:
كمينه:۲۲.۶۲°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
اونس طلای جهانی به 1739 دلار رسيد / حرکت سینوسی در بازار سکه با کاهش قیمت

شرط جدید اعلام همزمان نرخ برای خرید و فروش ارز در صرافي ها / معامله حقوقی ها در گواهی سکه ممنوع شد / اردوغان بانک‌های خارجی را قاچاقچیان ارز خواند

طبق مصوبه جدید هیات مدیره سازمان بورس، کلیه اشخاص حقوقی به استثنای بازارگردان ها و صندوق های طلا و همچنین کدهای سبد تا اطلاع ثانوی مجاز به خرید اوراق گواهی سپرده کالایی سکه طلای بورس کالا نیستند
کد خبر: ۱۵۳۴۲۵
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۷
اقتصاد گردان - کانون صرافان طی ابلاغیه ای  در مورد شرط جدید برای خرید و فروش ارز توسط صرافان اعلام کرد.: براساس اعلام رسمی کانون صرافان ایرانیان به اعضای این کانون، پیرو بند ت ماده ۵ بخشنامه  ۱۱ آبان ماه ۱۳۹۵ بانک مرکزی به اطلاع کلیه صرافی های مجاز می رساند، صرافی ها در صورتی مجاز به خرید و فروش ارز می باشند که قبلا نسبت به اعلام همزمان نرخ خرید و فروش ارز در محل استقرار صرافی و یا تارنمای صرافی اقدام نمایند. لذا صرافي ها می توانند نسبت به بارگذاری نرخ تمامی ارزهای قابل معامله در سایت خود اقدام نمایند.

معامله حقوقی ها در گواهی سکه ممنوع شد

از سوي ديگر، بورس کالا اعلام کرد: بر اساس مصوبه جدید سازمان بورس  تا اطلاع ثانوی معامله حقوقی ها به جز بازارگردان ها و صندوق ها در گواهی سپرده سکه ممنوع شد. بورس کالا با صدور ابلاغیه ایی به کارگزاران و فعالان بازار گواهی سپرده طلا اعلام کرد : طبق مصوبه جدید هیات مدیره سازمان بورس، کلیه اشخاص حقوقی به استثنای بازارگردان ها و صندوق های طلا و همچنین کدهای سبد تا اطلاع ثانوی مجاز به خرید اوراق گواهی سپرده کالایی سکه طلای بورس کالا نیستند. لازم به ذکر است اطلاعات نمادها و معاملات گواهی سپرده کالایی در tsetmc.com قابل مشاهده است.
از سوي ديگر،  در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت رئيس جمهور بر ضرورت کنترل قیمت ارز و جلوگیری از افزایش نرخ آن تاكيد كرد و دقت عمل و هماهنگی دستگاه های اقتصادی و نظام بانکی در این زمینه را ضروری خواند.
همچنين در این جلسه چند موضوع مهم و تاثیرگذار در بخش جهش تولید و رونق صادرات و افزایش درآمدهای ارزی بررسی و درباره آن تصمیم گیری شد. در این جلسه وزارت خانه های نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین بانک مرکزی موظف شدند موضوع  استخراج ارز دیجیتال را پیگیری و برنامه ریزی های لازم را در این زمینه انجام دهند.
با توجه به مشکلات پدید آمده در اقتصاد جهانی و تامین ارز ، شیوه بازپرداخت وام های ارزی سرمایه گذاران در صنعت برق به صندوق توسعه ملی بررسی و مقرر شد در مرحله نخست برای بازپرداخت وام این بخش، امهال دوساله در نظرگرفته شود و برای حل نهایی مشکلات، موضوع در کمیسیون های تخصصی بررسی و نتیجه آن به دولت  ارائه شود. دربخش دیگری از این جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، گزارشی از شیوه های درآمد ارزی از طریق صادرات به تفکیک بخش ها،‌ استان ها و کشورهای هدف ارائه و پس از بررسی مقرر شد به منظور ایجاد هماهنگی های لازم و سرعت بخشیدن به فعالیت های صادراتی ،‌بانک مرکزی و وزارتخانه های صمت و نفت و سازمان برنامه و بودجه به طور مداوم سیاست های صادراتی و ارزی و تجاری را رصد، موانع را برطرف و تسهیلات لازم را برای صادرکنندگان پیش بینی کنند.
همچنین تنوع بخشی به شیوه های واردات و صادرات و تقویت ساختارها و جهت گیری های صادراتی مورد تاکید قرار گرفت. رئیس جمهور در این زمینه تاکید کرد در اختصاص ارز باید اولویت های لازم از جمله کالاهای اساسی، ‌دارو، ‌تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز بخش تولید باید مد نظر قرار گیرد.

