:
كمينه:۲۲.۷۹°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
در نشست اردیبهشت ماه پارلمان اقتصادی پایتخت مطرح شد

هشدار فعالان اقتصادی به دولت

نخستین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران در سی‌ام اردیبهشت ماه برگزار شد.
کد خبر: ۱۵۳۴۷۴
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
اقتصادگردان- اعضای اتاق در این نشست با وقفه‌ای دوماهه پس از شیوع ویروس کرونا، در مورد مسائل روز اقتصاد به بحث و تبادل نظر پرداختند.
رییس اتاق تهران از درس‌های کرونایی برای اقتصاد کشور گفت که چگونه دولت می‌تواند با حذف بوروکراسی‌های اداری موجب سرعت بخشی به امور تولید، تجارت و سرمایه‌گذاری باشد و در عین حال اقتصاد را مدیریت کند. از سوی دیگر، با کاهش نیروهای انسانی، به دنبال کوچک کردن و چابک‌سازی دولت باشد. مسعود خوانساری، به بازار بورس و معاملات ۲۰ هزار میلیارد تومانی در فروردین ماه امسال نیز گریزی زد و توصیه‌هایی به دولت داشت. براساس اظهارات او، رشد بازار سرمایه چند لازمه دارد: نخست اینکه دولت عرضه سهام اولیه در بازار را بیشتر کند تا قیمت‌ها تا اندازه‌ای واقعی باشد و اگر حبابی هست برطرف شود. اما گام دوم این است که دولت مطابق اصل ۴۴ علاوه بر اینکه سهام مالکیتی خود را عرضه می‌کند، باید سهام مدیریتی خود را نیز واگذار کند؛ در غیراین‌صورت این مساله در طولانی‌مدت مشکل‌ساز خواهد بود. در این میان، برخی از فعالان اقتصادی نیز هشدارهایی به دولت درباره وضعیت کنونی اقتصاد دادند. هشدار یکی از اعضا درباره کمبود مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی بود که به دلیل عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی طی دو ماه اخیر، ذخیره مواد اولیه‌شان تا یک‌ماه دیگر به پایان می‌رسد. هشدار دیگری که از سوی اتاق به دولت مخابره شد، در زمینه کمبود مواد اولیه صنعت مرغداری بود. به گفته یکی از فعالان اقتصادی، اگر به واردات نهاده‌ها و دارو در این بخش توجه نشود به زودی مشکل جدی دراین بخش رخ خواهد داد. 

   درس‌های کرونایی برای اقتصاد کشور

نخستین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران در سال ۹۹ با وقفه‌ای دو ماهه به دلیل شیوع ویروس کرونا با رعایت اصول بهداشتی و حفاظتی برگزار شد. البته این نشست به صورت زنده از طریق سایت اتاق تهران و حساب کاربری رسمی اتاق در اینستاگرام پخش شد. در این نشست، مسعود خوانساری رییس اتاق تهران با بیان اینکه نقدینگی کشور به ۲ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان رسیده است، گفت: افزایش قیمت طلا، سکه، ارز و خودرو اثرات افزایش نقدینگی است؛ این در شرایطی است که در بودجه سال ۹۹ کسری بزرگ ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی پیش بینی شده، که با توجه به وقوع پدیده کرونا و کاهش بی‌سابقه قیمت نفت، شرایط سختی در مقابل اقتصاد ایران قرار گرفته است.صادرات غیرنفتی کشور به دلیل مجموعه شرایط پیش روی اقتصاد جهانی، به‌شدت با محدودیت مواجه است و پیش بینی ما این است که با کسری بودجه بسیار بالا مواجه باشیم.خوانساری با تاکید بر ضرورت مدیریت آثار شیوع ویروس کرونا بر بخش‌های مختلف اقتصاد ایران خاطرنشان کرد: شیوع ویروس کرونا سبب شد تا بتوانیم بخشی از واقعیت‌های اطراف خود را مشاهده کنیم. برای مثال دولت می‌تواند با هزینه و تعداد نیروی انسانی کمتر اداره شود و حتی هیچ خللی هم در ارایه خدمات دولت پیش نیاید.او از حذف بروکراسی‌های زائد در سایه شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت: با چابکی که در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با مدیریت اوضاع مخرب کرونا صورت گرفت، برخی از بروکراسی‌های اداری حذف شد که نمونه آن، تولید الکل بود که به سرعت ظرف چند ساعت، دولت مجوز تغییر خطوط تولیدی را صادر کرد که این نشان می‌دهد اگر بخواهیم می‌توانیم اقتصاد را بدون بروکراسی و قواعد زائد اداره کنیم. خوانساری گفت: همان اموری که ممکن است در چند ماه از سوی دولت مورد موافقت برای فعالیت قرار گیرند، تنها ظرف چند ساعت مورد تصمیم‌گیری واقع می‌شود، پس باید این روند را در ادامه مسیر اقتصاد ایران در سال ۹۹ نیز ادامه داد. بازار بورس هم‌اکنون در حال رشد بسیار مناسبی است و در اسفندماه بیست هزار میلیارد تومان خرید و فروش در آن صورت می‌گیرد که این رقمی بی‌سابقه است؛ بنابراین دولت باید مراقبت لازم برای ادامه این روند را صورت دهد. او ادامه داد: از دولت انتظار داریم که عرضه سهام اولیه را در بورس بیشتر کند تا عمق بازار سرمایه افزایش پیدا کند؛ ضمن اینکه حباب نیز برطرف شود.خوانساری معتقد است که دولت بیشتر به عرضه سهام مالکیتی می‌پردازد و کمتر سهام مدیریتی عرضه می‌کند که باید این موضوع نیز مدنظر قرار گیرد. به گفته او، افزایش بی‌سابقه تعداد سهامداران در بازار سرمایه یک امر توأمان منفی و مثبت است، پس باید مراقبت لازم را صورت داد.رییس اتاق تهران ایجاد پنجره واحد را یکی دیگر از اقدامات عنوان کرد و گفت: تشکیل شرکت یکی از شاخص‌های اصلی کسب و کار است که بر اساس گزارش وزارت اقتصاد امروز میانگین تشکیل یک شرکت به ۷۶ روز رسیده است. او تصریح کرد: پنجره واحد هفته گذشته در اتاق تهران ایجاد شد که این هفته راه‌اندازی می‌شود و کارهای ثبت شرکت و مالیات در همین یک مرحله انجام خواهد شد.

