:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
بررسی وضعیت کرونا در کشور

حضرتی: کرونا اشتغال و رکود اقتصادی را هدف گرفته است، به داد حاشیه‌نشین‌ها برسید

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که کرونا اشتغال جامعه و رکود اقتصادی را هدف قرار داده است، گفت: حاشیه‌نشین‌ها و کسانی که درآمد ثابت نداشتند، در حال نابودی هستند؛ باید فکری به حال آنها کرد.
کد خبر: ۱۵۱۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۸
اقتصادگردان- الیاس حضرتی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی وضعیت کشور ناشی از شیوع ویروس کرونا گفت: نکته‌ی اول گلایه از هیات رییسه است که چرا مجلس شورای اسلامی تا الان تعطیل بوده و اینقدر با تاخیر شروع به کار کرده است؟ درست که ستاد مرکزی مبارزه با کرونا اجازه تشکیل جلسه را نداد، اما می‌شد با رعایت تمامی اصولی پروتکل بهداشتی جلسه را برگزار کرد. در اداره مملکت باید هر کسی مسئولیت خود را انجام دهد؛ به همین دلیل اولین اقدام ناقص و گلایه از مجلس شورای اسلامی است که چرا جلسه با تاخیر برگزار شده است؟

این عضو فراکسیون امید با قدردانی از مسئولان وزارت بهداشت، پرستاران، پزشکان و کادر درمانی برای تلاش‌های شبانه‌روزی جهت مقابله با کرونا اظهار کرد: آنها در خط مقدم قرار دارند و ایثارگری‌ها خلق کردند. از فداکاری و از جان‌گذشتگی آنها تشکر می‌کنیم که فداکاری‌های دوران جنگ مقدس را تجدید کردند.

وی همچنین از ستاد مرکزی مقابله با کرونا، رییس جمهور، مسئولان وزارت بهداشت و وزارتخانه‌های مختلف قدردانی کرد و گفت: قبل از بحران کرونا کشور زیر بار شدیدترین تحریم‌ها بود و توانست در مقابل کشورهایی که ادعای ابرقدرتی و پیشرفته‌بودن را دارند دقیق و منسجم عمل کند. ضد انقلاب در روزهای اول تلاش می‌کند ناکارآمدی حکومت را به رخ جهانیان بکشد با این استدلال که مسئولان ایران مریض شدند اما امروز همه پای کار هستند و یک ذره دل مردم نگران نشد و نگذاشتند کمبود مایحتاج در فروشگاه‌ها باشد.

حضرتی ادامه داد: اما بحث بر سر از این به بعد است. حاشیه‌نشین‌ها و کسانی که شغل ثابت نداشته و مشمول درآمدهای روزمزد بودند در حال نابودی هستند، اگر حکومت برای آنها به عنوان سطح اول در خطر بودن ماجرا فکری نکند نابود می‌شوند؛ باید ولو در حد یک وعده غذای کم به آنها کمک کرد، کارتن‌خواب‌ها و حاشیه‌نشین‌ها را با دقت شناسایی کرد و به یاری آنها رسید.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: افرادی که روزانه درآمد داشتند همچون پیک موتوری، کارگران رستوران و ساختمان و حتی لبوفروش با مشکل مواجه شدند و حتی همان درآمد مختصر را ندارند. کسانی که کارگاه‌های کوچک داشتند تعطیل شده و کارگران‌شان بیکار شدند. افراد شاغل در کارخانه‌های ۲۰۰ نفره هم با مشکل مواجه شدند باید برای همه اینها فکری کرد چون هدف اولیه ویروس منحوس کرونا، اشتغال جامعه و رکود اقتصادی است. امروز باید مجلس شورای اسلامی تدبیر کند و کمیسیون‌های تخصصی فعال شوند.

حضرتی خطاب به پزشکیان گفت: اگر فکر می‌کنید لازم است زدن ماسک را به عنوان یک قانون اجباری اعلام کنید چون اکثر صاحب‌نظران می‌گویند با زدن ماسک می‌توان ۹۹ درصد انتقال بزاق دهان را کنترل کرد.

وی با اشاره به اختصاص تعطیلات دولت برای بهبود وضعیت معیشتی ناشی از ویروس کرونا، اظهار کرد: این‌که دولت تسهیلاتی برای تعدادی از خانواده‌ها در نظر گرفته خوب است، اما ما از دو سال قبل در کمیسیون اقتصادی تاکید کرده و نامه نوشته‌ایم که کوپن تهیه شود تا اقلام ضروری با قیمت و مقدار ثابت در اختیار مردم قرار گیرد که این اتفاق رخ نداده است؛ از طرف دیگر موضوع درآمدهای حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی است که با مشکل مواجه شده است. درآمد دولت به شدت افت کرده با تعطیلی صنوف و مراکز تولیدی هم حداقل تا خردادماه امکان گرفتن مالیات نیست. باید مجلس یک تصمیم اساسی بگیرد؛ ساده‌ترین راه آن است که به سیستم بانکی فشار آورده که اوراق منتشر کرده و بخشی از نقدینگی از مردم جذب شود تا دست دولت برای ایجاد خدمات و انجام وظیفه بازتر شود.