حرکت سینوسی در بازار سکه با کاهش قیمت

 عامل اصلی رشد قیمت طلا و سکه در معاملات روزهای اخیر، افزایش قیمت دلار در داخل و همچنین چشم‌انداز رشد بهای اونس در بازارهای جهانی است. در روزهای اخیر برخی نابسامانی ها در بازارهای موازی مانند خودرو و طلا، زمینه رشد قیمت ها در بازار ارز  و سكه را فراهم کرد. رییس کل بانک مرکزی در واکنش نوسانات نرخ ارز به مردم نسبت به بالارفتن ریسک سرمایه گذاری در بازار ارز هشدار داده است.
  روز سه شنبه 30 ارديبهشت 99  نرخ لحظه اي دلار در سامانه سنا و صرافی‌های بانکی با افت ۵۰ تومانی قیمت به بهای ۱۷ هزار و ۱۵۰ تومان فروخته شد. نرخ خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی ۱۷ هزار و ۵۰ تومان و فروش ۱۷ هزار و ۱۵۰ تومان بود.قیمت خرید هر یورو نیز ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۸ هزار و ۶۰۰ تومان شد.
سامانه سنا میانگین بهای هر یورو در  29 ارديبهشت 99 را  ۱۸ هزار و ۶۰۸ تومان و هر دلار ۱۷ هزار و ۲۳۰ تومان اعلام كرد. همچنين هر حواله یورو در سامانه نیما ۱۶ هزار و ۳۹۸ تومان فروخته شد، حواله دلار نیز ۱۴ هزار و ۷۸۰ تومان به فروش رسید.
طبق اعلام نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با توجه به اینکه سکه، دنباله‌رو ارز حرکت می‌کند؛ به دلیل نوسانات نرخ ارز سکه تمام بهار طرح جدید، صبح خود را افزایشی نسبت به روز گذشته آغاز کرد اما از ظهر به بعد، مسیر حرکت خود را تغییر داده و ارزان‌تر شده و نرخ سکه ۱۰۰ هزار تومان کاهش یافت
محمد کشتی آرای در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در ابتدا قیمت سکه و طلا در بازار افزایشی بود اما از ظهر  به بعد به دلیل نوسانات نرخ ارز و کاهش قیمت آن نسبت به صبح، سکه و طلا نیز در بازار با قیمت‌های پایین‌تر معامله شده‌اند.
بنابر اعلام نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، طبق آخرین معاملات، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به هفت میلیون و ۵۴۰ هزار تومان رسیده است که نشان از کاهش ۶۰ هزار تومانی دارد. اما  هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم تغییر نداشته و همان هفت میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.
قیمت هر قطعه نیم سکه سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است که افزایش ۵۰ هزار تومانی داشته است. ربع سکه نیز ۷۰ هزار تومان گران شده و دو میلیون  و۲۲۰ هزار تومان مورد معامله قرار می‌گیرد. همچنین هر قطعه سکه یک گرمی یک میلیون  و ۸۰ هزار تومان قیمت دارد که ۱۰ هزار تومان گران‌ شده اما نسبت به صبح که یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله می‌شد، ۲۰ هزار تومان ارزان شده است.
علاوه بر این‌ قیمت طلای ۱۸ عیار نیز روند کاهشی داشته و ۷۴۱ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد اما صبح در محدوده بیش از ۷۵۰  هزار تومان معامله ‌شده است. هر مثقال طلا نیز سه میلیون و ۲۱۲ هزار تومان معامله می‌شود. آخرین نرخ هر اونس طلای جهانی هم ۱۷۸۳ دلار ثبت شده است که ۲۳ دلار افزایش یافته است. اما در ساعت عصر به 1732 دلار رسيد.

روند صعودی قیمت ارز

 پس از مدت‌ها تثبیت نرخ ارز از طریق سیاست‌های بانک مرکزی، در روزهای اخیر این بازار با روند صعودی مواجه شده که یک کارشناس اقتصادی معتقد است تا زمانی که نرخ تورم در کشور بالا است، نرخ ارز هم روند صعودی خواهد داشت و در این زمینه نباید سعی کرد تا نرخ ارز را سرکوب یا کنترل کرد بلکه با اصلاح سیاست‌های پولی و نرخ تورم، ارز هم به ثبات خواهد رسید.
محمد صادق‌الحسینی در گفت‌وگو با ایسنا درباره تحولات اخیر نرخ ارز، گفت: افزایش نرخ ارز در اقتصادی که دارای تورم بالایی است یک امر  طبیعی و قطعی است و  باید دولت‌ها نرخ ارز را نسبت به تورم داخلی و خارجی افزایش بدهند.  
وی با انتقاد به سیاست بانک مرکزی در زمینه کنترل و ثبات نرخ ارز، توضیح داد: اگر دولت می‌خواهد سیاست پولی مستقل داشته باشند، نباید به دنبال سیاست ارزی مستقل باشد زیرا، این امر باعث می‌شود تا منابع ارزی کشور از بین برود. سیاست ارزی باید تابع سیاست‌های پولی باشد.

