:
كمينه:°
بیشینه:°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
در پی شیوع کرونا

توسعه بخش قطری میدان پارس جنوبی به تاخیر افتاد

قطر در پی شیوع ویروس کرونا، آغاز فاز اول پروژه توسعه LNG میدان گازی نورث فیلد را به مدت شش ماه به تاخیر انداخت و در نتیجه این فاز در سال ۲۰۲۵ وارد مرحله تولید می شود.
کد خبر: ۱۵۱۷۱۴
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷
اقتصادگردان- پروژه نورث فیلد برای نخستین بار در سپتامبر سال ۲۰۱۸ اعلام کرد و راه اندازی آن تولید LNG شرکت قطر پترولیوم را با ساخت چهار واحد جدید که به فاصله شش ماه فعالیتشان را شروع می‌کنند، از ۷۷.۵ میلیون تن در سال به ۱۱۰ میلیون تن در سال افزایش خواهد داد.

فاز دوم این پروژه که نوامبر گذشته رونمایی شد، ظرفیت تولید LNG شرکت قطر پترولیوم را ۱۶ میلیون تن دیگر افزایش داده و تولید این شرکت را تا پایان سال ۲۰۲۷ به ۱۲۶ میلیون تن در سال می رساند که معادل ۶۴ درصد افزایش است.

اگر این پروژه اجرا شود، قطر عنوان خود به عنوان بزرگترین صادرکننده LNG جهان را از استرالیا پس خواهد گرفت.

خبرگزاری دولتی قطر اعلام کرد که فاز اول به دلیل شیوع ویروس کرونا که مانع برگزاری فرآیند مناقصه برای جذب شرکا شد، به تاخیر افتاده است.

در فهرست قطر از شرکای احتمالی برای دادن سهم ۳۰ درصدی از فاز اول این پروژه، نام شرکتهای بین المللی همچون شورون، انی، شل و توتال دیده می شود.

تقریبا همه ذخایر قطعی گاز طبیعی قطر در میدان نورث فیلد قرار دارد که با ایران مشترک است و بخش ایرانی آن پارس جنوبی نام دارد.

بر اساس گزارش پلاتس، درآمد نفت و گاز قطر در ۹ ماه منتهی به ۳۰ سپتامبر سال ۲۰۱۹ به ۳۵.۵ میلیارد دلار رسید که معادل ۳۴ درصد تولید ناخالص داخلی اسمی این کشور بود.