:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

نفت شیل آمریکا تهدیدی برای احیای بازار جهانی

بازارهای نفت در سراسر جهان از افت قیمتها آسیب دیده‌اند اما آسیب در هیچ نقطه‌ای بدتر از مناطق شیل آمریکا نبوده که ماه گذشته با سقوط شاخص وست تگزاس اینترمدیت به منفی ۴۰ دلار در هر بشکه روبرو شدند.
کد خبر: ۱۵۳۴۶۵
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
اقتصادگردان- سقوط قیمت نفت نتیجه افت شدید تقاضای جهانی به دلیل شیوع ویروس کرونا بود که با جنگ قیمت میان عربستان سعودی و روسیه بدتر شد. با افزایش عرضه از سوی این دو تولیدکننده بزرگ، اشباع عرضه در بازار جهانی نفت تشدید شد و کمبود ظرفیت مخازن نگهداری نفت تا به امروز همچنان ادامه دارد.

پس از صدماتی که به بازارهای جهانی نفت وارد شد، منطقه پرمیان تگزاس با موج ورشکستگی شرکتها و اخراج و مرخصی اجباری کارکنان نفتی روبرو شد. طبق گزارش نشریه هیوستون کرونیکل، شمار دکلهای حفاری آمریکا ۶۲ حلقه نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده و اکنون با شمار دکلهای حفاری که یک دهه پیش در سال ۲۰۰۹ وجود داشت، برابر شده است. در سراسر آمریکای شمالی بسته شدن چاه‌ها و در مجموع کاهش تولید نفت بسیار سریع‌تر از آنچه تحلیلگران پیش بینی کرده بودند، اتفاق افتاده است و این صنعت در واکنش به قیمتهای اندک، در مسیر حذف حدود ۱.۷ میلیون بشکه در روز از تولید نفت در بازار تا پایان ژوئن است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش جدیدی پیش بینی کرده که تولید نفت هفته منطقه شیل این کشور در ژوئن ۱۹۷ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده و به ۷.۸۲۲ میلیون بشکه در روز می‌رسد. بازارهای نفت در آمریکا و جهان در واکنش به کاهش تولید گسترده نشانه‌هایی از بهبود را نشان می‌دهند. عربستان سعودی هفته گذشته اعلام کرد که در ژوئن یک میلیون بشکه در روز دیگر به کاهش تولید خود اضافه خواهد کرد و مجموع تولیدش را به ۷.۵ میلیون بشکه در روز می‌رساند. بلافاصله امارات متحده عربی و کویت اعلام کردند مجموعا ۱۸۰ هزار بشکه در روز به کاهش تولیدشان اضافه می‌کنند. تصمیم اخیر این کشورها علاوه بر کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز است که توسط گروه اوپک پلاس تصویب و از اول ماه میلادی جاری به اجرا درآمده است.

با کاهش تولید در خاورمیانه و کندی اقتصادی در منطقه شیل آمریکا، بسیاری از تحلیلگران به آینده بازارهای نفت خوش بین هستند و حتی شرکت تحقیقاتی "ریستاد انرژی" کمبود عرضه نفت در بازار جهانی به میزان پنج میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۲۵ را پیش بینی کرده است.

بر اساس گزارش اوایل پرایس، اما پرسش بزرگ این است که آیا تولیدکنندگان آمریکایی ممکن است در واکنش به بهبود قیمتهای نفت، با ازسرگیری زودهنگام تولید چاه‌های تعطیل شده یا کامل کردن چاههای نیمه کاره این روند را تضعیف کنند. چنین اقدامی روند بهبود بازار جهانی نفت را در معرض تهدید جدی قرار می‌دهد.