:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

نفت واقعی ارزان‌تر فروخته می‌شود

از ساخالین در شمال شرق روسیه تا منطقه پرمیان در آمریکا نفت ارزان‌تر فروخته می شود، زیرا فروشندگان در تلاش برای یافتن خریدار، مجبور شده‌اند قیمت‌هایشان را پایین بیاورند.
کد خبر: ۱۵۱۶۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱
اقتصادگردان- پالایشگاه های سراسر جهان به دلیل افت مصرف و اشباع بازار سوخت مجبور شده اند نرخ پالایش نفت خام را کاهش دهند و تولیدکنندگان را برای یافتن خریدار برای محموله‌های نفت‌شان به مشکل انداخته‌اند. فروشندگان با اعمال تخفیف چشمگیر برای نفت خام تلاش میکنند تقاضای باقی مانده را برای خرید جذب کنند.

در روزهای اخیر شاخص‌های قیمت بازار جهانی نفت تحت تاثیر گمانه‌زنی‌ها در خصوص مذاکرات تولیدکنندگان بزرگ جهانی برای انعقاد پیمان جدید کاهش تولید صعود کرده‌اند اما استمرار اشباع عرضه در بازار معاملات فیزیکی که در آن بشکه های واقعی نفت خرید و فروش می شود، باعث شده است که نفت همچنان به قیمتی پایین‌تر از شاخص‌های قیمت جهانی معامله شود. به عنوان مثال بهای گرید نفتی سوکول روسیه در هفته جاری حدود هشت دلار در هر بشکه ارزانتر از شاخص قیمت نفت دوبی بود که پایین‌ترین رکورد در پنج سال اخیر محسوب می شود و ۱۱ دلار کمتر از آخرین قیمت گزارش شده برای محموله های نفت سوکول است. نفت وارانوس استرالیا ۱۳ تا ۱۴ دلار ارزان‌تر از قیمت نفت برنت در بازار لندن معامله می شود، در حالی که محموله قبلی وارانوس ۵۰ سنت بالاتر از معاملات برنت در لندن بود.

بهای گریدهای نفتی آمریکایی بسیار پایین‌تر از شاخص قیمت نفت بازار نایمکس است، زیرا تولیدکنندگان با کمبود ظرفیت نگهداری نفت مواجه شده اند.

مخازن نفت جهان از جمله پایانه خلیج سالدانها به ظرفیت ۴۵ میلیون بشکه در آفریقا به سرعت پر می شوند. شماری از ابرنفتکش‌ها توسط بازیگران بزرگ بازار نفت اجاره شده اند تا به عنوان ذخایر شناور مورد استفاده قرار بگیرند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، معامله‌گران نفت همچنان تلاش می‌کنند محموله‌های به فروش نرفته را به آسیا بفرستند، در حالی که حاشیه سود پالایش در این منطقه بین سود و ضرر در نوسان است. اما سوال این است که محموله های مذکور در شرایط فعلی به کجا می توانند ارسال شوند. بررسی آمار نشان می دهد نفتکشی که پیش از این برای ارسال نفت آمریکا به هند کرایه شده است، به چین فرستاده شده است. پالایشگاه‌های هندی وضعیت اضطراری اعلام کرده‌اند که دریافت محموله های نفت را به تعویق بیندازند، زیرا اعلام قرنطینه در هند باعث کاهش شدید مصرف سوخت شده است.