احتمال نقش هدف‌گذاری تورم در افزایش نرخ ارز

صادق‌الحسینی افزود: باید به تدریج نرخ ارز را متناسب با نرخ تورم افزایش بدهیم و اگر بانک مرکزی به دنبال هدف‌گذاری تورم است، هرگز نمی‌تواند سیاست ارزی مستقل را دنبال کند و شاید می‌توان گفت یکی از دلایل افزایش نرخ ارز سیاست هدف‌گذاری تورم باشد.
در ادامه این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز متناسب با نرخ تورم امر مطلوبی برای اقتصاد است، اظهار کرد: تثبیت نرخ ارز در یک مدار مشخص توسط بانک مرکزی موجب می‌شود تا واردات کاهش پیدا کند زیرا، زمانی که نرخ ارز سرکوب شود، واردات نیز هر روز ارزان‌تر می‌شود و تولید داخلی هم به دلیل تورم هر روز گران‌تر خواهد شد. همچنین، سرکوب نرخ ارز باعث ازبین رفتن پتانسیل اشتغال در کشور می‌شود زیرا، منابع صرف پایین نگه داشتن نرخ ارز می‌شود و بدین گونه صنعت کشوری که منابع طبیعی دارد و می‌خواهد ارز را تثبیت کند اما تورم بالایی دارد، از بین خواهد رفت.
وی تاکید کرد: تا زمانی که نرخ تورم در کشور بالا باشد، نرخ ارز هم روند صعودی خواهد داشت و در این زمینه نباید نرخ ارز را سرکوب یا رها کنیم بلکه باید سیاست‌های پولی و تورم را اصلاح کنیم که در پی این امر نرخ ارز هم ثابت خواهد شد.

صندوق بین‌المللی پول: احیای کامل اقتصادی در سال ۲۰۲۱ غیرمحتمل است

 از سوي ديگر،  رییس صندوق بین المللی پول با تاکید بر خطر ناشی از سیاست حمایت‌گرایی، گفت که اقتصاد جهان برای احیای کامل از شوک برخاسته از ویروس کرونا نسبت به پیش بینی‌های اولیه به زمان بیشتری نیاز دارد.
به گزارش رویترز، «کریستالینا جورجیو» گفت که صندوق بین المللی پول احتمالا پیش بینی خود را از کاهش تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۲۰ اصلاح کرده و آن را به ۳ درصد تغییر می‌دهد اما جزئیات بیشتری را در این باره ارائه نداد. این رقم به احتمال فراوان موجب بروز تغییراتی در پیش بینی احیای نسبی ۵.۸ درصدی در سال ۲۰۲۱ خواهد شد.
جورجیوا در گفت و گو با رویترز، با اشاره به اینکه داده های به دست آمده از سراسر جهان از انتظارات بدتر بوده است، گفت: بدیهی است که این موضوع مدت زمان احیای کامل اقتصادی را برای ما طولانی تر می کند.
صندوق بین المللی پول در ماه آوریل پیش بینی کرده بوده که تعطیلی کسب و کارها و قرنطینه در راستای تهدید شیوع کرونا، جهان را به عمیق ترین رکود از زمان «رکود بزرگ» در دهه ۳۰ میلادی سوق می دهد اما به گفته جورجیوا در اوایل ماه جاری، داده های دریافتی از اقصی نقاط جهان بر «اخبار ناخوشایندتری» دلالت دارد.
این نهاد بین المللی قرار است پیش بینی‌های جدید خود را در ژوئن منتشر کند؛ به گفته وزارت خزانه داری آمریکا، دورنمای اقتصادی جهان همچنان یکی از کانون های تمرکز وزرای اقتصادی گروه جی۷ خواهد ماند؛ گروهی فردا (سه شنبه) از طریق تماس راه دور با یکدیگر ملاقات خواهند کرد.
جورجیوا در ادامه گفت که صندوق بر خطراتی همچون سطوح بالای بدهی، افزایش کسری بودجه، بیکاری، ورشکستگی، افزایش فقر و تبعیض در طول دوران احیا تمرکز دارد. با این حال وی تصریح کرد که این بحران اقتصاد دیجیتال را توسعه بخشیده، فرصت شفافیت و آموزش مجازی را ترقی داده و حتی دسترسی شرکت های کوچک را به بازارها باز کرده است.
جورجیوا در پاسخ به پرسشی در خصوص تجدید تنش‌ها مابین واشنگتن و چین به عنوان دو اقتصاد بزرگ جهان، تصریح کرد که وی کشورهای عضو را به حفظ ارتباط و جریان تجاری آزاد که دهه ها ضامن رشد اقتصادی جهان بوده، ترغیب می کند.

