:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
بررسی صلاحت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

خاوازی: حق کشاورزان در زمینه قیمت‌های تضمینی را پس می‌گیرم

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان گفت: قول می‌دهم با هر نوع پیگیری که شده حق کشاورزان را در زمینه قیمت‌های تضمینی پس بگیرم.
کد خبر: ۱۵۱۷۱۵
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸
اقتصادگردان- کاظم خاوازی در جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از مجاهدت‌های تیم بهداشت و درمان و تسلیت به علت فوت بیماران مبتلا به کرونا از همه موافقان و مخالفان خود تشکر کرد و گفت: از مولفه‌های اثر گذار در تولید، ابزارهای حمایتی است. تولید بخش کشاورزی در همه کشورها با حمایت دولت سرپا نگه داشته می‌شود. آزاد ترین اقتصادها هم موضوع امنیت غذایی را به نوسانات بازار نمی‌سپارند با عنایت به سهم بخش کشاورزی در رشد اقتصادی کشور، حمایت از این بخش ضروری است.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی خطاب به نمایندگان تاکید کرد: با هر نوع پیگیری که شده قول می‌دهم حق کشاورزان را در زمینه قیمت‌های تضمینی پس بگیرم.

وی گفت: صادقانه و واقع‌بینانه برنامه‌های خودم را در سه مورد خلاصه می‌کنم؛ اول جدیت در اجرای تکالیف قانونی و وظایف حاکمیتی، دوم رفع تنگناها و گلوگاه‌های تولیدی محصولات اساسی به ویژه در مدتی کوتاه و سوم ریل‌گذاری با ایجاد بسته‌های اجرایی برای اقدامات آتی و شکوفایی بخش کشاورزی. بخش کشاورزی چند وجهی است که در حال حاضر تأمین حدود 80 درصد انرژی غذایی، 19 درصد اشتغال و 20 درصد از صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص می‌دهد.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با اشاره به وجود تحریم‌های ظالمانه گفت: با وجود این تحریم‌ها رشد بخش کشاورزی در سال گذشته 7.8 درصد بوده و این آمارها نویدبخش ظرفیت بخش کشاورزی در تحقق اقتصاد بدون نفت است. با این اعتقاد به میدان آمده‌ام چرا که بخش کشاورزی ظرفیت‌های پنهان و آشکاری دارد که می‌تواند موتور محرکه رشد اقتصاد کشور باشد.

خاوازی افزود: تأمین غذای کافی و جهش تولید باید در قالب زنجیره عرضی صورت گیرد. اگر بخواهیم ناپایداری و نوسانات قیمت و مقدار تولید محصولات کشاورزی، میزان ضایعات و تفاوت قیمت در بازار مصرف با مبادی تولیدی را به حداقل برسانیم و همچنین از کیفیت محصولات تولیدی برای عرضه به بازارهای جهانی مطمئن باشیم چاره‌ای جز مدیریت کلان بخش کشاورزی نداریم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با بیان اینکه «ما باید به جای توجه صرف به یک حلقه از زنجیره رویکرد خود را عرضه‌محور کنیم» تأکید کرد: در این رویکرد تمام حلقه‌های زنجیره با هدف خلق ارزش، مورد توجه قرار می‌گیرند و نقش دولت‌ها هماهنگی بهتر اجزا و تسهیل جریان مواد، اطلاعات و منابع مالی مناسب با اولویت‌های کشور خواهد بود. منظور من از دولت کل بدنه اجرایی کشور است که نیازمند تعامل وزارت جهاد با سایر وزارتخانه‌ها و بخش خصوصی و به ویژه تشکل‌های مرتبط با بهره‌برداران است.

