:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
عرضه سهام بانک‌ها و بیمه‌های دولتی به حدود نصف قیمت در قالب ETF

فروش سهام بانک های تجارت، صادرات و ملت و بیمه البرز به نصف قیمت روز در صندوق واسطه گری مالی یکم ETF

قیمت سهام بانک تجارت در این صندوق ۱۰۷ تومان و قیمت دیروز ۲۱۲ تومان بوده، قیمت سهام بانک صادرات ۱۰۷ و قیمت دیروز ۲۱۲ تومان، قیمت سهام بانک ملت در این صندوق ۱۰۴۵ و قیمت دیروز ۲۰۹۵ تومان، همچنین قیمت سهام بیمه البرز ۷۶۷ و قیمت روز گذشته ۱۱۶۸ و قیمت سهام بیمه اتکایی امین ۵۹۳ و قیمت دیروز این سهم ۸۱۰ تومان بوده است
کد خبر: ۱۵۳۱۴۱
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
اقتصاد گردان - معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد گفت: ارزش سهام موجود در صندوق واسطه‌گری مالی یکم به قیمت روز گذشته ۳۲ هزار میلیارد تومان بوده که مجموعا از مردم ۱۷ هزار میلیارد تومان اخذ خواهد شد.
به گزارش ایبِنا، عباس معمارنژاد، معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزارت اقتصاد در نشستی با موضوع واگذاری سهام دولت از طریق صندوق واسطه گری مالی یکم (ETF) گفت: پذیره نویسی این  صندوق تا سقف ۲ میلیون تومان تا پایان اردیبهشت ماه امکان پذیر است.
وی گفت: ارزش سهام موجود  در این صندوق به قیمت روز گذشته ۳۲ هزار میلیارد  تومان بوده که مجموعا از مردم ۱۷ هزار میلیارد تومان اخذ خواهد شد. به گفته معاون وزیر اقتصاد، قیمت سهام بانک تجارت در این صندوق ۱۰۷ تومان و قیمت دیروز ۲۱۲ تومان بوده، قیمت سهام بانک صادرات ۱۰۷ و قیمت دیروز ۲۱۲ تومان، قیمت سهام بانک ملت در این صندوق ۱۰۴۵ و قیمت دیروز ۲۰۹۵ تومان، همچنین قیمت سهام بیمه البرز ۷۶۷ و قیمت روز گذشته ۱۱۶۸ و قیمت سهام بیمه اتکایی امین ۵۹۳ و قیمت دیروز این سهم ۸۱۰ تومان بوده است.
معمار نژاد گفت: قیمت هر واحد صندوق واسطه گری یکم با نماد دارایکم در بورس ۱۰ هزار تومان است. پیش بینی میشود حدود ۸ میلیون نفر در این پذیره نویسی شرکت کنند.اگر تعداد متقاضیان افزایش یافت از روش تقسیم به نسبت استفاده شده و مازاد مبلغ واریزی ظرف یک هفته به مردم بازگردانده می شود.
معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد تاکید کرد، مهلت زمانی ۲ ماهه برای اجازه فروش این سهام برای اخذ کد بورسی متقاضیانی است که از طریق بانکها اقدام به پذیره نویسی کرده اند. وی گفت: روز اول بازگشایی این صندوق۱۰۴۳میلیارد تومان برای بازار گردانی و کنترل قیمت لحاظ شده است. به مدیر صندوق اجازه داده شده اگر برای خرید اقدام نشد این‌مبلغ سرمایه گذاری شده و مجددا در اختیار دارندگان واحد قرار گیرد.
معمار نژاد گفت: بر این اساس سه نوع سود از محل افزایش قیمت، سود مجمع و سود بازار گردانی ایجاد می شود. معاون وزیر اقتصاد گفت: علاوه بر فعالان بازار سرمایه هر ایرانی با کد ملی خود میتواند از درگاههای ۱۴ بانک اقدام به پذیره نویسی کند.
وی با بیان اینکه، در مرحله اول اشخاص حقوقی نمیتوانند در این سرمایه گذاری شرکت کنند اما بعد از دو ماه این اشخاص نیز میتوانند در معاملات دارایکم شرکت‌ کنند. معمارنژاد همچنین گفت: دولت تا پایان سال ۱۴۰۰ مدیریت در این صندوق را بر عهده دارد و بعد از این سال مدیریت این صندوق بر اساس امیدنامه به هر شخصی که بیش از یک دهم درصد از واحدهای سرمایه گذاری را داشته باشد می‌تواند در مجمع شرکت و در تصمیم‌گیری دخیل باشد.

