:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
در 10 ماه نخست سال 98، روند کاهش نرخ جذب منابع وبملت در سال های اخیر ادامه یافت

کاهش میانگین نرخ هزینه جذب منابع در بانک ملت به 5.32 درصد / جهش وبملت در افزایش سپرده های غیر هزینه زا

کارکنان بانک موفق شدند سهم سپرده های بدون هزینه یا کم هزینه را با رشد قابل توجهی همراه کرده و رکورد تازه ای را در سال 98 به ثبت برسانند. به طوری که با افزایش سهم سپرده های دیداری و بدون هزینه هزینه، سود پرداختی یا نرخ جذب منابع به طور متوسط به 5.32 درصد کاهش یافته است. روند افزایش سپرده های غیر هزینه زا در سال های قبل نیز در بانک ملت اتفاق افتاده و سهم سپرده های غیرهزینه زا از کل سپرده ها از 22 درصد در سال 96 به 29 درصد در سال 97 افزایش یافته و در سال 98 نیز در مرز 50 درصد قرار گرفته است
کد خبر: ۱۵۱۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۳
اقتصاد گردان – محسن شمشیری
طبق صورت های مالی آذر و دی 98 بانک ملت که در کدال بورس منتشر شده،   روند کاهش نرخ جذب منابع و سود سپرده ها در سال های 96 و 97، در سال 98 نیز ادامه یافته و نرخ میانگین جذب منابع وبملت کاهش قابل توجهی داشته و این تحول عمده به کاهش هزینه جذب سپرده ها و افزایش سود آوری درآمدهای مشاع و درآمد تسهیلات و سپرده ها منجر شده است.
ترکیب سپرده های بانک ملت در پایان دی ماه 98 نشان می دهد که حدود 50 درصد سپرده ها را سپرده های بدون هزینه شامل سپرده جاری، قرض الحسنه و سایر تشکیل می دهد. همچنین 24 درصد سپرده ها را سپرده کوتاه مدت کم هزینه با میانگین سود 5.5 درصد در سال 98 تشکیل داده است و در نتیجه 74 درصد سپرده ها را سپرده های کم هزینه و بدون هزینه تشکیل داده و تنها 26 درصد را سپرده های بلندمدت تشکیل داده است. براین اساس، میانگین نرخ جذب منابع یا نرخ سود سپرده ها به  5.32 درصد رسیده که نسبت به سال های قبل کاهش قابل توجهی داشته است. 
از سوی دیگر، طبق صورت های مالی آذر و دی 98،  26 درصد سپرده ها نیز به سپرده بلندمدت با میانگین سود 12 تا 17 درصداختصاص یافته است. این شاخص ها نشان می دهد که با تغییر نگرش در هدفگذاری مدیریت و شعب بانک ملت، سهم سپرده های کم هزینه و بدون هزینه بانک و در نتیجه درآمد و سودآوری آن افزایش یافته و نرخ میانگین جذب منابع یا هزینه تمام شده پول برای بانک ملت به 5.32 درصد کاهش یافته است. 

نرخ میانگین جذب پول و منابع و سپرده های بانکی در بانک ملت از بالای 10 درصد در سال های گذشته به زیر 8 درصد در سال های 96 و 97 رسیده و به دنبال پیگیری برنامه کاهش هزینه ها و تغییر نگرش در برنامه شعب، کارکنان بانک موفق شدند سهم سپرده های بدون هزینه یا کم هزینه  را با رشد قابل توجهی همراه کرده و رکورد تازه ای را در سال 98 به ثبت برسانند. به طوری که با افزایش سهم سپرده های دیداری و بدون هزینه هزینه، سود پرداختی یا نرخ جذب منابع به طور متوسط به  5.32 درصد کاهش یافته و براین اساس، سود آوری بانک ملت را افزایش داده و انتظار می رود که سودآوری بانک به نسبت سال های قبل بیشتر شود. 
بانک ملت در سه سال اخیر، موفق شده که هزینه جذب منابع را هر سال بیش از یک درصد کاهش دهد و به دنبال افزایش سهم سپرده های کم هزینه و رشد درآمد تسهیلات، نرخ جذب منابع در بانک ملت کاهش یافته و به سودآوری بانک در سال 98 کمک کرده و همان طور که مدیرعامل آن گفته بود سال 98 و 99 را با جهش بزرگ همراه کرده است.
براساس صورت های مالی منتشر شده تا پایان دی ماه سال 98، به دنبال افزایش سهم سپرده های دیداری، قرض الحسنه و کوتاه مدت و کاهش سهم سپرده های بلندمدت از کل سپرده های بانکی، نرخ سود جذب منابع یا جذب  پول در بانک ملت ایران به 5.32 درصد کاهش داشته است و بانک ملت در جذب منابع ارزان قیمت و کم هزینه موفقیت قابل توجهی کسب کرده است. 

