:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
دبیر ستاد زیست فناوری خبر داد

تفاهم‌نامه‌ای برای افزایش سهم محصولات زیستی دریایی در سبد خانوار

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه برای کاهش مصرف گوشت قرمز و افزایش مواد غذایی دریایی در سبد محصولات مصرفی خانوارها خبر داد.
کد خبر: ۱۵۱۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶
اقتصادگردان- مصطفی قانعی درباره این تفاهم‌نامه گفت: با توجه به این‌که مصرف سرانه محصولات غذایی دریایی در سفره ایرانیان بسیار ناچیز است، از این رو یکی از اولویت‌های کاری ما توسعه محصولات زیستی دریایی در سبد محصولات مصرفی مردم است.

وی، تدوین برنامه‌ای ملی برای تحقق این اولویت‌گذاری را از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه دانست.

قانعی امضای تفاهم‌نامه را از دیگر اقدامات در این حوزه ذکر کرد و ادامه داد: این تفاهم‌نامه میان ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و یکی از شرکت‌های تولیدکننده کنسرو ماهی منعقد شده است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی با اشاره به جزئیات این تفاهم‌نامه، توضیح داد: بر اساس این تفاهم‌نامه نسبت به افزایش تولید "تن ماهی"، "جلبک"، "آرتمیا"، "امگا ۴ "و "آنزیم پروتئاز" از ضایعات آبزیان، "خاویار" و مواد اولیه کاربردی در صنایع غذایی اقدام خواهد شد.

به گفته وی، اجرای این تفاهم‌نامه با حمایت‌ مالی ۳۵ میلیارد تومانی ستاد توسعه زیست‌فناوری صورت خواهد گرفت.

قانعی، کاهش مصرف گوشت قرمز و جایگزینی تن ماهی به جای آن را از جمله اهداف این تفاهم‌نامه عنوان کرد.

حیات دریایی یکی از پرکاربردترین گونه‌های زیستی روی زمین است. یک گستره وسیع و پرجمعیت که در صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی، مواد دارویی، آنزیم‌ها، مکمل‏‌های تغذیه‌‏ای و درمانی به کار می‌آیند. این موجودات زنده دریایی می‌توانند کیفیت سفره ایرانیان را ارتقا دهند.

قانعی در این‌باره می‌گوید: ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تحقق توسعه زیست دریایی در کشور گروهی با همین نام در ستاد راه‌اندازی کرده است تا اقدامات این حوزه به شکلی منسجم و هماهنگ پیش برود.

این گروه در هماهنگی کامل با دیگر بازیگران این حوزه فعالیت می‌کند و همکاری نزدیکی با آن‌ها دارد. نتیجه این کار، پیشگیری از دوباره‌کاری‌ها و هم‌افزایی اقدامات در این حوزه است.