:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران اعلام كرد

تدوین نقشه راه استان تهران در سال ۹۹

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: اولویت های ده گانه ای برای نقشه راه این استان در سال جهش تولید تدوین شده که استان تهران براساس این اولویت ها در سال ۹۹ حرکت خواهد کرد
کد خبر: ۱۵۳۲۸۶
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۴
اقتصاد گردان - به گزارش پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، از ماه های پایانی سال ۹۸ تا شروع سال ۹۹ در کشور، فعالیت های اقتصادی و حتی معیشت مردم متاثر از ویروس کرونا و بیماری ناشی از آن قرار گرفت. با توجه به شرایط  اقتصادی که به واسطه شیوع این ویروس در کل کشور پدید آمد و استان های سراسر کشور را با نقص ها و کمبودهایی در حوزه تولید مواجه کرد، برنامه های ویژه ای برای جبران کمبودها برنامه ریزی شد تا با ایجاد تحول در شرایط اقتصادی در راستای جهش تولید داخلی و ملی اقدامات موثری انجام شود.
چندی پیش هم، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور،  با ابلاغ ۳۰ اولویت این وزارتخانه در حوزه اقتصادی استان ها در سال جاری، از استانداران سراسر کشور خواست در چارچوب این سیاست ها، همه تلاش خود را به منظور تحقق «جهش تولید» به کار گیرند و با ایجاد «کلینیک های عارضه یابی» نسبت به ارتقای توان تولید، توسعه کسب و کارهای دانش بنیان و حمایت از بنگاههای اقتصادی و کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا اقدامات لازم را به عمل آورند.
استان تهران از این جهت که دارای ۳۵ هزار واحد تولیدی، ۲۰ درصد اقتصاد کشور و ۶۰ درصد تأمین مالیات کشور  است، شرایط خاصی دارد بنابراین با تحول اقتصاد این استان می‌توان شاهد تحول اقتصاد کشور بود.
نعمت الله ترکی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با اشاره به نامگذاری شعار سال ۹۹ از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر "جهش تولید"، اظهار کرد: اولویت های ده گانه ای برای تحقق این مهم در استان تهران ایجاد کرده ایم که مهمترین آن اصلاح ساختار تولید با محوریت بخش خصوصی، توسعه کارگاه های خرد و افزایش تولید کالاهای ایرانی در بازارهای داخلی است.
وی از اجرای ۶۳ پروژه اولویت دار برای تحول در اقتصاد استان تهران خبر داد و گفت: این پروژه ها در بخش های کشاورزی و دامپروری، صنعت و معدن، گردشگری، انرژی و دانش بنیان است که  مجموع سرمایه گذاری های پیش بینی شده در این پروژه ها ۵۷ هزار میلیارد ریال و تعداد  ۲۲۳۳۲ اشتغال  مستقیم از این پروژه ها ایجاد خواهد شد.
مجموع سرمایه گذاری های پیش بینی شده نزدیک به ۶۰ درصد آورده بخش خصوصی خواهد بود. همچنین اتمام پروژه هایی با پیشرفت فزیکی بالای ۶۰ درصد و تثبیت اشتغال موجود از دیگر برنامه های استان تهران است.
وی  با تاکید بر برنامه ریزی دقیق در راستای منویات مقام معظم رهبری و رسیدن به نقشه راه واحد جهت تحقق شعار سال گفت : اولویت های ده گانه نقشه راه استان تهران در سال جهش تولید بدین شرح است:
 اصلاح ساختار تولید با حذف ضوابط اجرایی زائد و غیر ضرور در راه اندازی کسب و کارها، توسعه دولت الکترونیک و به حداقل رساندن فرایند صدور مجوزهای سرمایه گذاری، توسعه کانون های تولیدی خرد و کارگاه های کوچک با توجه به نقش قابل توجه آنها در اشتغال آفرینی،  اشباع بازارهای داخلی از کالای ایراني،  توسعه بازارهای صادراتی و افزایش رقابت پذیری و بهره وری همراه با نوآوری و کیفیت تولیدات،  بهره مندی از توان نخبگان و شرکت های دانش بنیان برای رفع نقایص زنجیره تولید،  کارآمد سازی نظام توزیع کالا و خدمات،  گسترش صنایع تکمیلی و تبدیلی در بخش کشاورزی به منظور جلوگیری از خام فروشی و تقویت زنجیره غذایی،  تکیه بر مزیت های بومی تولید از قبیل توسعه کشت گلخانه ای، تکمیل زنجیره تولید از مواد خام تا محصولات نهایی در داخل و قطع وابستگی در حوزه کالا های پرمصرف،  رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در ادامه از ابلاغ دستور العمل پروژه های جهش تولید در سال ۹۹ و فعالیت های اقتصادی اولویت دار در نقشه راه استان به دستگاه های اجرایی خبر داد.
براساس این گزارش، بخش دوم فعالیت ها در استان، اجرای برنامه های سند توسعه استان تهران است که از سال گذشته براساس پیشران های توسعه ای هر شهرستان آغاز شده است. این برنامه ها با هماهنگی و همکاری فرمانداران ۱۶ شهرستان در بخش های مختلف از جمله کشاورزی و دامپروری، صنعت و معدن، گردشگری، انرزی و دانش بنیان تدوین شده که در حال اجرا است.