خاوازی در ادامه سخنان خود افزایش درآمد کشاورزان را وعده داد و گفت: با برنامه فعلی سود به صورت عادلانه بین اجزای مختلف زنجیره از تأمین نهاده، بسته‌بندی محصولات، حمل و نقل، توزیع و فروش اختصاص خواهد یافت. به نحوی که سهم تولیدکننده از متوسط 30 درصد کنونی به حداقل 50 درصد افزایش خواهد یافت که برای آن حمایت جهاد کشاورزی را به توسعه کشاورزی قراردادی معطوف خواهم کرد.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با اشاره به مشکلات کشاورزان در نقاط مختلف ایران خطاب به نمایندگان مجلس گفت: شما هر ساله شاهد گلایه‌های به حق کشاورزان حوزه‌های انتخابیه خود برای فروش محصولات و از دست رفتن زحمت‌شان بوده‌اید. یک سال با مازاد برخی محصولات و سال دیگر با کمیابی یا گرانی آن‌ها مواجه بودیم. هر چند بخشی از این نوسانات ناشی از حوادث طبیعی است اما نبود اطلاعات برخط واقعی سطح زیر کشت، کمبود اطلاعات دقیق بازار، بی‌اطلاعی نقش‌آفرینان ایجاد کننده حلقه زنجیره‌ها و در یک کلام نبود داده‌های صحیح و بهنگام باعث اتفاقات فوق شده است. یکی از مهمترین‌ راهکارهای رفع این معضل دستیابی به سیستم یکپارچه اطلاعات است.

خاوازی سه مأموریت امنیت غذایی، حمایت از منابع انسانی بخش کشاورزی و حفاظت از صیانت و منابع پایه را از وظایف اصلی وزارت جهاد دانست و تأکید کرد: در امنیت غذایی به هر سه رکن تولید غذای کافی، سلامت غذا و دسترسی غذا برای آحاد جامعه برنامه داریم. ارتقای محصولات راهبردی در اسناد بالادستی هم در سیاست‌های کلی نظام در بخش کشاورزی و هم در برنامه ششم توسعه و هم در برنامه‌های اقتصاد مقاومتی به خوبی تبیین شده است. در اجرای تکالیف به ویژه ماده 31 قانون برنامه ششم توسعه، برنامه خودکفایی گندم، شکر و ارتقای خودکفایی در برنج و دانه‌های روغنی را به جد پیگیر هستیم. در حوزه شیلات برای توسعه همه فعالیت‌های شیلاتی مثل پرورش ماهی در دریا با تمرکز بر ایجاد زیرساخت‌های پشتیبان ساحلی برنامه داریم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی مهمترین عامل تولید را وجود هسته‌های اولیه عنوان کرد و گفت: در فرصت پیش رو، برای تولید بذرهای وارداتی، بذرهای سبزی و صیفی، نهال، پیوندک سالم، میگو عاری از بیماری و مرغ لاین و بذر واکسن ریل‌گذاری‌های انجام خواهیم داد. در این مدت کوتاه با بهره‌گیری از توان بخش خصوصی و به ویژه شرکت‌های دانش بنیان، تأمین بذر سبزی و صیفی را از دو درصد به 20 درصد افزایش خواهیم داد. دومین عامل محدودکننده تولید نهاده است که در این مورد نیز برنامه‌هایی خواهیم داشت. در خصوص نهاده‌های کود می‌دانیم که مدیون وجود کود در مزارع هستیم. نظام تأمین و توزیع کود نیازمند تحولاتی است که با استعانت از بخش غیردولتی قابل تحقق است. در این راستا با برنامه‌های ارائه شده خودکفایی در کودهای فسفات و پتاسه را از 30 به 70 درصد خواهیم رساند.

وی با بیان اینکه «قول می‌دهم حق کشاورزان در قیمت‌های تضمینی را پس بگیرم» خطاب به نمایندگان گفت: از مولفه‌های اثرگذار در تولید ابزارهای حمایتی است. در آزادترین اقتصادها هم موضوع امنیت غذایی را به نوسانات بازار نمی‌سپارند. با عنایت به سهم بخش کشاورزی در رشد اقتصادی کشور حمایت از این بخش ضرورت دارد.

خاوازی ادامه داد: حق کشاورزان را در قیمت های تضمینی مورد توجه قرار می دهم. استفاده از ظرفیت های بورس با اصلاحات نرم افزاری اصلاح رویکردهای بیمه کشاورزی افزایش پوشش بیمه کشاورزی به ویژه در بیمه های پایه مثل سیل ،  تسهیل در فرآیند پرداخت های اعتبارات بانک کشاورزی، برقراری خطوط اعتباری و تسهیلات مناسب برای حلقه های موثر در تولید از جمله مواردی است که به جدیت پیگیری می کنیم.

