:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
استاندار کردستان:

منطقە ویژە اقتصادی بانە و شهرک صنعتی سرنجیانە سنندج باید بە بهرە‌برداری برسند

استاندار کردستان با اشاره بر ضرورت اتمام و واگذاری منطقه ویژه اقتصادی بانه و شهرک صنعتی سرنجیانه سنندج گفت: سال گذشته ۱٨ میلیارد تومان از اعتبارات استان را به اتمام این شهرک ها اختصاص دادیم و قرار شد شرکت شهرک های کشور هم معادل همین رقم را اختصاص دهد که این کار را نکرده است.
کد خبر: ۱۵۱۶۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳
اقتصادگردان- بهمن مرادنیا امروز(19 فروردین) در سومین جلسه اقتصاد مقاومتی استان که به بررسی و تصمیم گیری در خصوص پروژه ها مهم و سازگار با شعار سال برای اتمام اختصاص داشت، اظهار کرد: در استان به جای اینکه تعداد زیادی پروژه پراکنده داشته باشیم لازم است چند پروژه مهم و اثرگذار را در دستور کار قرار دهیم و آنها را در مدت زمان مشخص به بهره برداری برسانیم.

وی با بیان اینکه ما در کردستان دنبال ایجاد صنایعی هستیم که اشتغال پایدار به دنبال داشته باشند، افزود: پروژه های صنعتی بزرگی که برای استان تعریف شده، بخش زیادی از کارهایشان که نیازمند پیگیری های فراوان بوده انجام شده است که نمونه آن تامین اعتبار و خوراک برای پتروشیمی بعث کردستان بوده که با عادی شدن وضعیت کشور عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

مرادنیا در ادامه سخنان خود با اشاره بر ضرورت اتمام و واگذاری منطقه ویژه اقتصادی بانه و شهرک صنعتی سرنجیانه سنندج، گفت: سال گذشته ما ۱٨ میلیارد تومان از اعتبارات استان را به اتمام این شهرک ها اختصاص دادیم و قرار شد شرکت شهرک های کشور هم معادل همین رقم را اختصاص دهد که این کار را نکرده است.

استاندار کردستان گفت: لازم است شرکت شهرک های صنعتی استان بصورت جدی پیگیر دریافت و هزینه کرد این اعتبارات شود و این دو شهرک در سالجاری به اتمام برسند و به سرمایه گذاران واگذار شود.

مرادنیا همچنین خواستار توجه بیشتر به زیر ساخت های صنایع دستی و گردشگری شد و اظهار کرد: ما قرار است در استان برنامه ها و مراسم های ملی و بین المللی داشته باشیم و عملا امکانات گردشگری جوابگوی این برنامه ها نیست.

وی ادامه داد: در سنندج هتل هایی که برای ساخت تسهیلات دریافت کرده اند باید در کمترین زمان به بهره برداری برسند، چرا که معتقدیم ساخت هتل در خدمت توسعه استان است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی استانداری کردستان، خالد جعفری، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان، گفت: از آغاز سال تاکنون همکاری همه دستگاه‌ها را برای تحقق جهش تولید شاهد هستیم که بسیار ارزشمند است.

وی با بیان اینکه برای تحقق عملی شعار سال که از جانب مقام معظم رهبری به سال جهش تولید نامگذاری شده نیازمند حمایت هستیم، افزود: استاندارکردستان به عنوان مقام عالی دولت در استان و دیگر مدیران با همه توان و بصورت جدی پای کار هستند.

جعفری ادامه داد: کردستان محدودیت های فراوانی دارد و همزمان نیز جای کار فراوان دارد و مانیز در تلاشیم با عزم وهمت وکار شبانه روزی به جبران عقب ماندگی ها بپردازیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت گردشگری و صنایع دستی در توسعه استان و افزایش درآمد مردم اشاره کرد و گفت: ما استانی هستیم کە پتانسیل های بسیاری برای رشد و صادرات صنایع دستی دارد ولی متاسفانە از این پتانسیل استفادە نشدە است.

جعفری خاطرنشان کرد: کرمانشاە در سال گذشتە ۳۳ برابر کردستان کلاش صادر کردە در حالیکە استان ما بە عنوان استان سازندە کلاش ثبت شدە است و این مشکلات باید مرتفع و برنامە ریزی های اصولی در رابطە با اصلاح این مشکلات انجام شود.

سرمایه گذاری ۲۶ هزار میلیارد تومانی کردستان را به یک استان صنعتی تبدیل خواهد کرد

محمد دره وزمی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در ادامه اظهار کرد: در بخش صنعت ۲۴ طرح صنعتی نیازمند تسهیلات و حمایت در استان مشخص شده که برای آن تسهیلات ارزی و ریالی معادل ۲۶ هزار میلیارد تومان نیاز است.

وی افزود: طرح های صنعتی تعریف شده یک میلیارد و ۳۷٨ میلیون یورو ارز و بیش از چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی نیاز دارند که مجموع این دو رقم به ۲۶ هزار میلیارد تومان می رسد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استتان کردستان، با بیان اینکه اکثر پروژه های تعریف شده دارای پیشرفت فیزیکی هستند و سرمایه گذار آن ها مشخص است، بیان کرد: با به سرانجام رسیدن این طرح ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای بیش از ۲۰ هزار نفر شغل ایجاد می شود.

دره وزمی با بیان اینکه بیشتر طرح های صنعتی جزو طرحهای پیشران هستند، خاطرنشان کرد: زنجیره فولاد کردستان، پتروشیمی بعثت، تولید لاستیک رازی، طلای سقز برخی از پروژه هایی هستندکه می توانند در استان تحول ایجاد کنند.

وی خواستار حمایت بیشتر از واحدهای تولیدی شد و افزود: انتظار داریم در سال جهش تولید همانند سال گذشته یارانه سود تسهیلات بانکی به واحدهای تولیدی پرداخت شود.