:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
وزیر امور اقتصاد و دارایی مطرح کرد

دژپسند: واگذاری‌‎ها برای تأمین کسری بودجه دولت نیست برای کوچک سازی دولت است

وزیر اقتصاد با بیان اینکه واگذاری‌های اخیر برای تأمین کسری بودجه دولت نیست، این واگذاری‌ها را در راستای کوچک‌سازی دولت خواند
کد خبر: ۱۵۲۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹
اقتصاد گردان -   فرهاد دژپسند در گفتگویی اظهار داشت: مقام معظم رهبری وجوه گوناگون ضرورت‌های تحول در اقتصاد را در بسته سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار داده‌اند.



 وی در ادامه اظهار داشت: علی‌رغم اعمال بدترین نوع تحریم‌ها، ظالمانه‌ترین نوع تحریم‌ها و پیچیده‌ترین نوع تحریم‌ها بر کشور حجم تجارت خارجی سال ۹۸ و ۹۷ تفاوت چندانی ندارد و هنوز می‌توان ۴۳ تا ۴۴ میلیارد دلار واردات داشت.

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: از مجموع واردات کشور ۸۵ درصد مربوط به کالاهای واسطه‌ای، سرمایه‌ای و مواد اولیه است.

وی افزود: کشور به‌رغم تمامی تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی توانسته افزون بر ۴۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته باشد که این نشان از ظرفیت بالای اقتصاد ایران دارد.

دژپسند تصریح کرد: بخش کشاورزی کشور در سال‌های گذشته به‌رغم تمامی مشقت‌ها و مشکلات رشد خوبی را تجربه کرده است.

وی ادامه داد: بدیهی است که تا رسیدن به یک اقتصاد پایدار، باثبات و با رشد بالنده و اشتغال فراگیر فاصله زیادی وجود دارد اما اقدامات به‌گونه‌ای بوده که توانسته بخشی از نیازمندی‌های سوگیری اقتصاد مقاومتی را پوشش دهد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی در ادامه به مقوله بهبود فضای کسب‌وکار در کشور اشاره کرد و گفت: مقررات‌زدایی یکی از مقولات بهبود بخشی فضای کسب‌وکار است.

وی اضافه کرد: کاهش حضور دولت در اقتصاد از جهت تصدی‌های اقتصادی از دیگر فاکتورهای بسیار مهم در این زمینه است.

دژپسند تصریح کرد: خوشبختانه در بخش مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزها برای راه‌اندازی کسب‌وکارها طی سال‌های اخیر اقدامات خوبی در کشور انجام شده است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون سایت پیشخوان مجوزهای کشور ۵۲ درصد مجوزها را پوشش داده و دیگر متقاضیان کسب‌وکار نیاز به مراجعه حضوری ندارند به‌عبارتی تمامی فرآیندها به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: یک جنبه دیگر بهبودی فضای کسب‌وکار کنارکشی دولت از تصدیگری اقتصادی است که این می‌تواند از مجاری واگذاری‌ها صورت گیرد.

وی همچنین گفت: برای واگذاری دارایی‌ها انواع و اقسام مدل‌ها و روش‌ها وجود دارد. دارایی‌های دولت یک مقطعی در قالب مزایده واگذار شد و حواشی زیادی به‌همراه داشت. خوشبختانه در روش واگذاری دارایی‌های دولت تجدید نظر اساسی صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: واگذاری‌ها تا جایی که امکان دارد از طریق بورس انجام خواهد شد چرا که بورس یک محیط شفاف، شیشه‌ای و کاملاً رقابتی است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: جدا از این برای واگذاری‌ها روش‌های فراگیر مثل صندوق‌های قابل معامله ETF طراحی شد و به مرحله اجرا در آمد. پذیره‌نویسی صندوق‌های قابل معامله واسطه‌گری مالی یکم (ETF) که چندی پیش در کشور آغاز شد از جمله این موارد است.