   شاخص‌های اقتصادی به روایت آمار 

مریم خزایی معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران در گزارشی، آخرین وضعیت شاخص‌های اقتصادی کشور را تشریح کرد. همان‌طور که در سال ٩٨ شاهد تورم ٤٨درصدی بودیم، در سال ٩٩ نیز تورم دو رقمی در اقتصاد وجود دارد. به گفته او، عملکرد بازار ثانویه کشور از ابتدای فروردین ماه سال جاری تا 28 اردیبهشت ماه، یک میلیارد یورو، خرید ارز برای واردات بوده، که در مقابل 1.6 میلیارد یورو فروش ارز صادراتی داشتیم که این رقم نسبت به سال گذشته در بخش خرید ارز واردات 62درصد و در بخش فروش ارز صادراتی 50درصد کاهش یافته است. این آمار خود نشان‌دهنده وضعیت صادرات و واردات کشور در سال جاری است. او با بیان اینکه در ابتدای سال جاری فروش ارز صادراتی و خرید ارز وارداتی کم بوده و مناسب نبود گفت: در حال حاضر در هفته گذشته ٣٢٧میلیون یورو ارز صادراتی فروخته شده است. خزایی با اشاره به بازدهی ٣هزار و ٧٣٢ میلیارد تومانی بورس تا٢٩ اردیبهشت ماه سال جاری، گفت: شاخص بورس نسبت به اردیبهشت ماه سال گذشته، 355 درصد رشد داشته و این در حالی است که بر خلاف سال گذشته این افزایش بازدهی به دلیل اثر شرکت‌های بزرگ در بورس بوده است. به گفته او، عرضه‌های اولیه در فروردین ماه سال جاری ٦٨درصد نسبت به کل سال ٩٨رشد یافته است. اما باید بدانیم که زمانی می‌توانیم از این رشد خوشحال باشیم که بخش تولید واقعی نیز در راستای این رشد، حرکت کند. اما مشکل اینجاست که رشد اسمی وجود دارد و در بخش واقعی اقتصاد دچار رکود هستیم.

   دو هشدار به دولت 

مهدی معصومی‌اصفهانی هم با اشاره به مشکلات صنعت مرغداری کشور گفت: اخیرا در جلسه‌ای با حضور رییس‌جمهور مطرح کردم که در 6 ماهه دوم امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا برخی از کشورها اقدام به فروش غلات نخواهند کرد. ضمن اینکه چندین کشور در حال حاضر این کار را شروع کرده‌اند و روز گذشته چین اعلام کرد که در 6 ماهه دوم اقدام به ذخیره‌سازی غلات می‌کند که این مساله مشکلات بزرگی را برای کشور به خصوص در صنعت مرغداری ایجاد خواهد کرد. به گفته او، حدود 4 ماه است که برای ورود مواد اولیه دچار مشکل شده‌ایم زیرا ارزی برای واردات تعلق نگرفته و درباره واردات واکسن و برخی ویتامین‌ها نیز مشکلاتی وجود دارد و از حدود 4 ماه پیش ارزی برای واردات این اقلام تعلق نگرفته است. معصومی‌اصفهانی با تاکید بر اینکه تنها تا دو ماه دیگر مواد اولیه صنعت مرغداری موجود است، گفت: اگر به موضوع واردات نهاده‌ها و دارو در این بخش توجه نشود به زودی با مشکل مواجه خواهیم شد.محمد لاهوتی رییس کنفدراسیون صادرات ایران می‌گوید استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان از اول خردادماه امسال آغاز می‌شود. او از کمبود مواد اولیه برخی واحد‌های تولید و ذخیره یک ماهه آنها گلایه کرد و دلیل کمبود مواد اولیه را عدم تخصیص ارز از طرف بانک مرکزی طی دو ماه اخیر دانست و گفت: برخی واحد‌های تولید اعلام کرده‌اند که مواد اولیه آنها یک ماه آینده به پایان می‌رسد، بنابراین باید فکری کرد.