:
كمينه:۱۸.۷۳°
بیشینه:۱۹.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
قیمت ارز و طلا در بازار 14 فروردین 99

مذاکره صندوق بین‌المللی پول با مقامات ایران برای اعطای وام / رشد 11 تا 20 درصدی قیمت دلار در سال 98

روز 14 فروردین 99، در بازار آزاد و معاملات نقدی نرخ دلار 16560، یورو 18100، درهم 4500 تومان اعلام شده و با توجه به اعلام اونس جهانی طلا به قیمت 1598 دلار، قیمت هرگم طلای 18 عیار 635 هزار، مظنه مثقال 17 عیار 2 میلیون و 750 هزار، سکه طرح جدید 6 میلیون و 280 هزار، نیم سکه 3 میلیون و 180 هزار، ربع سکه 1میلیون و 860 هزار، سکه گرمی 980 هزار تومان داد و ستد می شود
کد خبر: ۱۵۱۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶
اقتصاد گردان - فریده شریف زاده 

 صندوق بین المللی پول از برقراری تماس با مقامات ایران در خصوص درخواست این کشور برای بهره‌مندی از کمک مالی این نهاد جهانی به منظور مقابله با آثار ناشی از شیوع ویروس کرونا خبر داد.
به گزارش رویترز، ایران به عنوان خسارت دیده‌ترین کشور خاورمیانه از کرونا، از صندوق بین المللی پول درخواست دریافت ۵ میلیارد دلار از محل بودجه اضطراری این نهاد کرده است.
براساس اظهارات «جهاد آزور» مدیر صندوق بین المللی پول در خاورمیانه و آسیای مرکزی در یک نشست آنلاین، این نهاد جهانی برای آگاهی از نیازهای ایران به منظور به جریان افتادن اقدامات لازم، در حال مذاکره با مقامات این کشور است.

قیمت ارز و طلا در بازار 14 فروردین 99

روز 14 فروردین 99، در بازار آزاد و معاملات نقدی نرخ دلار 16560، یورو 18100، درهم 4500 تومان اعلام شده و با توجه به اعلام اونس جهانی طلا به قیمت 1598 دلار، قیمت هرگم طلای 18 عیار 635 هزار، مظنه مثقال 17 عیار 2 میلیون و 750 هزار،  سکه طرح جدید 6 میلیون و 280 هزار، نیم سکه 3 میلیون و 180 هزار، ربع سکه  1میلیون و 860 هزار، سکه گرمی 980 هزار تومان داد و ستد می شود. 
سامانه سنا نیز برای روز 11 فروردین 99، نرخ فروش یورو را 17602 تومان و نرخ خرید دلار را 14594 تومان اعلام کرده است. نرخ حواله در سامانه نیما روز 11 فروردین 99 نیز برای دلار 13958،  یورو 15114، درهم 3785، یوآن 1904 تومان اعلام شده است. 
در بازار ارز رسمی نیز برای 14 فروردین 99، بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۶ ارز کاهش و قیمت ۱۴ واحد پولی دیگر افزایش یافت. نرخ دلار و ۶ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای امروز «پنج‌شنبه چهاردهم فروردین ۹۹» بدون تغییر نسبت به قبل ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با افزایش به قیمت ۵۲ هزار و ۸ ریال و هر یورو نیز با کاهش ۴۵ هزار و ۹۳۴ ریال ارزش‌گذاری شد.