پیش بینی پذیره نویسی ۸ میلیون نفر در واگذاری سهام دولتی بانک های تجارت، صادرات، ملت، بیمه البرز و اتکایی امین


معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه ارزش کل سهام صندوق واسطه‌گری یکم، ۳۲ هزار میلیارد تومان است، گفت: برآورد می شود حدود هشت میلیون نفر در این پذیره‌نویسی شرکت کنند
«عباس معمارنژاد» روز سه شنبه در نشست خبری واگذاری سهام دولت از طریق صندوق واسطه گری مالی یکم (ETF)، افزود: تاکنون حدود ۲ هزار میلیارد تومان برای این صندوق، پذیره نویسی انجام شده است.

وی گفت: مهلت پذیره نویسی این صندوق تا پایان اردیبهشت ماه است که سقف خرید دو میلیون تومان برای هر نفر تعیین شده است.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به قیمت روز شرکت های عضو صندوق شامل بانک صادرات، بانک تجارت، بانک ملت، بیمه البرز و بیمه اتکایی امین، خاطرنشان کرد: ارزش هر واحد ۱۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

معمارنژاد ادامه داد: اگر شمار افراد متقاضی افرایش یافت، تعداد یونیت ها به همه افراد تقسیم شده و مبالغ اضافی بازگردانده می شود.

این مقام مسوول اضافه کرد: دو ماه مهلت برای فروش واحدهای این صندوق تعیین شده تا افراد اقدام به اخذ کد بورسی کنند.

وی خاطر نشان کرد: مهلت دو ماهه برای این است که افراد دارای کد بورسی به یکباره اقدام به فروش نکنند که باعث متضرر شدن افراد فاقد کد بورسی می شود.

معمارنژاد بیان داشت: حدود یک هزار و ۴۳ میلیارد تومان برای بازارگردانی و کنترل قیمت این صندوق در روز بازگشایی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به پذیره نویسی واحدهای صندوق، گفت: افراد از طریق درگاه های ۱۴ بانک اقدام به ثبت تقاضا کنند.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه مدیریت دولت در این صندوق تا سال ۱۴۰۰ است، افزود: پس از آن، هر شخص حقیقی و حقوقی که بیش از یک دهم درصد از واحدهای این صندوق را داشته باشد، می تواند در مجامع این صندوق اشاره کند.

وی تاکید کرد: این ادعا که دولت با این روش عرضه به دنبال پوشش کسری بودجه خود است،  اشتباه بوده زیرا برای جبران کسری بودجه بهتر بود که به دنبال عرضه سهام به شکل بلوکی می‌رفتیم.

معمارنژاد با بیان اینکه به دنبال وسعت بخشیدن به بازار و منفعت مردم هستیم، اضافه کرد: با توجه به تخفیفی که برای این سهم‌ها می دهیم به مردم توصیه می‌ شود که در این پذیره نویسی شرکت کنند، زیرا دو میلیون سهم خریداری شده به قیمت همین امروز دو برابر است.

وی گفت: ارزش کل سهام این صندوق ۳۲ هزار میلیارد تومان است که با تخفیف ارایه شده ۱۷هزارمیلیارد تومان از مردم دریافت خواهد شد.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: قیمت هر واحد ۱۰ هزار تومان است که ترکیبی از پنج بانک‌ و بیمه‌ ای است که از طریق این صندوق ارائه می شود.

