:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
به زودی

۱۲ درصد از سهام شستا به بورس می‌آید

نایب رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از عرضه ۱۲ درصد از سهام شستا در بورس خبر داد.
کد خبر: ۱۵۱۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۴

اقتصادگردان- حسن امیری با تاکید بر اینکه فرآیند عرضه سهام شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) در بورس، در حال طی کردن مراحل لازم است، اظهار کرد: در واقع شستا مراحل نهایی پذیرش را طی می‌کند و سهام آن به زودی در بورس عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۲ درصد از سهام شستا عرضه خواهد شد، به اینکه آیا عرضه اولیه در فروردین ماه صورت خواهد گرفت؟ پاسخ داد: شستا اقداماتی که باید انجام می‌داد را انجام داده است. یک یا دو اقدام دیگر مانده که باید توسط شرکت انجام شود و زمانی که این اقدامات هم صورت بگیرد، سهام شستا عرضه می شود. در واقع این اقدامات ارتباطی به سازمان بورس ندارد و اقدامات کوچکی است که باید توسط شستا انجام شود.

بر اساس این گزارش، یکی از تاکیدات رئیس‌جمهور خروج دستگاه‌های دولتی، نهادها و سازمان‌های عمومی از بنگاه‌داری بوده و در این راستا قرار شد سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) در بورس عرضه شود تا به گفته محمد شریعتمداری - وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی - این وزارتخانه از بنگاه‌داری به سمت سهام‌داری حرکت کند.

گرچه طبق گفته‌های وزیر تعاون قرار بود این اتفاق در مهر سال گذشته صورت گیرد، اما در نهایت در ۲۳ آذرماه ۱۳۹۸ پس از چندین ماه جلسه پذیرش شستا در محل سازمان بورس و اوراق بهادار تهران برگزار شد و مدیرعامل این مجموعه پیش از جلسه مذکور، در این مورد توضیح داد که با توجه به تاکیدات ویژه ریاست جمهوری و پیگیری‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و البته همکاری مجدانه سازمان بورس و بورس تهران، به زودی بازار سرمایه شاهد عرضه سهام این مجموعه بزرگ اقتصادی خواهد بود. همچنین مستندات لازم برای طرح در جلسه پذیرش و ارائه به اعضای هیت پذیرش آماده شده است. پس از پذیرش، وارد مراحل عملیاتی عرضه در بازار سهام می‌شویم.  

وعده عرضه سهام شستا در بورس تا پایان سال ۱۳۹۸ و بازپس‌گیری آن

البته پس از آن، علی صحرایی - مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران - با تاکید بر اینکه هنوز زمان عرضه سهام شستا در بورس مشخص نیست، توضیح داد که جلسه پذیرش شستا در بورس، برگزار شد و هیات پذیرش نکاتی داشتند که به شرکت اعلام کردند. این نکات اکثرا در راستای شفاف‌سازی، اطلاعات مازاد، اقدامات برای برخی دارایی‌هایی بود که باید انجام شود تا جلسه هیات پذیرش مجدد برگزار شود. تلاش می‌شود عرضه سهام شستا در بورس قبل از سال جدید صورت گیرد.

شروط پذیرش شستا در بورس

چندی بعد صحرایی درمورد شروط پذیرش شستا در بورس توضیح داد که عرضه زمانی صورت می‌گیرد که امیدنامه نهایی شود و به شفافیت کافی برسد. همچنین شستا باید  شرایطی که اعضای هیات پذیرش گذاشتند را مهیا کنند. شرایط درمورد شفاف‌سازی است. همچنین بندهای حسابرس باید رفع ابهام شود.

وی به این سوال که سهام شستا سال ۹۸ عرضه می‌شود یا خیر و اینکه چند درصد این شرکت در بورس عرضه خواهد شد؟ پاسخ داد که مشخص نیست سهام شستا امسال عرضه شود یا خیر. همچنین شستا جزو شرکت‌های بزرگی است که پنج درصد آن در بورس عرضه خواهد شد.

موانع ورود شستا به بورس

سرانجام مرتضی لطفی - عضو هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی - در اواخر سال ۱۳۹۸ درباره سیاست خروج از بنگاه داری در شستا گفت که در هر صورت منافع ذی‌نفعان ما در رویکرد سهام داری و پرتفوگردانی بهتر تامین میشود تا مدیریت یک بنگاه. سازمان یک برنامه راهبردی پنج ساله داشته که سال آینده به اتمام می‌رسد. در این برنامه آمده است که فعالیت‌های اقتصادی در پنج حوزه دارو، نفت و گاز، آی تی، بانک و فولاد منحصر شود.

به گفته لطفی، با توجه به اصل ۴۴ و سیاست دولت نباید مدیریت بر بنگاه داشته باشیم و حداکثر سهم ما ۴۰ درصد است. البته این اراده هم به طور جدی در همه ارگان‌ها و سازمان‌ها وجود دارد، اما موانع قانونی فراوانی داریم. شرایط احراز خریدار به لحاظ بورس، وضعیت شرکت‌ها، متغیرهای ارزی و قیمتی از جمله موانعی هستند که نه تنها حوزه سازمان بلکه سایر حوزه‌ها مانند بانک‌ها، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام هم با آن رو برو هستند.

این مقام مسئول اظهار کرد که همین بس که سازمان خصوصی سازی متهم به عدم رعایت قانون  است. ما الزام داریم واحدها را از طریق بورس و فرابورس ارائه کنیم و مذاکره و مزایده در واگذاری ممنوع است. نباید با بخش خصوصی در برخی حوزه ها فعالیت کنیم. بورس بیش از ۱۷۰ درصد رشد دارایی داشته است. اکنون تامین اجتماعی معتقد است حتی الامکان از بنگاه داری خارج شود و دارایی‌های خرد را از طریق مشارکت در سهام به ارزش تبدیل کند.

در نهایت، به نظر می‌رسد، به زودی و احتمالا تا اواخر فروردین ماه شاهد عرضه اولیه سهام شستا در بورس باشیم.