:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

بلاتکلیفی خودروسازان برای بازگشایی کارخانه‌ها

به نظر می رسد که بسیاری از خودروسازان بزرگ جهان قصد دارند طبق اعلام قبلی خود، کارخانه های خود را اواسط آوریل سال جاری میلادی بازگشایی کنند اما اوج گرفتن بحران کرونا و افزایش شمار مبتلایان به این ویروس، بزرگترین شرکت های خودروسازی جهان را در بلاتکلیفی و سرگردانی فرو برده است.
کد خبر: ۱۵۱۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۳
اقتصادگردان- گزارش های منتشر شده از سوی یاهو فایننس حاکی از آن است که بسیاری از شرکتهای خودروسازی بزرگ جهان همچون فورد، فیات کرایسلر ، تویوتاموتورز و هوندا موتورز قصد دارند به منظور جلوگیری از زیان دهی بیشتر ناشی از شیوع گسترده ویروس کرونا که به تعطیلی و توقف خطوط تولید کارخانه‌های آنها منجر شد، اواسط ماه آوریل سال جاری میلادی کارخانه های خود را بازگشایی کنند. اما به عقیده کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه خودرو، اوج گرفتن بحران کرونا و افزایش شمار مبتلایان به این ویروس خطرناک و مرگبار که تاکنون منجر به تعطیلی همه اماکن مختلف و اعلام وضعیت اضطراری و قرنطینه در بسیاری از کشورهای جهان شده است، بازگشایی مجدد کارخانه های خودروسازی را در هاله ای از ابهام برده و بزرگترین شرکتهای فعال در این صنعت را در بلاتکلیفی و سرگردانی غرق کرده است؛ چراکه آنها از سویی با بحران های مالی شدید و خطر ورشکستگی و کمبود نقدینگی مواجه شده اند و از طرفی دیگر نیز از سوی دولت و نهادهای بهداشت و درمان کشورهای خود تحت فشار زیادی قرار دارند و مسئولیت اجتماعی آنها نیز جلوی فعالیت و ازسرگیری تولیدشان را گرفته است. 

هفته گذشته فولکس واگن به عنوان بزرگترین خودروساز جهان اعلام کرد که تعطیلی و توقف خطوط تولید کارخانه های آن در هر هفته ۲.۲ میلیارد دلار ضرر و زیان برای این خودروساز بزرگ آلمانی به بار آورده است.

همین رقم بزرگ به وضوح نشان می دهد که شرکتهای خودروسازی بزرگ جهان به شدت تحت تاثیر شیوع گسترده ویروس کرونا قرار گرفته و با تعطیلی و توقف خطوط تولید کارخانه های خود با بحران های مالی و اقتصادی شدیدی دست و پنجه نرم می‌کنند. 

اما این در حالیست که شرکت خودروسازی فورد آمریکا به تازگی اعلام کرده که طبق اعلام قبلی خود قصد دارد پنج کارخانه خود را که به تولید پیکاپ، خودروهای شاسی بلند، ون و وانت های تجاری می پرداختند، با رعایت کامل نکات بهداشتی و حفظ سلامت کارکنان و کارگران بازگشایی کند.

فیات کرایسلر نیز که یکی از سه خودروساز بزرگ ایالات متحده آمریکا به شمار می‌رود و در ماه گذشته تعدادی از کارکنان خود را به علت ابتلا به ویروس کرونا از دست داده است، اعلام کرده که تمامی کارخانه های آن در ایالات متحده و کانادا تا ۱۴ آوریل سال جاری میلادی بسته و تعطیل باقی خواهد ماند. این شرکت در خصوص بازگشایی مجدد کارخانه های خود بعد از این تاریخ هنوز اظهار نظر رسمی نداشته است.

شرکت هوندا نیز پیشتر اعلام کرده بود که تولید خود را از تاریخ ۷ آوریل ۲۰۲۰ از سر خواهد گرفت. این در حالی است که رقیب هم وطن و ژاپنی آن یعنی تویوتا موتورز اعلام کرده بود که تمامی کارخانه های آن تا تاریخ ۲۰ آوریل تعطیل خواهند بود.

گزارش‌های منتشر شده همچنین حاکی از آن است که جنرال موتورز نیز به پرسنل و کارکنان خود در خصوص تمدید تعطیلی و توقف کارخانه‌های این شرکت اطلاع رسانی کرده است. همه این اخبار در حالی منتشر شده است که شمار مبتلایان به ویروس کرونا یا بیماری کووید-۱۹ در ایالات متحده آمریکا در صدر جدول قرار گرفته و حتی از چین نیز فراتر رفته است.