:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
پس از چند روز کما کاظم پور اردبیلی روز شنبه 27 اردیبهشت درگذشت

زنگنه، جهانگیری و ظریف درگذشت کاظم پور اردبیلی را تسلیت گفتند

حسین کاظم‌پور اردبیلی نماینده ایران در اوپک پس از چند روز بیماری و کما، سحرگاه شنبه 27 اردیبهشت 99 درگذشت، وزیر نفت درگذشت "کاظم‌پور اردبیلی" را تسلیت گفت، جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، ظریف وزیر امور خارجه و تعدادی دیگر از مسوولان کشور و کارشناسان حوزه نفت در پیام های جداگانه ای درگذشت این کارشناس برجسته و با سابقه کشور را تسلیت گفتند
کد خبر: ۱۵۳۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴


اقتصادگردان -  وزیر نفت در پیامی درگذشت حسین کاظم‌پور اردبیلی را تسلیت گفت و نوشت: باورم نمی‌شود که دوست شفیقم، حسین کاظم پوراردبیلی، ناگهان این جهان فانی را به سوی سرنوشت ابدی ترک گفته باشد و من در سوگ او نشسته باشم.

متن پیام بیژن زنگنه به شرح زیر است: بسم الله الرحمن الرحیم  انالله و اناالیه راجعون

«باورم نمی‌شود که دوست شفیقم، حسین کاظم پوراردبیلی، ناگهان این جهان فانی را به سوی سرنوشت ابدی ترک گفته باشد و من درسوگ او نشسته باشم. اما مرگ، هم واقعیت و هم حقیقتی است که دیر یا زود، گریزی از آن نیست و جز تسلیم چاره‌ای در برابر آن نیست.

قریب ۲۳ سال همکاری نزدیک با حسین کاظم‌پور، مرا در موقعیتی قرار می‌دهد که می‌توانم شهادت بدهم او، انسانی متدین، فرهیخته، متواضع، بسیار شرافتمند و خدمتگزاری راستین و بی‌ادعا برای ملت ایران، وفادار جمهوری اسلامی و عاشق ایران بود و سربلندی و پیشرفت ایران، دغدغه همیشگی‌اش بود.

از بارزترین وجوه شخصیتی او، صراحتش در بیان عقایدش بود. او دیپلماتی برجسته بود که بیش از سه دهه از منافع ملی ما در اوپک، در سخت‌ترین شرایط و به‌رغم همه ناملایمات، هوشمندانه و جانانه دفاع کرد.

او در دولت شهید رجایی، وزیر بازرگانی بود و جانباز انفجار مقر حزب جمهوری اسلامی در  ۷ تیر ۱۳۶۰  بود، ولی هرگز از جانبازی خود و یا از خدماتش در دوران جنگ با کسی سخن نگفت. او برای خدماتش از کسی اجر و مزدی نمی‌طلبید. امروز او با ره توشه‌ای پر بار از خدمت صادقانه به مردم و کشورش، در برابر داور نهایی هستی ایستاده است.

این مصیبت را به خانواده ایشان، به ملت ایران و به مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند قادر متعال برای آن عزیز، غفران و رحمت واسعه طلب می‌کنم. خداوند او را با اولیای خود محشور و به بازماندگان محترمش صبر و اجر عطا فرماید.»

غفرالله له و لنا



جهانگیری درگذشت کاظم‌پور اردبیلی را تسلیت گفت

​معاون اول رییس جمهور در پیامی درگذشت حسین کاظم پور اردبیلی نماینده جمهوری اسلامی ایران در اوپک را تسلیت گفت.

 متن پیام دکتر اسحاق جهانگیری به شرح زیر است: بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت جناب آقای حسین کاظم پور اردبیلی نماینده فقید جمهوری اسلامی ایران در اوپک موجب تأسف و تأثر گردید.
مصیبت فقدان این دیپلمات برجسته و خدوم کشورمان را که همواره در سطح بین المللی مدافع منافع ملی ایران عزیز بود و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نکرد، به خانواده محترم آن مرحوم و سایر بستگان صمیمانه تسلیت می گویم و از خداوند بزرگ برای آن فقید سعید غفران و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان داغدار صبر و اجر مسألت دارم.


ظریف درگذشت کاظم پور اردبیلی را تسلیت گفت

 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در پیامی درگذشت حسین کاظم پور اردبیلی را تسلیت گفت که متن آن به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم. و لنبلونکم بشی من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات و بشر الصابرین. الذین اذا اصابتهم مصیبه قالوا انا لله و انا الیه راجعون.

