:
كمينه:۸.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
با شیوع ویروس کرونا

نبض فعالیت کارخانه‌های جهان ضعیف شد

فعالیت کارخانه‌ها در ماه میلادی گذشته که شیوع پاندمی ویروس کرونا فعالیت اقتصادی را فلج کرد، بی سروصدا در سراسر نقاط جهان سقوط کرد.
کد خبر: ۱۵۱۴۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲
اقتصادگردان- فعالیت تولیدی سقوط کرده و شاخص مدیران خرید (PMI) افت شدید قدرتهای صادراتی نظیر آلمان و ژاپن را نشان داد که بهبود ملایم فعالیت در چین را تحت الشعاع قرار دادند. در آمریکا یک نظرسنجی گسترده نشان داد انقباض فعالیت تولیدی به شدتی که بیم آن می رفت، نبود اما سفارشهای جدید به پایینترین حد در ۱۱ سال اخیر سقوط کرد که نشان دهنده وخامت اوضاع در آینده است.

پاندمی یا همه‌گیری جهانی ویروس کرونا تاکنون بیش از ۸۷۸ هزار و ۳۰۰ نفر در جهان را مبتلا کرده و کارخانه‌ها، فروشگاهها و مدارس در راستای محدودیتهای آمد و شد که از سوی دولتها برای مقابله با شیوع ویروس کرونا وضع شده، تعطیل شده اند.

این امر زنجیره تامین را مختل کرده و تقاضا برای کالاها را به شدت کاهش داده است زیرا مصرف کنندگان به دلیل نگرانی از چشم انداز شغلی خود، هزینه هایشان را محدود کرده و در خانه مانده اند.

شاخص مدیران خرید بخش تولید منطقه یورو در مارس که از سوی شرکت "آی اچ اس مارکیت" منتشر شد، به پایینترین حد از سال ۲۰۱۲ که این منطقه با بحران بدهی دست و پنجه نرم می کرد، سقوط کرد و پایین سطح رشد ایستاد.

شاخص مارکیت از فعالیت بخش تولیدی آمریکا در مارس نشان داد تولید به پایینترین حد از سال ۲۰۰۹ سقوط کرده و کمبود مواد که ناشی از اختلالات مربوط به شیوع ویروس کرونا بود، عامل اصلی این افت بوده است.

در گزارش موسسه ISM از فعالیت کارخانه‌های آمریکا، شاخص سفارشهای جدید به پایینترین حد از سال ۲۰۰۹ نزول کرد.

در این بین گزارش اشتغال ملی موسسه ADP نشان داد کارفرمایان آمریکایی بخش خصوصی در مارس شمار مشاغل را به بیشترین میزان مشاهده شده در دو سال و نیم گذشته کاهش دادند. با این حال این گزارش احتمالا ابعاد گسترده بیکاری را نشان نداده زیرا پیش از اقدامات صورت گرفته برای فاصله گذاری اجتماعی تهیه شده است. تنها در مدت یک هفته در اواسط مارس ۳.۳ میلیون آمریکایی برای نخستین بار متقاضی دریافت مزایای بیکاری شدند و پیش بینی می شود هفته گذشته ۳.۵ میلیون نفر دیگر به این تعداد اضافه شده باشند.

تولید کارخانه‌های انگلیس با سریعترین روند از زمان بحران بدهی منقبض شده زیرا شیوع ویورس کرونا باعث به تاخیر افتادن فعالیت و آسیب دیدن اعتماد تجاری شده است.

در کانادا فعالیت  کارخانه‌ای به پایینترین حد از اکتبر سال ۲۰۲۰ رسید.

مدیران صندوق جهانی در نظرسنجی رویترز اظهار کرده اند که اقتصاد جهانی وارد رکود شده که مشابه ارزیابی اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز بوده است.

شاخص مدیران خرید فعالیت کارخانه‌ای چین در مارس اندکی بیش از حد انتظار بهبود یافت اما همچنان ضعیف بود که منعکس کننده فشار شدید روی شرکتها همزمان با افت تقاضای داخلی و صادرات است.

در حالی که کارخانه‌ها در چین پس از تعطیلی طولانی و کاهش شمار موارد ابتلا به کرونا که اجازه داد چین محدودیتهای تجاری را تسهیل کند، فعالیتشان را به تدریج ازسرگرفتند، فعالیت در کره جنوبی با سریعترین روند در ۱۱ سال اخیر منقبض شد زیرا بسیاری از شرکای تجاری این کشور محدودیتهای گسترده ای برای مقابله با شیوع کرونا وضع کردند.

فعالیت  کارخانه‌ای در ژاپن در مارس با سریعترین روند در حدود یک دهه گذشته افت کرد و این دیدگاه که سومین اقتصاد بزرگ جهان احتمالا دچار رکود شده است را تقویت کرد.

گزارش تانکان که از سوی بانک مرکزی ژاپن منتشر شد، نشان داد اعتماد تجاری در این کشور در سه ماهه منتهی به مارس که شیوع کرونا به همه بخشها از هتلها گرفته تا خودروسازی آسیب زده، به پایینترین حد در هفت سال گذشته سقوط کرده است.

شاخص مدیران خرید کایشین/مارکیت چین از رکورد ضعیف ۴۰.۳ واحد در فوریه به ۵۰.۱ واحد در مارس بهبود یافت در حالی که شاخص مدیران خرید آی اچ اس برای کره جنوبی به پایینترین حد از ژانویه سال ۲۰۰۹ رسید که اقتصاد این کشور در حال احیا از بحران مالی جهانی بود.

در ژاپن شاخص مدیران خرید به پایینترین حد از آوریل ۲۰۰۹ نزول کرد و ائتلاف حاکم از دولت خواست یک بسته محرک مالی به میزان حداقل ۶۰ تریلیون یورو معادل ۵۵۳ میلیارد دلار تهیه کند.

شرکت مشاوره کپیتال اکونومیکس پیش بینی می کند تولید ناخالص داخلی جهانی در سال میلادی جاری بیش از سه درصد سقوط کند.

سیاستگذاران در سراسر جهان برای سر پا نگه داشتن کسب و کارها و حفظ مشاغل و خنثی کردن تبعات اقتصادی پاندمی کرونا، تدابیر محرک مالی و پولی گسترده ای اعلام کرده اند اما تمامی این تدابیر یک گام عقب بوده و نتوانستند مانع از آسیبهای فوری شیوع ویروس کرونا شوند.

بر اساس گزارش رویترز، صندوق بین المللی پول اعلام کرده که پاندمی کرونا اقتصاد جهانی را دچار رکود کرده و از کشورها خواسته است با هزینه های قابل توجه از ورشکستگیها و ناتوانی بازار نوظهور از پرداخت بدهیهایش جلوگیری کنند.