
اولگ کوزیمین- کارشناس ارشد اقتصادی در مؤسسه رنسانس کپیتال - در همین رابطه گفت: با هدف تقویت ذخایر طلا، فکر می‌کنم بانک مرکزی دست به واردات طلا بزند. تداوم تنش‌ها با واشنگتن بدان معنا خواهد بود که میلیاردها دلار دیگر از ذخایر ارزی روسیه با طلا جایگزین خواهند شد.
طلا در حال حاضر ۲۰ درصد ذخایر ارزی و دلار ۲۲ درصد ذخایر ارزی بانک مرکزی روسیه را تشکیل می‌دهد. این در حالی است که سهم دلار از ذخایر ارزی روسیه در اواسط سال ۲۰۱۷ معادل ۲۲ درصد بود. بانک مرکزی روسیه در ماه فوریه به تنهایی حدود ۴۰ درصد از خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی جهان را انجام داده است.
طبق اعلام بانک مرکزی روسیه، تا پایان ماه مارس و به عنوان راهبرد متنوع سازی ذخایر ارزی، ذخایر طلای این کشور  به حدود ۲۳۰۰ تن به ارزش ۱۲۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است.

سه برابر شدن تبادل ارزی ترکیه و قطر برای کمک به لیر

بانک مرکزی ترکیه سقف تبادلات ارزی و بانکی خود را درپی توافق با مقامات پولی قطر سه برابر کرد و به ۱۵ میلیارد دلار افزایش داد.  به گزارش بلومبرگ، بانک مرکزی ترکیه سقف تبادلات ارزی و بانکی خود را درپی توافق با مقامات پولی قطر سه برابر کرد و به 15 میلیارد دلار افزایش داد.
بانک مرکزی ترکیه در بیانیه ای که امروز (چهارشنبه) منتشر شد، گفت: اهداف اصلی این توافق نامه تسهیل تجارت دو جانبه با پول رایج دو کشور و پشتیبانی از ثبات مالی دو طرف است.پس از اینکه بانک مرکزی ترکیه برای تقویت لیر درآمد حاصل از فروش ارز خارجی خود را کاهش داد، سیاست گذاران این کشور برای امضای توافق مبادلات ارزی دو جانبه، در حال مذاکره با بانک های مرکزی کشورهای عضو گروه 20 بوده اند.
مقامات ترکیه اکنون برای سرازیر شدن  دلار به بازار بر وام دهندگان دولتی تکیه کرده اند. یافتن یک منبع ارز خارجی در این کشور به طور فزاینده ای ضروری شده است با توجه به اینکه ذخایر ارزی ناخالص بانک مرکزی از ابتدای سال تاکنون 17 میلیارد دلار کاهش یافته و به 89.2 میلیارد دلار رسیده است.در پی این اخبار، ارزش لیر افزایش یافت و با کمی تغییر 6.78 به ازای هر دلار صبح امروز در استانبول معامله شد