معاون وزیر اقتصاد، ارزش روز بانک‌های تجارت، صادرات، ملت و بیمه‌های البرز و اتکایی امین در بورس را اعلام کرد و گفت: دولت تا پایان برنامه ششم مدیریت این صندوق‌ها را برعهده دارد و پس از این زمان، هر فردی که بیش از یک دهم درصد از این واحدهای صندوق‌های ETF را داشته باشد، می‌تواند در مجمع آن‌ها شرکت کند و حق تصمیم‌گیری درباره این صندوق‌ها را دارد. 

عباس معمارنژاد - معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر اقتصاد - در نشستی خبری درباره واگذاری سهام دولت در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات و بیمه‌های البرز و اتکایی امین از طریق صندوق واسطه گری مالی یکم (ETF ) که در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، اظهار کرد: دولت چند روش برای واگذاری سهام زیرمجموعه‌های خود داشت که یکی از این روش‌ها واگذاری به شکل بلوکی بود که بر اثر این اتفاق، دولت می‌توانست با قیمت بالاتری سهام خود را عرضه کند اما تعداد کمتری می‌توانستند در پذیره‌نویسی این سهام شرکت ‌کنند. 

ویژگی‌های صندوق‌های ETF

وی ادامه داد: روش دیگری که براساس قانون بودجه سال جاری تعیین شده، صندوق‌های ETF است که اولین ویژگی آن این است که همه مردم ایران فارغ از داشتن کد بورسی، محدودیت سنی، شغلی و... می‌توانند خریدار بالقوه این سهام باشند. با این روش وسعت واگذاری بسیار افزایش پیدا می‌کند. 

قیمت سهام بانک‌ها و بیمه‌ها در صندوق‌های ETF

معمارنژاد افزود: براساس قانون و مصوبه دولت، متوسط قیمت واحدهای این صندوق‌ها ۳۰ روز قبل از فراخوان آگهی که روز ۱۳ اردیبهشت بود، از آن ۲۰ درصد تخفیف درنظر گرفته شده است. سهم بانک تجارت در صندوق، قیمت هر سهام آن ۱۰۴ تومان است که دیروز قیمت این سهام در بورس ۲۰۶ تومان بوده‌ بانک صادرات معادل ۱۰۷ تومان که دیروز در بورس ۲۱۲ بوده و هر یک از سهم بانک ملت معادل ۱۰۴۵ تومان در صندوق است که دیروز قیمت آن ۲۰۹۵ بود. بیمه البرز معادل ۷۶۷ تومان قیمت هر سهم آن در صندوق بوده که دیروز در بورس ۱۱۶۸ تومان و بیمه اتکایی امین هم ۵۹۳ در صندوق قرار گرفته است. مقایسه این قیمت‌ها می‌شود منفعتی که مردم با خریداری این سهام بهره‌مند خواهند شد. 

در ادامه، معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه اجرای این طرح به بودجه کمک می‌کند، گفت: هدف دولت و وزارت اقتصاد از واگذاری سهام این بانک‌ها منفعت مردم و کسانی است که این سهام را خریداری می‌کنند و همچنین، مردمی کردن اقتصاد و نفوذ بازار سرمایه در سطح کشور است. 

هر یونیت ETF معادل ۱۰ هزار تومان 

به گفته وی، کل ارزش سهام بانک‌ها و بیمه‌های موجود در ETF‌ها به قیمت دیروز معادل ۳۲ هزار میلیارد تومان است ولی ما از مردم حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان پول دریافت می‌کنیم. دوره پذیره‌نویسی از ۱۴ تا ۳۱ اردیبهشت ادامه پیدا می‌کند. هر یونیت این صندوق معادل ۱۰ هزار تومان است و ترکیبی از سهام بانک ملت، صادرات ، تجارت، بیمه البرز و اتکایی امین است. 

سقف سرمایه‌گذاری در صندوق معادل ۲ میلیون تومان 

معمارنژاد افزود: سقف سرمایه‌گذاری مردم در این صندوق‌ها معادل ۲ میلیون تومان درنظر گرفته شده است که تقریبا این دو میلیون به قیمت امروز دو برابر خواهد شد. اگر تعداد پذیره‌نویسی زیاد باشد، تسهیم به نسبت خواهیم کرد که به نسبت کسانی که در شرکت سهام دارند به نسبت به سهام‌شان، سود خود را دریافت خواهند کرد. 

