:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۴

از طرح ۲۴۰۰ هکتاری نخلستان چه خبر؟

نماینده مجری طرح ۲۴۰۰ هکتاری نخلستان گفت: تاکنون کل ۵۴۰۰ متر خط لوله GRP این طرح اجرا شده و پیشرفت فیزیکی کلی پروژه ۸۵ درصد برآورد می شود.
کد خبر: ۱۵۳۴۹۸
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷

اقتصادگردان- طرح های کنترل سیلاب شبانکاره و بهسازی کانال های آبیاری سعدآباد از جمله طرح های در حال اجرا در شهرستان دشتستان هستند. علی محمدی، مدیرعامل سهامی آب منطقه ای استان بوشهر روز جاری در بازدید از طرح های کنترل سیلاب شبانکاره، این دو پروژه را اقداماتی مهم در راستای کاهش خسارات به زیرساخت های منطقه دانست.

وی خاطرنشان کرد: روند پیشرفت این پروژه ها مطلوب است و این شرکت آمادگی آن را دارد تا در صورت تامینِ به هنگام اعتبار، پروژه های مذکور را طبق برنامه زمانبندی به پایان برساند.

مهار سیلاب های فصلی با تکمیل سازه های کنترل سیلاب

نماینده مجری طرح های کنترل سیلاب شبانکاره اظهار کرد: بندهای محور ۱۰ و ۱۴، دو پروژه از مجموع ۱۸ سازه پیش بینی شده در مسیل های شبانکاره است که با هدف کنترل سیلاب ساخته می شود.

مهدی عوض زاده افزود: با تکمیل این بندها، سیلاب های فصلی که موجب بروز خسارت به اراضی کشاورزی و شبکه آبیاری شبانکاره می شود، مهار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: تغذیه سفره های آب زیرزمینی، کنترل رسوب و آبخیزداری نیز از دیگر اهداف این طرح به شمار می رود. 

نماینده مجری طرح های کنترل سیلاب شبانکاره اظهار کرد: بند محور ۱۰ از نوع بتنی و حجم مخزن آن ۳۰۰ هزار مترمکعب است. خاکبرداری این بند با حجم ۲۹ هزارمترمکعب به اتمام رسیده و هم اکنون پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصد دارد.

این کارشناس با اشاره به مشخصات فنی بند محور ۱۴ گفت: این بند با ارتفاع ۱۶ متر و حجم مخزن ۲۰۰ هزار مترمکعب، از نوع سنگ و ملاتی است، تا کنون ۹ هزار و ۵۰۰ مترمکعب از حجم بدنه این بند اجرا شده و پیشرفت فیزیکی کلی آن ۸۵ درصد است و در سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

پیشرفت ۸۵ درصدی طرح ۲۴۰۰ هکتاری نخلستان

مدیرعامل سهامی آب منطقه ای بوشهر در ادامه به بازدید از طرح ۲۴۰۰ هکتاری نخلستان و پروژه بهسازی کانال های آبیاری دالکی پرداخت.

نماینده مجری طرح ۲۴۰۰ هکتاری نخلستان اظهار کرد: این پروژه شامل یک ایستگاه پمپاژ و خط انتقالی به طول ۵.۴ کیلومتر است که تا کنون کل ۵۴۰۰ متر خط لوله GRP این طرح اجرا شده و پیشرفت فیزیکی کلی این پروژه ۸۵ درصد برآورد می شود.

مجید بحرانی افزود: همچنین ساخت ابنیه، تاسیسات مکانیکال و نصب و راه اندازی ۵ دستگاه الکتروپمپ به عنوان قلب تپنده این پروژه از دیگر اقدامات انجام شده است. در حال حاضر سوله ایستگاه در حال ساخت بوده و در آخرین مرحله کارهای برقی از جمله تابلو و ترانس انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: افزایش راندمان انتقال، توزیع و کاربرد آب، کنترل توزیع آب و مدیریت بهره برداری بهینه و همچنین تثبیت اشتغال موجود و جلوگیری از مهاجرت اهالی منطقه از مهم ترین اهداف این طرح است. اعتبار مورد نیاز این پروژه ۲۵۰ میلیارد ریال برآورد شده و بیش از ۲۲۰۰ نفر از کشاورزان منطقه از آن بهره مند خواهند شد.

نماینده مجری طرح ۲۴۰۰ هکتاری نخلستان با اشاره به طرح بهسازی کانال آبیاری شبکه دالکی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از پروژه های اجرایی در دشت دالکی، بهسازی کانال های آبیاری این منطقه است که در این پروژه ۵ کانال تحت پوشش شبکه دالکی به نام های نظرآقا، آل یوسفی، هلپه ای، کربلایی محمد قلی و آقایی مورد بهسازی قرار خواهند گرفت.

بحرانی افزود: کل طول این پروژه بیش از ۱۵ کیلومتر و پیشرفت فیزیکی آن ۹۵ درصد است که با تبدیل این کانال ها از سنتی به مدرن، راندمان آبیاری افزایش چشمگیری خواهد یافت و موجب توزیع عادلانه آب می شود.

وی اعتبار مورد نیاز این پروژه را ۳۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: با فعالیت همزمان دو تیم از پیمانکاران بومی، این پروژه در سال جاری و پیش از برنامه زمانبندی به بهره برداری خواهد رسید.