:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

جهان بعد از کرونا باید به سمت تولید پیش رود

رئیس بیمه سلامت در کردستان گفت: تمام جهان پس از مقابله با ویروس کرونا باید به سمت مؤلفه تولید پیش برود، چراکه آسیب‌های اقتصادی این بیماری زمان طولانی دامن‌گیر اقتصاد جهان خواهد بود.
کد خبر: ۱۵۱۷۰۶
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱

اقتصادگردان- انور اسماعیلی گفت: جهش تولید یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی است که مقام معظم رهبری چند سال گذشته، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند و در پی اعلام شعار فوق، اولویت‌های ده‌گانه ظرفیت‌های قانونی و پژوهشی"جهش تولید" در سال جاری از طرف مجلس شورای اسلامی مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: منظور از جهش تولید در قالب "کمی" چند برابر شدن نرخ رشد اقتصادی - فرهنگی است؛ و از دیدگاه "کیفی"، به معنای برند شدن کالاها و خدمات تولیدی کشور است.

واکاوی شعار «جهش تولید»

اسماعیلی ذکر کرد: تمام جهان پس از مقابله با ویروس کرونا باید به سمت مؤلفه تولید پیش برود، چراکه آسیب‌های اقتصادی این بیماری زمان طولانی دامن‌گیر اقتصاد جهان خواهد بود.

وی گفت: تاکنون شیوع بیماری کرونا، علاوه بر سلامت انسان‌ها، تأثیر بسیار مخربی بر اقتصاد جهان گذاشته است قطعاً پس از عبور از این بحران، آثار آن، اقتصاد خرد و کلان جهان را تا ماه‌ها و یا سال‌ها تحت تأثیر قرار خواهد داد.

اسماعیلی عنوان کرد: اقتصاد کشور طی سال‌های گذشته بنا به دلایلی همچون تحریم‌ها و غیره با فراز و فرودهای فراوانی همراه بوده و برخی از صنایع نتوانستند بهره‌وری خوبی داشته باشند در این راستا شیوع بیماری کرونا در روزهای پایانی سال نیز با آسیب‌های فراوانی که به صنعت گردشگری کشور زد مزید بر علت شد.

دستیابی به "جهش تولید"

وی با اشاره به اینکه جهش تولید در سال جاری نیازمند یک برنامه‌ریزی استراتژیک است، افزود: باید مدام بحث‌های کارشناسی را مدنظر قرار داد و خروجی این بحث‌ها را به نهادهای ذی‌ربط ابلاغ کرد. دولت و مجلس بایستی شعار سال را جدی گرفته و به بخش تولید توجه ویژه‌ای داشته باشند.

رئیس بیمه سلامت در کردستان، با اشاره به اینکه تولید، موتور محرکه اقتصاد کشور است، بیان کرد: باید دست از مالیات‌های سنگین و سودهای بانکی غیرمنطقی برای تولیدکننده برداشت و مواردی همچون ارتقا عوامل تولید و مولدسازی فعالیت‌های کسب‌وکار آن‌ها عملیاتی شود و دولت و بخش خصوصی به‌صورت هم‌تراز برای رسیدن به این هدف، تلاش و برنامه‌ریزی کنند.

اسماعیلی عنوان کرد: این شعار فقط مربوط به دولت نیست، اگرچه دولت هم با اجرای سیاست‌های کلان در تحقق آن نقش بسزایی دارد اما این هدف در برگیرنده وظایف خطیر و سنگین‌تر بخش خصوصی است بنابراین، هم دولت و هم بخش خصوصی به‌صورت هم‌تراز در تحقق این هدف نقش دارند و باید برای رسیدن به آن تلاش کنند.​

از "رونق تولید" تا "جهش تولید"

وی افزود: امروز بر همه دستگاه‌ها، نهادها و مردم ضروری است که تمام امکانات خود را در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری به کار گیرند و موانع آن را برطرف و واحدهای تولیدی و صنعتی کشور را احیا و تقویت کنند تا از افزایش آسیب های اجتماعی وابسته به بیکاری در خانواده و جامعه جلوگیری به عمل‌آورند.

رئیس بیمه سلامت کردستان خاطرنشان کرد: شناسایی ظرفیت‌های حاصل از نقاط قوت و فرصت های داخلی و خارجی برای ایجاد ارزش در بازارهای جدید، ارتقاء کیفیت محصولات به‌منظور رقابتی شدن آن‌ها در جهت بالا بردن صادرات، ایجاد و تسهیل بسترهای موردنیاز جهت صادرات غیرنفتی و برنامه ریزی برای تبدیل مواد اولیه به کالای باارزش افزوده بالا از واژه‌های تخصصی در کشورهای توسعه‌یافته است.

وی اظهار امیدوری کرد با نوآوری و شکوفایی، اصلاح الگوی مصرف، همت مضاعف و کار مضاعف،جهاد اقتصادی، تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال و حمایت از کالای ایرانی گامی اساسی در جهت "رونق تولید" و در نهایت "جهش تولید " برداریم.