وی درباره راه‌های شرکت در این صندوق‌ها، اظهار کرد:  کسانی که در این زمان کد بورس داشته باشند از طریق کارگزاری‌های خود می‌توانند سهام خریداری کنند و همچنین می‌توانند از طریق سامانه‌های مورد نظر در این زمینه هم استفاده کنند. برای پذیره‌نویسی این صندوق‌ها نیازی به کد بورسی نیست و از طریق درگاه‌های حضوری و غیرحضوری بانک‌ها می‌توانند اقدام کنند. 

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: کف سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها ۱۰ هزار تومان و سقف آن دو میلیون تومان است. افراد می‌توانند به دفعات تا سقف دو میلیون تومان در این صندوق‌ها سهام خریداری کنند. 

وی افزود: پس از پایان پذیره‌نویسی اطلاعات از بانک‌ها را جمع‌آوری می‌کنیم و پس از یک هفته واحدهای تخصیص یافته به هر خریدار را اعلام می‌کنیم. اگر بیش از حد پدیره‌نویسی شده باشد هم بعد از یک هفته معلوم می‌شود و ما پول مردم را بازمی‌گردانیم. بعد از دو ماه از پایان پذیره‌نویسی، واحدهای این صندوق‌ها در بورس قابل معامله است. دو ماه برای کسانی که کد بورسی ندارند، فرصت برای دریافت این کد است. 

داشتن حساب برای پذیره‌نویسی در ETF الزامی نیست

به گفته معمارنژاد، داشتن حساب برای تمام متقاضیان این صندوق‌ها اجباری نیست. این طرح با سهام عدالت فرق می‌کند، تمام افرادی که دارای کد ملی ایرانی هستند، برای پذیره نویسی این صندوق‌ها می‌توانند مشارکت کنند. 

وی درباره سود این واحدهای سرمایه‌گذاری گفت: سود سهام این بانک‌ها و بیمه‌های موجود در این صندوق‌ها مربوط به سود سالانه خود واحدهاست و افزایش سهام متعلق به واحدهای سرمایه‌گذاری است. افزایش قیمت این صندوق‌ها متعلق به دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق است. ما امکان بازارگردانی هم برای این صندوق فراهم کرده‌ایم که معادل ۱۰۴۳ میلیارد از وجوه این صندوق برای مردم و بازارگردانی و در صورتی که مردم می‌خواهند سهام خود را بفروشند، است و در غیر اینصورت به مدیر این صندوق اختیار داده شده که از این مبلغ سپرده‌گذاری کند که سود آن متعلق به دارندگان این واحدها است. 

ریسک سرمایه‌گذاری در ETF بسیار پایین است

معمارنژاد افزود: یکی دیگر از قابلیت‌های این صندوق‌ها، ریسک سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها بسیار کمتر است. اشخاص حقوقی در این پذیره‌نویسی نمی‌توانند مشارکت کنند اما، بعد از دو ماه اشخاص حقوقی می‌توانند سهام این صندوق‌ها را خریداری کنند. 

به گفته وی، دولت تا پایان برنامه ششم مدیریت این صندوق‌ها را برعهده دارد و هر کسی که بیش از یک دهم درصد از این واحدهای صندوق داشته باشد می‌تواند در مجمع شرکت کند و حق تصمیم‌گیری دارد.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
0
0
سلام طریق معامله یا خرید فروش بورس چگونه است نیاز به ا موزش داردیانه
محمدقلی دارابی
|
United Kingdom
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
0
0
نظرم مثبته برای سهام بنیادی مدت دار
محمدقلی دارابی
|
United Kingdom
|
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
0
0
نظرم مثبته برای سهام بنیادی مدت دار
حانیه حیدری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
0
0
دریافت
سهام بورسی
مریم قنبرزاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
0
0
چطوری ثبت نام کنیم و سهام بخریم؟