رشد11 تا 20 درصدی نرخ دلار در سال 98 

با توجه به قیمت 16 هزار تومانی پایان اسفند 98 و همچنین اعلام نرخ اسکناس سنا در روز 8 فرودین 98 به قیمت 13390 تومان، نرخ دلار در طول سال 98 در بازار آزاد نزدیک به 20 درصد رشد کرده است. اما برخی رسانه ها با توجه به نرخ رسمی سامانه سنا و صرافی های مجاز بانکی، رشد نرخ دلار در طول سال 98 را معادل 11 درصد اعلام کرده اند. 
به گزارش ایسنا، بررسی قیمت دلار در سال گذشته نشان می‌دهد که تغییرات قیمتی در ابتدا و انتهای سال چندان زیاد نبوده و قیمت این ارز در پایان سال نسبت به ابتدای سال گذشته ۱۱ درصد افزایش داشته است.
 قیمت ارز همواره یکی از مهم‌ترین مولفه‌های اقتصادی ایران بوده و نرخ تورم، رشد اقتصادی، صادرات و واردات و امثال آن نیز به این نرخ وابسته است که در سال‌های گذشته دلالان ارزی و سفته‌بازان با تلاش‌های خود تاثیرات بسیار نامطلوبی را بر این بازار می‌گذاشتند.
در حال حاضر، دلار پراهمیت‌ترین ارز حاضر در کشور برای عموم مردم است و بانک مرکزی نیز در سال‌های اخیر توانسته آثار منفی فعالیت‌های دلالان ارزی را با سیاست‌های خود کاهش دهد.
تغییرات ناگهانی نرخ ارز در اقتصاد ایران، همیشه سبب شده تا واحدهای تولیدی ضربه‌های سنگینی بخورند و از سوی دیگر، نرخ تورم نیز با سرعت سرسام‌آوری افزایش و قدرت خرید مردم کاهش یابد که همین امر، اعتراض مردم را نیز نسبت به این اتفاق برمی‌انگیزد.
از سوی دیگر، مردم در سال‌های گذشته تلاش کرده‌اند تا با صعودی شدن قیمت ارز، سرمایه‌های خود را به طلا یا ارز تبدیل کنند؛ بلکه بتوانند از کاهش ارزش پول خود جلوگیری کنند، اما در بسیاری از موارد این اقدام، مردم را بیش از پیش متضرر کرده است.
بررسی قیمت دلار در سالی که گذشت نشان می‌دهد که تغییرات قیمتی این ارز نسبت به سال‌های گذشته دامنه کمتری داشته و به عبارتی بانک مرکزی توانسته از ایجاد نوسانات هیجانی در این بازار جلوگیری کند.
بر اساس این گزارش، قیمت فروش هر دلار آمریکا در فروردین سال گذشته در صرافی ملی حدود ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان بوده که نسبت به اسفند پیش از آن روند افزایش داشته است.
بررسی روند تغییرات نرخ ارز نشان می‌دهد که قیمت دلار در سه ماهه ابتدایی سال گذشته عموما افزایشی بوده، اما در ماه سوم (خرداد) تغییری در نمودار قیمت دلار ایجاد شده است؛ به طوریکه قیمت هر دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی در اردیبهشت ماه به حدود ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان رسید، اما در نهایت در نیمه خرداد ماه قیمت دلار کاهشی شد و تا ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان هم رسید.
کاهش قیمت دلار ادامه یافت تا وعده رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی بر بازگشت قیمت دلار به کانال ۱۱ هزار تومان تحقق یابد؛ به گونه‌ای که در تیرماه سال گذشته قیمت دلار به ۱۱ هزار و ۹۵۰ تومان رسید و همین روند کاهشی تا قیمت ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومانی در شهریور ماه سال ۱۳۹۸ ادامه یافت.
در دو ماه نخست نیمه دوم سال گذشته قیمت ارز تقریبا ثابت بود و تغییر چندانی در این قیمت مشاهده نشد، اما از آذرماه رشد قیمت ارز بار دیگر شدت یافت تا اینکه در نیمه‌های این ماه، قیمت فروش هر دلار آمریکا در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی به حدود ۱۳ هزار تومان رسید.
دی ماه نیز قیمت‌ها در همین حدود ماند تا اینکه به رغم شیوع ویروس کرونا در جهان و بسته شدن مرزهای ایران و لغو تمامی سفرهای خارجی، در دوماه پایانی سال، مثل سال‌های گذشته قیمت ارز افزایش یافت و در بهمن ماه به ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان رسید و در نهایت سال گذشته را با قیمتی بیش از ۱۵ هزار تومان تمام کرد.
با این حال بررسی قیمت ارز در سال گذشته حاکی از آن است که تغییر قیمتی در این سال حدود ۱۱ درصد بوده است؛ به عبارت دیگر قیمت دلار در انتهای سال گذشته نسبت به ابتدای آن، حدود ۱۱ درصد رشد داشته است.

