:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

نیاز جدی کشورهای منطقه به محصولات ایران

چند هفته پس از آغاز محدودیت‌های مرزی و تجاری بر اثر شیوع ویروس کرونا، به نظر می‌رسد، تعدادی از کشورهای منطقه برای پاسخ دادن به نیازهای تجاری خود چاره‌ای جز حفظ مراودات اقتصادی با ایران ندارند.
کد خبر: ۱۵۱۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۵
اقتصادگردان- در هفته‌های نخست شیوع ویروس کرونا، تعداد زیادی از کشورها با هدف جلوگیری از شیوع کرونا، مرزهای خود را بستند و محدودیت‌هایی در مسیر صادرات و واردات به وجود آوردند.

با توجه به اینکه ورود کرونا به ایران در زمانی اتفاق افتاد که هنوز بسیاری از کشورها آلودگی خود به این ویروس را تایید نکرده بودند، محدود شدن تردد در مرزهای ایران یکی از سیاست‌هایی بود کشورهای همسایه آن را در دستور کار قرار دادند و در هفته‌های اخیر کشورهایی مانند قطر، امارات متحده عربی، کویت یا دیگر کشورها واردات کالا از ایران را محدود کردند.

با این وجود در حال حاضر تمامی این کشورها خود به ویروس کرونا آلوده شده‌اند و از سوی دیگر با توجه به شرایط جغرافیایی، تامین منابع و مایحتاج مصرفی مردم معمولا به وسیله واردات انجام می‌شود و در میان محصولات ایران یکی از اصلی‌ترین منابع است.

مهدی علیپور فعال اقتصادی و صادرکننده به کشورهای حاشیه خلیج فارس در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این موضوع اظهار کرد: در طول هفته‌های گذشته محدودیت‌های جدی بر سر راه صادرات محصولات کشاورزی ایران به وجود آمده که البته با توجه به شرایط کرونا، امروز در بسیاری از کشورهای جهان شرایط مشابه وجود دارد.

وی با اشاره به نیاز بسیاری از کشورهای منطقه به محصولات ایران، بیان کرد: با کاهش واردات این محصولات، ما در روزهای گذشته شاهد این بودیم که قیمت برخی از این محصولات در تعدادی از کشورهای همسایه بسیار بالا رفته است. از این رو پیش‌بینی می‌کنیم در آینده نزدیک بار دیگر با توجه به این نیاز، صادرات ایران از سر گرفته شود یا درخواست‌ها برای آن آغاز شود.

به گفته علیپور، ظرفیت صادرات به کشورهای همسایه همواره مدنظر صادرکنندگان ایرانی قرار داشته و محصولات کشاورزی و مصرفی یکی از این گزینه‌ها بوده است که به نظر می‌رسد در شرایط کرونا نیز توقف صادرات آنها چندان طولانی نخواهد شد.