:
كمينه:۲۴.۷۹°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
عضو شورای شهر اراک عنوان کرد:

نگرانی کسبه از اجاره و مالیات، دولت و مجلس بسته‌های حمایتی تعریف کنند

رییس کمیسیون خدمات شهری، سلامت و محیط زیست شورای شهر اراک گفت: با توجه به خسارات وارده به اصناف که بدنبال شیوع کرونا و اعمال اقدامات محدودیتی در این رابطه رخ داد، با اقدام دولت و مجلس باید بسته‌های حمایتی در این راستا تعریف شود.
کد خبر: ۱۵۱۷۰۰
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵

اقتصادگردان- فرزانه رحمتی با بیان اینکه در شرایط ویژه و بحرانی، اطلاع رسانی جامع و فراگیر از مولفه های اصلی و محوری مدیریت بحران است، اظهار کرد: در شرایط فعلی کشور و اپیدمی بیماری کرونا لزوم اطلاع رسانی دقیق و هوشمند جهت آگاهی همه اقشار جامعه امری غیر قابل انکار است، اما در کنار اطلاع رسانی پرحجم و فراگیر باید فضای استرس و هیجان زدگی در این راستا نیز تحت کنترل باشد.

وی بیان کرد: همزمان با شیوع بیماری کرونا و لزوم رعایت موارد بهداشتی و گندزدایی، شهرداری اراک در قالب یک روند منسجم و برنامه ریزی شده اقدامات ضدعفونی را آغاز کرد و تمامی مناطق پنجگانه اراک و اماکن عمومی و حتی ادارات پرتردد را نیز تحت پوشش ضدعفونی قرار داد و خوشبختانه با اقدامات و تصمیمات اتخاذ شده و آگاهی جامعه از طریق رسانه ها و فضای مجازی، مردم در جریان موضوع قرار گرفتند و این اپیدمی در اراک جدی گرفته شد، اما به هرحال باید فضای استرس در جامعه مدیریت شود.

رحمتی تصریح کرد: در کنار همراهی تشکل های مردمی برای مقابله با کرونا شاهد انجام برخی اقدامات ضدعفونی و گندزدایی توسط نیروهای داوطلب و حرکت های خودجوش مردمی بودیم که البته در موارد معدودی این فعالیت ها باعث آسیب رساندن به برخی وسایل رفاهی در برخی مجتمع های مسکونی شد. تمامی اقداماتی از این قبیل و مواد مورد استفاده برای گندزدایی باید مورد تایید و نظارت مرکز بهداشت باشد تا آسیبی به اموال مردم وارد نشود.

وی در خصوص ضربه اقتصادی که در روزهای تعطیلی اصناف به جامعه وارد شده است، گفت: مسلما برای جبران این خسارات که متاسفانه کم هم نبوده است، دولت باید پیش بینی لازم را داشته باشد، زمانی که به افراد گفته می شود در خانه بمانید عملا باید بسته حمایتی خصوصا برای اقشار آسیب پذیر در نظر گرفته شود، در غیر این صورت خانواده ها چطور باید گذران زندگی داشته باشند؟

این عضو شورای شهر اراک با تاکید بر اینکه باید در قالب های مختلف خسارات اقتصادی وارد شده به مردم جبران شود، افزود: دولت  می تواند با تصمیماتی سازنده در حوزه های مختلف اقتصادی، برای اصناف آسیب دیده چاره اندیشی کند.

وی با بیان اینکه در روزهای قرنطینه، اصناف به بهترین شکل ممکن پای کار بودند و امروز باید خسارات وارد شده به آنها به نوعی جبران شود، گفت: واحدهای صنفی و تجاری استیجاری باید سر ماه اجاره بها پرداخت کنند و اصناف باید در روزهای آینده نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند لذا باید تدبیری در این راستا برای اصناف و کسبه صورت گیرد. امروز برخی اصناف مانند جایگاه های CNG  نسبت به شرایط گلایه مند هستند چراکه باید در موعد مقرر اقدام به پرداخت اجاره بها کنند ولی شرایط کسب درآمد برای آنها مهیا نیست.

رحمتی اضافه کرد: با توجه به آسیب های سنگینی که برخی کسب و کارها وارد شده، شورای شهر اراک خواستار ارائه طرحی از جانب شهرداری شده است تا برای واحدهای تجاری استیجاری شهرداری تدبیری صورت گیرد. همچنین در خصوص اخذ عوارض نیاز به تدبیر و تصمیم لازم متناسب با شرایط به وجود آمده هستیم.

رییس کمیسیون خدمات شهری، سلامت و محیط زیست شورای شهر اراک خواستار همراهی دولت و مجلس با اصناف شد و گفت: لازم است مجلس بودجه ویژه ای برای حمایت از اصناف در نظر بگیرد و حتی جابجایی بودجه ای صورت گیرد تا بتوان با کمترین آسیب شرایط بحرانی که ضربه سنگینی به اصناف زده است را مدیریت کرد.