افت خفیف دلار

شاخص دلار کمی ریزش کرد. به گزارش رویترز، در جریان معاملات چهارشنبه، برخی از ارزهای مختلف در برابر دلار در موقعیت صعودی قرار گرفتند و دلار به عقب رانده شد. تقریبا تمام اروپا در نتیجه گسترش شیوع کرونا به حال تعطیلی درآمده که وضعیت در ایتالیا، هشتمین اقتصاد بزرگ جهان و اسپانیا، پنجمین اقتصاد بزرگ اروپا از همه وخیم‌تر است. دولت ایتالیا قرنطینه سراسری را به مدت چهار ماه دیگر تمدید و از جریمه ۳۰۰۰ دلاری خاطیان خبر داده است. اسپانیا از کشورهای عضو ناتو درخواست کمک کرده است.  
در فرانسه نیز دولت از تمدید قرنطینه سراسری و جریمه سنگین ناقضان قرنطینه خبر داد. در آمریکا، دولت این کشور از در نظر گرفتن یک بسته حمایتی دو تریلیون دلاری و اهدای ۳۰۰۰ دلار به هر خانواده خبر داده است. فدرال رزرو که پیشتر نرخ بهره را در اقدامی بی سابقه یک درصد کاهش داده و به محدوده ۰.۲۵ درصدی تا صفر درصدی رسانده بود، از آغاز عملیات جدید خرید اوراق قرضه به میزان نامحدود خبر داد. بسیاری از بانک‌های مرکزی دیگر نیز در سراسر جهان دست به اقدام مشابه زده‌اند. 
اکنون در سراسر آمریکا وضعیت فوق‌العاده اعلام شده و فرماندار کالیفرنیا از احتمال بیکاری موقت یک میلیون نفر خبر داده است. فرماندار ایالت واشنگتن نیز از مردم خواسته است تا در خانه بمانند. دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا که پیشتر نسبت به بازگشایی اقتصاد این کشور تا عید پاک ابراز امیدواری کرده بود، با مخالفت‌های گسترده فرمانداران محلی از موضع قبلی خود عقب‌نشینی کرده است. پس از گفت‌وگوی روسای جمهور آمریکا و چین برای بررسی راه‌های همکاری مشترک مقابله با کرونا، نخستین هواپیمای حامل کمک‌های پزشکی چین به آمریکا راهی این کشور شد. 
تاکنون بیش از ۸۵۹ هزار و ۷۷۰ مورد  ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۴۲ هزار و ۳۴۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به ایتالیا با ۱۲ هزار و ۴۲۸ نفر، اسپانیا با ۸۴۶۴ نفر، آمریکا با ۴۰۵۵ نفر، فرانسه با ۳۵۲۳ نفر و چین با ۳۳۱۲ نفر بوده است.
تحلیل گران بانک استاندارد چارترد در گزارشی نوشتند: رفتار بازارها به جای تمرکز سنتی بر روی بازدهی دارایی‌ها اکنون متوجه توزیع ریسک شده است و این مساله ممکن است در صورت وخیم‌تر شدن شرایط، کار را برای دلار برای حفظ موضع خود در برابر ارزهای امن دشوار سازد. 
رقابت‌های انتخاباتی درون حزبی آمریکا اکنون به ایستگاه هشتم رسید و انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در ایالت‌های آریزونا، فلوریدا و ایلینویز برگزار شد که طی آن جو بایدن در هر سه ایالت به پیروزی رسید.
اکنون جو بایدن در صدر سه نامزد باقیمانده دموکرات از حیث آرای متعهد قرار دارد. به دلیل کرونا انتخابات در ایالت‌های آلاسکا، وایومینگ لغو شد و هاوایی مقصد بعدی انتخابات درون حزبی خواهند بود.  
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر امسال برگزار خواهد شد. نامزدی دونالد ترامپ از حزب جمهوری خواه قطعی شده است.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ریزش ۰.۲۹ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۹.۳۹۰ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۳۸۸ دلار اعلام شد.  