اردوغان بانک‌های خارجی را قاچاقچیان ارز خواند

  از سوي ديگر،  رئیس جمهور ترکیه گفت که کشورش به قاچاقچیان ارز رحم نخواهد کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، پس از آن که بانک فرانسوی " بی ان پی پاری با" اعلام کرد میزان عملیات های ارزی خود در ترکیه را کاهش می‌دهد، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور در اظهاراتی به انتقاد از این رویکرد پرداخت و مدعی شد که کشورش مورد حمله ارزی خارجی‌ها قرار گرفته است. اردوغان هم چنین افزود که کشورش به کسانی که ارز را به خارج از ترکیه قاچاق می کنند رحم نخواهد کرد.
علاوه بر بانک بی ان پی پاری با، برخی بانک‌های دیگر خارجی فعال در بازار ترکیه نظیر بانک تسویه اروپا نیز اعلام کرده‌اند به طور موقت فعالیت‌های ارزی خود را در ترکیه تعلیق می کنند. تصمیم جنجالی بانک مرکزی ترکیه در محدود کردن تراکنش ها و سواپ ارزی باعث اخلال در فعالیت این بانک ها شده است.
لیر ترکیه حدود دو هفته پیش و در پی کاهش مجدد نرخ بهره به کمترین سطح تاریخ خود در برابر دلار رسید اما پس از آن با محدودیت های اعمالی در سواپ ارزی و تزریق ارز توسط بانک مرکزی، لیر مجددا تقویت شد و به بالاترین سطح یک ماه اخیر خود رسید.
بانک مرکزی ترکیه هم چنین مذاکراتی با بانک های مرکزی آمریکا، انگلیس، ژاپن و قطر برای نقل و انتقال ارزی داشته است.
برخی از منابع خبری مدعی شده اند که بانک مرکزی ترکیه در نظر دارد نرخ بهره را مجددا کاهش دهد. این در حالی است که پیشتر صندوق بین‌المللی پول نسبت به کاهش بیش از حد سریع نرخ بهره و پیامدهای بی ثبات کننده آن بر روی بازار پول و ارز ترکیه هشدار داده بود. نرخ برابری هر دلار معادل ۶.۸۷۴ لیر، هر یورو معادل ۷.۵۲ لیر و هر پوند معادل ۸.۴۲۱ لیر اعلام شد.

در بازار ارز رسمي نيز،  بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۷ ارز افزایش و ۸ واحد پولی کاهش یافت؛ همچنین نرخ ۱۱ ارز دیگر نیز ثابت ماند.بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا  ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با افزایش ۳۶۵ ریالی به قیمت ۵۱ هزار و ۲۳۲ ریال و هر یورو نیز با افزایش ۳۵۰ ریالی به قیمت ۴۵ هزار و ۸۱۶ ریال اعلام شد.

 ریزش جهانی دلار

 ارزش دلار در برابر بسیاری از همتایانش کاهش یافت.به گزارش رویترز، در شرایطی که اقتصاد آمریکا با بدترین شرایط اقتصادی خود در طول ۹ دهه اخیر مواجه شده، جروم پاول، رییس بانک مرکزی این کشور در سخنانی گفته است نظام بانکی این کشور به حد کافی برای پشت سر گذاشتن این بحران نیرومند است. در حال حاضر بیش از ۳۶ میلیون نفر در آمریکا برای دریافت مزایای بیکاری درخواست داده‌اند و انتظار می رود رشد اقتصادی به پایین ترین سطح خود از زمان بحران سال ۱۹۲۹ برسد. پاول با بیان اینکه قبول دارد آمارهای اقتصادی سه ماهه دوم سال خیلی خیلی بد خواهند بود، نسبت به بهبود شرایط و احتمال بازگشت رشد اقتصادی به محدوده مثبت در سه ماهه سوم سال ابراز امیدواری کرد.
در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با صعود ۱.۱۷ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۲۴ دلار مبادله شد. یورو ۱.۰۶ درصد بالا رفت و با ورود به کانال ۱.۰۹  به ۱.۰۹۳ دلار رسید.در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱۸ درصد افزایش به ۱۰۷.۴۰۰ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۵۲۵ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۱۰۶ یوان چین اعلام شد.