:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۴.۷۹°
Updated in: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱

ریزش قیمت نفت عامل بیکاری ۵۰ میلیون نفر

مدیر آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) پیش بینی کرد که ریزش تاریخی قیمت نفت در ماه گذشته ممکن است باعث بیکاری ۵۰ میلیون نفر در صنعت جهانی پالایش و خرده فروشی نفت شود.
کد خبر: ۱۵۱۵۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۶
اقتصادگردان- فاتح بیرول، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اظهار کرد که ریزش قیمت نفت برای مصرف کنندگان هم بد است.

وی روز جمعه با شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی گفت و گو کرد و دو طرف نگرانیهای مشابه در خصوص وضعیت بازارهای جهانی نفت را مطرح کردند.

مدیر آژانس بین‌المللی انرژی روز جمعه یک روز پس از این که عربستان سعودی خواستار برگزاری نشست فوق العاده تولیدکنندگان گروه اوپک پلاس شد، در توییتی نوشت: امیدوارم در مقطع حساس فعلی، عربستان سعودی بتواند بار دیگر نقش تثبیت کننده خود را از طریق ریاست گروه جی ۲۰ ایفا کند.

کنفرانس ویدیویی اوپک پلاس روز دوشنبه برگزار خواهد شد و انتظار می رود رگولاتور نفت آمریکا هم به این مذاکرات دعوت شود که قرار است طی آن درباره کاهش عظیم تولید به میزان ۱۰ میلیون بشکه در روز مذاکره شود.

آژانس بین‌المللی انرژی هفته گذشته اعلام کرده بود که دنیا پیش از این هم شوکهای نفتی را تجربه کرده بود اما هیچ کدام به شدت شوکی که اکنون شاهد آن هستیم، نبودند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، این آژانس چهارشنبه گذشته در گزارشی هشدار داد بحران جهانی ناشی از شیوع ویروس کرونا در سراسر زنجیره تامین جهانی نفت ملموس خواهد شد و در سایر بخشهای انرژی انعکاس پیدا می کند. قیمت حدود پنج میلیون بشکه نفت که روزانه در جهان تولید می شود کفاف هزینه های استخراج را نمی دهد و درآمد برخی از کشورهای تولیدکننده نفت در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ به میزان ۵۰ تا ۸۵ درصد کاهش پیدا خواهد کرد اما با توجه به گستردگی میزان شوک تقاضا، کاهش درآمد ممکن است بسیار بالاتر باشد.

قیمت نفت خام در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ با ۷۰ درصد کاهش، بزرگترین سقوط سه ماهه در تاریخ را رقم زد و در مارس حدود ۵۵ درصد کاهش داشت که کاهش ماهانه کم سابقه ای بود. قیمتها دوشنبه هفته گذشته به پایینترین حد در ۱۸ سال اخیر ریزش کرده بودند.