در اروپا بسیاری از کشورها به حالت قرنطینه درآمده‌اند و نخست وزیر انگلیس با ابراز نارضایتی از رفتار شهروندان برای نادیده گرفتن هشدارها در این کشور، قرنطینه سراسری اعلام و تجمع بیش از دو نفر را ممنوع اعلام کرد. اسپانیا یک بسته ۲۰۰ میلیارد یورویی و آلمان یک بسته ۷۵۰ میلیارد یورویی را برای حمایت از اقتصاد خود در نظر گرفته اند.  
در شرایطی که کشورهای اروپایی به شدت درگیر مقابله با کرونا هستند به نظر می‌رسد رسیدن به توافقی بر سر برگزیت بین انگلیس و اتحادیه اروپا بیش از هر زمان دیگری بعید است به ویژه آن که انگلیس کماکان بر موضع خود در دستیابی به یک توافق تجاری با اتحادیه اروپا مشابه کانادا اصرار دارد اما طرف اروپایی چندان مایل به انجام چنین کاری نیست. از سوی دیگر نیز برخی منابع خبری گزارش داده‌اند بوریس جانسون با تمدید مهلت مذاکرات برگزیت مخالفت کرده است.
اکنون بسیاری از کشورهای آسیایی در حال بررسی گزینه‌های موجود برای تقویت رشد اقتصادی خود هستند. بر طبق برخی گزارشات، به دنبال رشد منفی هفت درصدی اقتصاد ژاپن در سه ماهه پایانی سال قبل، اکنون دولت و بانک مرکزی این کشور در حال رایزنی با یکدیگر برای اتخاذ سیاست‌های محرک بیشتر هستند. نخست وزیر استرالیا نیز از آماده شدن یک بسته جدید برای تقویت رشد اقتصادی خبر داده است. نیوزلند نیز با اعلام اقدامات حمایتی جدید اعلام کرد کشور را قرنطینه می‌کند. 
در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با صعود ۰.۱۳ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۳۵۴ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۷ درصد پایین رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۰۹ به ۱.۰۹۹ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۴۱۷ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۴۳۱۱ دلار سنگاپور مبادله شد.
در چین فعالیت‌ها در بسیاری از مناطق مهم نظیر پکن، شانگهای و گوانگجو از سر گرفته شده است. در ووهان، کانون اولیه شیوع کرونا نیز بخش زیادی از کارکنان با رعایت نکات بهداشتی به سر کار خود بازگشته‌اند. تقریبا از یک هفته پیش تاکنون مورد جدیدی از ابتلا به کووید ۱۹ در این شهر ثبت نشده است. 
توهورو ساسایی، مدیر مرکز تحقیقات بازار ژاپن در بانک پی مورگان گفت: احتمالا در روزها و هفته های آینده شاهد ارایه آمارهای عجیبی از نرخ بیکاری خواهیم بود که هضم آن برای بازارها دشوار خواهد بود. اگر وضعیت بدتر شود به نفع دلار تمام خواهد شد.  
در نهایت برگزاری رقابت‌های المپیک به دلیل کرونا به تعویق افتاد و کمیته جهانی المپیک اعلام کرد تاریخ جدید برگزاری رقابت‌ها به تابستان ۲۰۲۱ موکول شده است. وزیر اقتصاد ژاپن با بیان اینکه تعویق المپیک باعث محرومیت ژاپن از میلیاردها دلار درآمد در زمانی حیاتی خواهد شد گفته که چاره دیگری وجود نداشته است. 
پیشتر شماری از کشورهای جهان از جمله کانادا خواهان به تعویق افتادن برگزاری این رقابت‌ها شده و تهدید کرده بودند در صورت اصرار توکیو به برگزاری مسابقات، ورزشکاران خود را اعزام نخواهند کرد. 
یوکیو ایشیزوکی، استراتژیست بازار ارز در موسسه ایوا سکیوریتیز گفت: نمی‌دانیم دولت‌ها چه اقدامات حمایتی دیگری را انجام خواهند داد اما معامله‌گران چشم به راه‌کارهای بیشتری هستند. دلار کماکان رهبر بازار ارز است و نوسانات آن به خوبی نشان‌دهنده اضطراب معامله‌گران است.
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۸۱ درصد کاهش به ۱۰۷.۴۴۷ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۶۴۴۷ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۹۵ یوان چین اعلام شد.