دژپسند اظهارداشت: باقی‌مانده سهام دولت در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات و شرکت‌های بیمه البرز و اتکایی امین در قالب صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله و از طریق پذیره‌نویسی واگذار خواهد شد.

وی ادامه داد: حسن انجام این روش این است که تمامی آحاد جامعه می‌توانند در پذیره‌نویسی شرکت کنند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: این نوع واگذاری عین مردمی کردن اقتصاد است که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم مورد توجه جدی قرار گرفته است.

وی افزود: زمانی که صندوق‌های قابل معامله طراحی می‌شد آن وقت بودجه کشور چنین شرایطی را نداشت.

دژپسند اظهار داشت: اگر دولت به‌دنبال تأمین منابع مالی بود می‌بایست سهام باقی‌مانده خود را به‌شکل بلوکی واگذار می‌کرد در حالی که در این روش تخفیف هم برای مردم در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: سال گذشته واگذاری باقی‌مانده سهام دولت در پنج پالایشگاه و بیمه البرز به‌صورت بلوکی عرضه شد اکنون واگذاری مالکیت اموال دولت بر تأمین مالی ترجیح دارد به همین علت امسال از روش دیگر بهره‌گیری شده است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: قانون‌گذار مجوز داده دولت ۶۱ هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از مولدسازی و واگذاری داشته باشد که محل خرج این درآمدها بر اساس ردیف‌های مختلف عمرانی و هزینه‌ای بودجه انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: اقدام دولت در عرضه واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) آثار پولی و مالی منفی ندارد و موجب مردمی کردن اقتصاد، توزیع ثروت و کوچک‌سازی دولت می‌شود.

دژپسند در بخش دیگری از سخنان خود به آزادسازی سهام عدالت اشاره کرد و گفت: آزادسازی سهام عدالت در شرایط حاضر از دو جنبه دارای اهمیت است؛ یکی از این نظر که در شرایط بحران ناشی از کرونا آزادسازی این سهام می‌تواند گشایشی در کار مردم محسوب شود و از سوی دیگر این موضوع می‌تواند تعمیق و رونق هرچه بیشتر بازار سرمایه را به‌همراه داشته باشد که با آزادسازی سهام عدالت حدود ۴۰۰هزار میلیارد تومان به‌ارزش بازار سرمایه افزوده شده است.

وی افزود: آزادسازی سهام عدالت اجازه می‌دهد دارندگان سهام عدالت که تا امروز مالکیت این سهام را در اختیار داشته اما قادر به مدیریت آن نبودند زمینه به‌نحوی فراهم شده که به‌تدریج بتوانند سهام خود را هم مدیریت کنند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی تصریح کرد: خوشبختانه مردم با این کار چه به‌عنوان دارنده سهام و چه به‌عنوان مالک در اداره اقتصاد کشور مشارکت می‌کنند.

وی ادامه داد: آزادسازی سهام عدالت در یکی از بهترین زمان‌های ممکن اتفاق افتاد چون ویروس کرونا زندگی اقشار مختلف جامعه را تحت تأثیر خود قرار داده است ازاین‌رو دارندگان سهام عدالت می‌توانند سهام خود را عرضه و منابع حاصل را صرف زندگی خود کنند.

دژپسند اظهارداشت: جدا از این آزادسازی سهام عدالت باعث شده عمق بازار سرمایه افزایش پیدا کند.

وی تصریح کرد: اگر معامله سهام عدالت پذیرش شود آن وقت همگان خواهند دید بازار سرمایه چقدر عمق پیدا خواهد کرد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی یادآورشد: بهترین نوع «خصوصی‌سازی»  خصوصی‌سازی‌ای است که بر مبنای تأمین مالی نباشد بلکه برای کارایی بیشتر و تسهیل مردم در حکمرانی اقتصاد باشد که با این رویکرد دارایی‌های در اختیار دولت به عامه مردم و بخش خصوصی واگذار می‌شود.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
0
0
M8896