روند افزایش سپرده های غیر هزینه زا در سال های قبل نیز در بانک ملت اتفاق افتاده و   سهم سپرده های غیرهزینه زا از کل سپرده ها از 22 درصد در سال 96 به 29 درصد در سال 97 افزایش یافته و در سال 98 نیز در مرز 50 درصد قرار گرفته است. 
 در سال 97 سپرده های غیرهزینه زای این بانک 57.7 درصد و  سپرده های هزینه زا 8 درصد نسبت به سال 96 افزایش یافته است. ضمن این که رشد سپرده ها بیانگر روان بودن فرآیندها و نشانه اعتماد عمومی به این بانک است.  
براین اساس نرخ جذب منابع سپرده های بانک ملت برای کل سال 98 معادل 5.32 درصد برآورد می شود که به معنای کاهش نرخ جذب منابع و هزینه پرداخت سود سپرده ها نسبت به سال های قبل است.  در سال 97 نیز قیمت تمام شده پول در این بانک 1.75 درصد و قیمت بهره ای پول 2.02 درصد کاهش یافته است.
به عبارت دیگر، در سال 97 نرخ موثر سپرده های هزینه زا به میزان 2.6 درصد کمتر شده واین روند در سال 98 نیز ادامه داشته است.  براین اساس، با کاهش نرخ موثر سپرده های هزینه زا از 15.5 درصد به 12.9 درصد در سال 97، نسبت سود پرداختی به درآمدهای مشاع با کاهش 7 درصدی رو به رو شده است.


50 درصد سپرده ها  شامل سپرده های دیداری، سایر و قرض الحسنه بدون هزینه، 24 درصد سپرده ها را کوتاه مدت با سود میانگین حدود 5.5 درصد بوده و براین اساس، عملا 74 درصد سپرده های بانک ملت را بدون هزینه و کم هزینه تشکیل می دهد. 
پرداخت سود به سپرده کوتاه مدت در 10 ماه نخست نشان می دهد که 29 هزار میلیارد ریال سود برای 637 هزار میلیارد ریال سپرده کوتاه مدت طی 10 ماه پرداخت شده که با فرض تداوم این روند برای کل سال نرخ سود میانگین معادل 5.5 درصد بوده است زیرا با ماه شمار شدن نرخ سود کوتاه مدت، مبنای پرداخت سود، مانده ثابت طی دوره یک ماهه است و سود به روز محاسبه نمی شود بلکه متناسب با ماه تعیین می شود. 

همچنین 58 هزار میلیارد ریال سود برای 413 هزار میلیارد ریال سپرده بلندمدت در 10 ماه پرداخت شده که نرخ میانگین آن در طول سال معادل 16.93 درصد بوده است. 3571 میلیارد ریال نیز برای 18 هزارمیلیارد ریال سپرده پنج ساله، پرداخت شده که نرخ میانگین سالانه آن بالای 23 درصد بوده است. 
از سوی دیگر برای239 هزار میلیارد ریال مانده گواهی سپرده ویژه سرمایه گذاری عام معادل 24 هزار میلیارد ریال سود در 10 ماه پرداخت شده که نرخ میانگین آن در طول سال با توجه به تغییرات و تسویه های مختلف معادل 12 درصد برآورد می شود.
براین اساس 26 درصد سپرده های بانک ملت را سپرده بلندمدت یا گواهی سپرده سرمایه گذاری عام تشکیل می دهد که نرخ هایی بین 12 تا  17 و 23 درصد داشته اند. 

نگرش جذب منابع ارزان قیمت

بانک ملت از طریق تغییر نگرش در هدف گذاری شعب و جذب سپرده ها و همچنین سیاست ماه شمارشدن سود کوتاه مدت، عملا به سمت افزایش سهم سپرده های بدون هزینه و کم هزینه حرکت کرده است و در حالی که در 10 ماه نخست سال 98، کل سپرده های بانک 28 درصد رشد کرده اما سپرده جاری 60 درصد و کل سپرده های بدون هزینه شامل دیداری، قرض الحسنه و سایر 25 درصد رشد کرده، و سپرده کوتاه مدت و بلندمدت 17 درصد رشد کرده و این موضوع به تدریج باعث کاهش نسبی هزینه جذب منابع وهمچنین رشد سود و درآمد بانک و سودآورشدن بانک ملت شده است.