سهم دلار از ذخایر جهانی در کمترین سطح ۶ سال اخیر

صندوق‌ بین‌المللی پول اعلام کرد سهم دلار از ذخایر ارزی جهان به ۶۰.۸ درصد رسیده است.به گزارش رویترز، اقبال بانک‌های مرکزی جهان به دلار رو به کاهش است و ارزهای امن‌تر نظیر ین ژاپن و فرانک سوئیس در حال گرفتن جای اسکناس سبز هستند. آن‌طور که داده‌های جدید صندوق بین‌المللی نشان می‌دهد، سهم دلار از ذخایر ارزی جهان در پایان سه ماهه چهارم سال به ۶۰.۸ درصد رسیده است تا بدین ترتیب دومین کاهش متوالی سهم ذخایر دلاری به ثبت برسد. 
در حال حاضر ۶.۷۴۵ تریلیون دلار از ذخایر ارزی جهانی را دلار تشکیل می‌دهد که در مقایسه با پایان سه ماهه سوم سال، از نظر ارزشی ۲۰ میلیارد دلار و از نظر درصدی ۰.۷ درصد کاهش یافته است. بدین ترتیب در حال حاضر دلار بیش از ۶۰ درصد از کل ذخایر ارزی جهان را تشکیل می‌دهد.
ذخایر ارزی که به مجموع ذخایر ارزی مختلف بانک‌های مرکزی جهان برای عمل به تعهدات ارزی اطلاق می شود به ۱۱.۸۲۹ تریلیون دلار رسیده است که ۱.۵ درصد بیشتر از گزارش قبلی است. طی این مدت سهم ین ژاپن، یورو و یوان چین از ذخایر ارزی افزایش یافته است.
خوان پرز، معامله گر ارزی در موسسه " تمپوس اینک" گفت: به لطف موافقت صندوق بین المللی پول با پذیرش یوان به عنوان ارز جهانی، این واحد پولی رفته رفته جای خود را  در جمع بزرگان ارزی پیدا می کند. علاوه بر آن شاهد هستیم که یورو آرام ارام در حال تبدیل شدن به ارزی امن است اما کماکان ین ارز جذاب‌تری برای زمان تلاطم به نظر می رسد.  
به گفته صندوق بین‌المللی پول، در حال حاضر حجم ین از ذخایر ارز یجهانی به ۵.۶ درصد افزایش پیدا کرده است که از سال ۲۰۰۱ تاکنون بی سابقه است. یوان نیز اکنون ۱.۹ درصد کل ذخایر ارزی جهان را تشکیل می دهد که از زمان پذیرفته شدن به عنوان ارز جهانی در سال ۲۰۱۶ یک رکورد محسوب می شود. سهم یورو از این ذخایر نیز به ۲۰.۵ درصد رسیده که ۰.۳ درصد بیشتر از رقم ثبت شده قبلی است.