:
كمينه:۲۶.۵۱°
بیشینه:۲۸.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
مهندس لقمانی مدیر عامل شرکت فرآورده های نسوز ایران

ورود شستا به بورس، یکی از بزرگترین اتفاقات اقتصاد کشور در سال 99 است

مهندس لقمانی مدیر عامل شرکت فرآورده های نسوز ایران به دنبال عرضه سهام شستا در بورس، با اشاره به اثرات حضور شرکت های شستا در بازار سرمایه بر جلب مشارکت مردم و افزایش شفافیت و پاسخ گویی و بهبود عملکرد مالی شستا گفت: ورود شستا به بورس، یکی از بزرگترین اتفاقات اقتصاد کشور در سال 99 است
کد خبر: ۱۵۱۹۲۱
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
اقتصاد گردان - سعید لقمانی افزود: شستا به عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ چند رشته ای کشور که سهام و ارزش افزوده  آن متعلق به بیش از ۴۰ میلیون نفر بیمه شده تامین اجتماعی و مستمری بگیران و بازنشستگان است باید پس از ۳۳ سال فعالیت خود به سمت  ارتقای ساختار مالی، بهبود عملکرد  مدیریت، به روز شدن و مدرن شدن روش های مالی و مدیریتی و جلب مشارکت مردم در بازار سرمایه و افزایش نظارت بیمه شده ها باشد تا با این رویداد مهم، نه تنها  شفافیت شرکت بالا رفته و به جذب بهتر نقدینگی برای تامین نیازها کمک کند، بلکه سهامداران و بیمه شده ها نیز احساس تعلق بیشتری می کنند و  به عنوان سهامدار اصلی این شرکت، اکنون مالک اوراق سهام نیز هستند و در پیشبرد اهداف شرکت، بهبود عملکرد، شفافیت و نظارت بر فعالیت ها نقش بیشتری ایفا خواهند کرد و بیش از گذشته در جریان برگزاری مجامع عمومی و صورت های مالی و انتشار گزارش های حسابرسی قرار خواهند داشت. 
وی در پاسخ به این پرسش که این عرضه سهام بزرگ شستا، چه اثری بر شرکت های صنعتی و تولیدی کشور خواهد داشت و چه نقشی در اقتصاد کلان کشور دارد؟ اظهار داشت: نزدیک به ۲۰۰ شرکت مدیریتی که اغلب شرکت‌های صنعتی بزرگ کشور هستند زیر مجموعه شستا هستند و شستا در آن سهام مدیریتی دارد و تا آنجا که من اطلاع دارم سرمایه ثبت شده  آن حدود ۸۰ هزار میلیارد است که طبیعتاً عدد بسیار قابل توجهی است . 
لقمانی در پاسخ به این پرسش که وضعیت سود سهام شستا در شرایط کنونی چگونه ارزیابی می شود گفت: خوشبختانه شستا در سایه مدیریت بسیار خوب چند سال اخیر موفق شد که در مجمع 21 خرداد 98 با افزایش ۲۷۵ درصد سود خالص به رقمی حدود ۴۵ هزار میلیارد ریال سود خالص برسد.برآورد شده که در مجمع 31 خرداد 99 عدد سود به حدود ۱۲۰ هزار میلیارد ریال خواهد رسید یعنی ۱۲ هزار میلیارد تومان سود خالص خواهد داشت. این سود خالص نشانه ارزش بنیادی و ذاتی سهام شستا است که در سال های اخیر با سود و درآمد و عملکرد خوبی همراه بوده است و برای سهامداران و بازار سرمایه، سهامی جذاب و با ارزش تلقی می شود.
وی در پاسخ به این پرسش که شرکت های ارزشمند زیر مجموعه شستا چه شرایطی دارند؟ و چه اثری بر تحرک و رونق و تقویت ارزش بازار سهام در بورس خواهد داشت؟ تصریح کرد: شستا  مجموعه ای  صنعتی و تولیدی و خدماتی با گردش بسیار بزرگ  مالی  است که یکی از زیرمجموعه های آن یعنی پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس بزرگترین پالایشگاه منطقه است. طبیعتاً با ورود شستا به بورس با این شرکت ها و سهام ارزشمند، گامی بسیار خوب و خوش یمن بر داشته می شود و به عمق و ارزش بازار و تنوع سهام و جذب سهامداران و حضور بیشتر مردم و بیمه شده های تامین اجتماعی در بورس منجر می شود. 
وی با اشاره به اثر حضور شستا در بورس در رشد میزان شفافیت و گزارش های و پاسخ گویی مدیران شستا گفت: ورود هر شرکتی به بورس موجب می شود که شفافیت ها  در آن شرکت بالا برود. کیفیت سود شرکتها ارتقا پیدا می کند و به دلیل حضورشان در بازار سرمایه دائم مورد تحلیل مداوم بورس و سهامداران قرار می گیرند که نوعی پاسخگو بودن و گزارش دادن به مردم و سهامداران را به وظایف و مسوولیت های شرکت های زیر مجموعه اضافه خواهد کرد. همینطور که می دانید ورود شرکت‌ها به بورس معافیت های مالی و جذب منابع مالی را برای آنها تسریع می‌کند.
وی افزود:  با توجه به  نکات گفته شده، یکی از بزرگترین اتفاقات در اقتصاد کشور در سال 99 ورود شرکت شستا به بورس  است که طبیعتاً بسیاری از فشارهای سیاسی و غیر اقتصادی را از روی مجموعه شستا کاهش خواهد داد و شفافیت بیشتری ایجاد می‌کند و بسیاری  از شایعاتی که در مورد عملکرد شستا در سال های گذشته وجود داشته را خود به خود کاهش می دهد و دیگر اجازه نمی دهد که بیشتر از این  شاهد پخش شایعات باشیم و حتی از ایجاد شبهه و ابهام و شایعات جلوگیری می کند. زیرا مردم به صورت مستقیم در جریان گزارش های مالی و حسابرسی  و نظارت بورس و نهادهای نظارتی خواهند بود. سهامداران در مجامع بورسی شرکت های شستا حضور خواهند داشت و از نزدیک بر آن نظارت می کنند و مسوولان و مدیران شستا گزارش های ماهانه و فصلی و سالانه به مجامع و بورس ارائه خواهند داد و گزارش های منتشر شده در کدال بورس و سایر رسانه ها می تواند به بهبود شفافیت و پاسخ گویی و عملکرد شرکت کمک کند و حمایت های وسیع مردمی و نهادهای اقتصادی کشور را به همراه خواهد داشت و کارگران و بیمه شده ها احساس تعلق بیشتری به شرکت های شستا خواهند داشت و در نتیجه احساس می کنند که نه تنها سهامدار شرکت های شستا هستند بلکه در سرنوشت و عملکرد و سودآوری و بهبود شاخص های مالی آن نقش عمده ای به عهده گرفته اند. این تحولات برکات و نقاط مثبت بسیاری را به همراه دارد که در سال های آینده شاهد خواهیم بود.