وی افزود: در جهت رشد صادرات تلاش می کنیم به دنبال بازارهای پایدار برای صادرات محصولات کشاورزی باشیم و موافقتنامه موقت با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را پیگیری کنیم. عامل کمتر دیده شده و بسیار موثر در افزایش تولید بهره مندی از ظرفیت های مغفول است. هر چند بهره برداری بیش از حد از منابع آب و خاک را شاهد بوده ایم اما ظرفیت های مغفولی هم وجود دارد و می توان بدون کمترین فشار در تولید نقش آفرینی کرد و می توان از ظرفیت بیش از شش میلیون هکتار دیمزارهای کشور بهره لازم را ببریم.

وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: رکن دوم امنیت غذایی سلامت غذا است. اجرایی نمودن نظام محصول گواهی شده بهبود محتوای مواد غذایی، پایش کیفیت محصولات، ارتقای سهم نهادهای زیستی در سبد آفت کش‌ها را تا رفع دغدغه جامعه نسبت به سلامت محصول پیش می‌بریم و گزارش آن را به نمایندگان ارائه خواهیم داد.

خاوازی گفت: اختلاف قابل توجه میان قیمت محصول در کانون های تولید با مراکز فروش یکی دیگر از موانع اصلی دسترسی به غذای کافی است. تلاش می کنیم با اصلاح نظام بازار و مشارکت حداکثری بخش خصوصی و استارت آپ‌های جوان این امر را مورد توجه قرار دهیم و در این مسیر با استفاده از همه ابزارهای وزارتخانه و اصلاح رویکرد در ساختار سازمان های بزرگ به این حرکت شتاب دهیم. یکی دیگر از ماموریت های وزارت کشاورزی حمایت از فعالان این بخش است. حداقل بیش از چهار میلیون بهره بردار و تلاشگران بخش تولید غذا در کشور فعالیت دارند و شاهد هزاران نفر کارشناس و مدیر در این زمینه هستیم. اقدامات اولیه در توجه به افزایش مهارت های شغلی فعالان در بحث کشاورزی و ارتقای مشارکت جامعه  10 میلیونی زنان روستایی و عشایری و تقویت نقش جامعه عشایری و توجه به مشکلات کوچ این عزیزان و تامین نهادهای مورد نیاز مورد توجه خواهد بود.

وی ادامه داد: مشارکت بهره برداران در تصویرسازی ها و جهت دهی بنیه کارشناسی به سمت حل مشکلات کشاورزی در کنار ایجاد ظرفیت کشاورزان آینده و نگرانی از حضور بخش جوانان در این موضوع مورد توجه و پیگیری خواهد بود. برای صیانت از منابع پایه به عنوان سومین ماموریت وزارتخانه برنامه های مهمی را همچون گلخانه، توسعه روش های نوین آبیاری مورد توجه قرار می دهیم و آن را پیگیری خواهیم کرد.

خاوازی با بیان اینکه ارتقای بهره وری آب مستلزم حفاظت خاک می باشد اشاره کرد: با توجه به محدودیت منابع خاک باید به منابع خاک کشور توجه لازم را داشته باشیم. در حوزه جنگل طرح تنفس جنگل های شمال، نهال کاری و غنی سازی جنگل ها از موارد مورد اهمیت است که به آن توجه می شود.

وی در پایان اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی یکی از وزارتخانه‌های مهم کشور است و فرد انتخابی مسئولیت خطیری دارد، انتخاب شما هر چه باشد با در نظر گرفتن اصل شایسته سالاری و مصالح کشور خواهد بود. من بدون هیچ وابستگی به هیچ جناحی در صورت کسب رای اعتماد از همه ظرفیت ها بهره می جویم و در انتخاب همکاران از رهنمودهای رهبری در بیانیه گام دوم بهره خواهم جست.