 درگذشت برادر بزرگوار، دوست صادق و همکار عزیزم حسین کاظم پور اردبیلی دیپلمات برجسته و کم نظیر کشورمان ضایعه بزرگی برای جامعه دیپلماسی است. این شهید زنده هفت تیر در تمامی چهار دهه گذشته از وزارت تا سفارت و از معاونت وزیر تا عضویت هیات عامل اوپک همواره مدافعی تیزهوش و باصلابت برای منافع ملی و مشاوری امین و دقیق و صریح برای مسئولین جمهوری اسلامی ایران بود. خانواده وزارت امور خارجه در طول سه ماه گذشته دو حسین را از دست داده که هر دو نمونه خدمتگزاری بی پیرایه و صادقانه برای مردم دلاور ایران بودند. این مصیبت سنگین را به همسر گرانقدر و فرزندان بزرگوار و سایر بازماندگان محترم و همکاران آن عزیز محبوب در وزارت امور خارجه و وزارت نفت تسلیت عرض می نمایم.

از خداوند متعال مسئلت دارم که  او را با مولایش امیرالمومنین علیه السلام محشور  و به بازماندگانش صبر و اجر مرحمت فرماید.

 کاظم‌پور اردبیلی بامداد شنبه در یکی از بیمارستان‌های تهران پس از تحمل دوره ای از بیماری، درگذشت.  وی از نجات‌یافتگان بمب‌گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی بود. کاظم‌پور اردبیلی در سال‌های 1359 تا 1360 وزیر بازرگانی بود. وی در دولت جنگ از سال 1360 تا 1364 در جایگاه معاونت اقتصادی وزیر امور خارجه فعالیت می‌کرد و از سال 1364 تا 1369 نیز معاونت امور بین‌الملل وزیر نفت و عضویت هیأت مدیره شرکت ملی نفت ایران را برعهده داشت.

مرحوم کاظم‌پور اردبیلی در فاصله سال‌های 1369 تا 1374 سفیر ایران در ژاپن بود و از سال 1374 تا 1378 نیز نمایندگی ایران در اوپک را به‌عهده داشت. کاظم‌پور اردبیلی از سال 1392 تاکنون نیز در جایگاه نماینده ایران در اوپک فعالیت می‌کرد.

او در کسوت نماینده ایران در هیأت عامل اوپک در تمام طول خدمتش همواره مدافع منافع ملی کشور بود.

«تدوین استراتژی تعامل سازنده و شراکت در عین رقابت، تلاش‌هایی برای تشکیل IEF و شکل‌دهی به کشورهای صادرکننده گاز در سال 2001» از کارهای مهم کاظم‌پور در دوره مسئولیتش بود.

آقای اوپک

حسین کاظم‌پور اردبیلی نماینده پرسابقه ایران در اوپک و معروف به آقای اوپک ایران پس از چند هفته کما در نخستین ساعات بامداد امروز درگذشت.
 حسین کاظم پور اردبیلی دیپلمات باسابقه و برجسته که چندی پیش به دلیل خونریزی مغزی در بیمارستانی در تهران به کما رفت، ساعتی پیش درگذشت.

وی پر سابقه ترین مقام ایرانی در اوپک و معروف به آقای اوپک ایران بود.

حسین کاظم پور اردبیلی متولد ۱۳۳۱ و از نجات‌یافتگان بمب‌گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی در تاریخ ۷ تیر ۱۳۶۰ بود.

کاظم‌پور اردبیلی در فاصله سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۰ در کابینه محمدعلی رجایی، وزیر بازرگانی بود، از ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴ در جایگاه معاونت اقتصادی وزیر امور خارجه فعالیت می‌کرد و از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۹ نیز معاونت امور بین‌الملل وزیر نفت و عضویت هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران را برعهده داشت.

وی در فاصله سال‌های ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۴ سفیر ایران در ژاپن بود و از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۷ نیز نمایندگی ایران در سازمان اوپک را برعهده داشت و در اردیبهشت ماه ۸۷، از سمت خود کنار گذاشته و بازنشسته شد.

بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم، کاظم‌پور در سال ۱۳۹۲ با وجود دوری مدت‌دار و تمرکز بر فعالیت در بخش خصوصی، با حکم بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت دولت یازدهم، از سپتامبر ۲۰۱۳ بار دیگر به عنوان نماینده ایران در هیات عامل اوپک منصوب شد.

وی تا زمان مرگ (۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹) و در دولت دوازدهم نیز، نمایندگی ایران در اوپک را برعهده داشت. او همچنین از سهامداران شرکت صنایع غذایی دلپذیر نیز بوده است.