:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

روسیه و عربستان در چند قدمی توافق نفتی

مذاکره کننده نفتی ارشد روسیه اعلام کرد که عربستان سعودی و روسیه به توافق در زمینه کاهش تولید و مقابله با اشباع عرضه بازار جهانی نزدیک شده اند.
کد خبر: ۱۵۱۶۵۴
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۲
اقتصادگردان- کریل دیمیتریوف، یکی از مذاکره کنندگان نفتی ارشد مسکو که مدیر صندوق سرمایه دولتی روسیه هم است، اظهار کرد تصور می کنم درک بازار از این توافق اهمیت دارد و ثبات زیادی ایجاد خواهد کرد و ما به این توافق بسیار نزدیک هستیم.

وی نخستین کسی بود که ماه گذشته در اظهارنظر علنی درباره ضرورت یک پیمان محدودیت عرضه بزرگتر صحبت کرد که شامل تولیدکنندگان خارج از گروه اوپک پلاس باشد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اظهار کرده که توافق احتمالی ممکن است ۱۰ تا ۱۵ درصد از عرضه جهانی را کاهش دهد اما تحلیلگران می گویند چنین کاهش عظیمی برای پاسخگویی به مشکل افت تقاضای جهانی به میزان ۳۰ میلیون بشکه در روز در طول بحران شیوع ویروس کرونا کافی نیست.

اما روسیه و عربستان سعودی از این که محدودیتهای عرضه توسط اوپک پلاس توسط شرکتهای نفت شیل آمریکا جبران می شود، همواره عصبانی بوده‌اند.

تولیدکنندگان درباره سطح کاهش تولید اختلاف نظر دارند و ریاض که بزرگترین مازاد ظرفیت تولید نفت را در جهان دارد تاکید کرده که دیگر عمده بار کاهش تولید را به دوش نخواهد کشید.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اظهار کرده که سطح تولید سه ماهه اول باید مبنای کاهش تولید جدید قرار بگیرد.

اما یک منبع آگاه در اوپک اظهار کرد که مبنای کاهش تولید قابل مذاکره است و همه تولیدکنندگان با تهدید مشابهی مواجه هستند زیرا ظرفیت مخازن نفت جهان به سرعت به محدودیت خود نزدیک می شود.

عراق که دومین عضو بزرگ اوپک است، اعلام کرده که پیمان محدودیت عرضه جدید باید از سوی تولیدکنندگان خارج از اوپک پلاس مانند آمریکا، کانادا و نروژ حمایت شود.

در اقدامی کم سابقه، کانادا و نروژ تمایل خود برای محدودیت عرضه را اعلام کرده‌اند. اما تحت قانون ضد انحصارطلبی، تولیدکنندگان نفت آمریکایی حق ندارند در اقداماتی برای تقویت قیمتها مشارکت کنند با این حال اگر رگولاتورهای ایالتی یا دولت فدرال سطح تولید را پایین بیاورند، کاهش تولید از سوی آنها قانونی خواهد بود.

دن برویت، وزیر انرژی آمریکا اظهار کرد که پس از صحبت کردن با همتایان سعودی و روسی خود معتقد است که این کشورها در خصوص کاهش تولید نفت و خاتمه دادن به جنگ قیمت هفته جاری به توافق می رسند.

 برویت به شبکه فاکس بیزنس گفت: عربستان سعودی و روسیه هفته جاری به توافق خواهند رسید و اختلاف نظری که دو یا سه هفته پیش داشتند را کنار می گذارند.

وزیر انرژی آمریکا در پاسخ به این که آیا معتقد است عربستان سعودی و روسیه با کاهش تولید ۱۰ تا ۱۵ میلیون بشکه در روز موافقت خواهند کرد، پاسخ مثبت داد.

اما قیمت نفت روز دوشنبه در واکنش به تعویق چند روزه برگزاری نشست فوق العاده اوپک پلاس به شدت کاهش پیدا کرد. اکنون قرار است اوپک و متحدانش روز پنج شنبه مذاکره کنند.

دن برویت اظهار کرد که آمریکا از عربستان سعودی به عنوان رییس امسال گروه جی ۲۰ درخواست کرده نشست فوق العاده وزیران انرژی گروه جی ۲۰ را در اواخر هفته جاری برگزار کند و قرار است کنفرانس ویدیویی به میزبانی عربستان سعودی  برگزار شود.

برویت چند روز پیش با شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی صحبت کرد و به وی گفت جنگ سهم بازار پیامدهای جدی برای آمریکا و جهان داشته است. شرکتهای حفاری نفت شیل آمریکا در معرض ورشکستگی قرار گرفته اند و کارکنان نفتی با اخراج روبرو هستند.

بر اساس گزارش رویترز، وزیر انرژی آمریکا گفته است صنعت انرژی این کشور هم ناچار خواهد بود خود را با تقاضای کمتری که در نتیجه شیوع ویروس کرونا بوده است، وفق دهد.