:
كمينه:۸.۷۹°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
زنگنه:

همه تلاشمان را می‌کنیم طرح‌های توسعه‌ای نفت جلو برود

وزیر نفت در پاسخ به این پرسش که با توجه به کاهش صادرات نفت و شیوع ویروس کرونا آیا طرح‌های توسعه‌ای در صنعت نفت متوقف شده است؟ گفت: واقعیت را نمی‌توان انکار کرد؛ اکنون در آمریکا هم صدها دکل بیکار شده‌اند، در دنیا هم شرکت‌ها طرح‌های توسعه‌ای خود را کاهش داده‌اند. ما هیچ کارگری را بیکار نکردیم و ان‌شاءالله هم کسی را بیکار نمی‌کنیم.
کد خبر: ۱۵۳۴۳۳
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۹
اقتصادگردان- بیژن زنگنه امروز در حاشیه آیین بزرگداشت حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در هیئت عامل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، با بیان اینکه با وجود اینکه مشکلات فوق‌العاده بزرگی در نفت پیش رو داریم، سعی می‌کنیم دکل‌ها را هم به‌کار بگیریم،  تأکید کرد: تلاشمان این است که طرح‌های نفت جلو برود. فاز ۱۱ هیچ مشکلی ندارد، فازهایی که بنا بود طرح توسعه آنها به اتمام برسد به اتمام می‌رسد، طرح‌های جهش دوم پتروشیمی و پالایشی را نیز با تمامی تلاش دنبال می‌کنیم. اما همه بدانند شرایط، عادی نیست، شرایط فوق‌العاده سختی است، نه تنها به‌خاطر تحریم‌ها که بر تحریم‌ها هم کرونا اضافه شده و درآمدهای ما را کاهش داده ، زیرا هر چقدر هم صادرات داشته باشیم قیمت‌ها کمتر از یک‌سوم شده و الان که قیمت نفت کمی بالا رفته وضع اندکی بهتر شده است.

وی افزود: قیمت نفت و فرآورده‌ها و محصولات پتروشیمی در بازار جهانی هم به‌شدت کاهش یافته است، به دلیل اینکه تقاضا کم است و وضع رشد اقتصادی دنیا نیز بد شده است. به جز دو یا سه کشور رشد اقتصادی همه کشورها و البته اقتصادهای بزرگ دنیا که موتور محرک رشد اقتصادی هستند، منفی شده است.

قاطع می گویم ساخت ساختمان شرکت ملی گاز ایران اجرا نمی‌شود

زنگنه درباره اینکه یکی از دستورهای شما صرفه‌جویی بوده آیا ساخت ساختمان شرکت ملی گاز ایران را تایید می‌کنید؟ اظهار کرد: این یک ایده بوده و چیزی اجرا نخواهد شد. اینجا قاطع به شما می‌گویم ایده و طرحی داشتند، اما اجرا نخواهد شد. در بخشنامه بودجه سال ۹۸ که ارائه داده بودم و دوباره برای سال ۹۹ تجدید شد، خرید ساختمان، ساخت ساختمان و حتی اجاره ساختمان جدید نیز ممنوع شده است.

وزیر نفت ادامه داد: مصوبه‌ای بوده که به سال ۹۱ برمی‌گردد و به شرکت گاز اجازه داده شده بود این کار را انجام دهد، اما در این شرایط انجام این کار منطقی نیست، ضمن اینکه شرکت گاز هم پولی برای این کار ندارد.

زنگنه درباره نفتکش‌هایی که بنزین را به سمت ونزوئلا حمل می‌کنند؟ هم گفت: وزارت امور خارجه نظر خود را در این ارتباط گفته است و نظر ما همان آن است که آنها گفته‌اند. ‌

به خدمات آقای کاظم‌پور غبطه می‌خورم

وی همچنین در بخش دیگر از صحبت‌های خود حسین کاظم‌پور اردبیلی را شخصیتی برجسته، انسانی خودساخته و متدین توصیف کرد و گفت: به خدماتی که آقای کاظم‌پور انجام داد، غبطه می‌خورم.

زنگنه با اشاره به اینکه آقای کاظم‌پور فردی نیک‌خواه، خیرخواه و خدمتگزار بود و  من گفته‌ام که ملت ایران فرزند رشیدی را از دست داده است، تصریح کرد: خانواده ایشان پدری مهربان، من دوست شفیق و برادر، صنعت نفت دیپلمات باارزش و جمهوری اسلامی خدمتگزار صدیق، بی‌ادعا و وفادار را از دست داده است. ایشان شخصیت برجسته و انسانی خودساخته و متدین بودند.

وی با بیان اینکه به‌رغم همه ناملایمات و بعضاً بی‌احترامی‌هایی که به ایشان شد همچنان بی‌ادعا و خالصانه به جمهوری اسلامی و مردم خدمت کرد، افزود: آنچه برای ایشان مهم بود اعتلا و سربلندی ایران بود و چیز دیگری برای او اهمیت نداشت.

زنگنه ادامه داد: او فرد صریح و شجاعی بود و در بیان نظراتش هیچ ملاحظه‌ای برای خیر مردم نمی‌کرد. دنبال این نبود که از مقام و سمتی که دارد سود ببرد. عزت و احترام و آبروی انسان‌ها را خداوند عطا می‌کند و هیچ‌کس هم نمی‌تواند از او بگیرد.

وزیر نفت با بیان اینکه کاظم‌پور انسانی بود که به خدماتی که انجام داد غبطه می‌خورم، تصریح کرد: امیدوارم من که هم‌سن ایشان هستم بتوانم با ره‌توشه مناسب در محضر داور اصلی و حاکم نهایی هستی بایستم و جوابگو باشم.