:
كمينه:۲۷.۶۲°
بیشینه:۲۷.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۰

تعطیلات بهترین فرصت برای برنامه‌ریزی رونق و جهش تولید

به گفته یک کارشناس صنعت قطعه‌سازی کشور، در شرایطی که به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا، در ایام تعطیلات به سر می‌بریم ضمن اینکه خواستار تعطیلی صنایع تولیدی تا آخر فروردین به دلیل حفظ سلامتی نیروی انسانی شده‌ایم، بهترین فرصت است تا دولت برنامه‌ریزی‌ها لازم برای رونق تولید را ضمن تزریق نقدینگی انجام دهد تا بعد از پایان بحران و برگشت به کار، بتوان جهش تولید را محقق کرد.
کد خبر: ۱۵۱۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۴

اقتصادگردان- سعید صبوری ـ عضو هیات مدیره انجمن همگن نیروی محرکه و قطعه‌سازی ـ در رابطه با شعار سال "جهش تولید" در صنعت قطعه سازی و رفع موانع تولید اظهار کرد: متاسفانه در سالی که گذشت، رونقی در تولید دیده نشد. درست است که در چند ماه پایانی سال، مجدد تیراژهای تولید در خوردوسازان افزایشی بود اما صنعت قطعه‌سازی حتی نتوانست مطالبات معوقه ۱۲۰ روزه خود را به طور کامل دریافت کند که شرایط را برای ما سخت کرد به نحوی که تقریبا کارگران ما بدون عیدی و پاداش وارد ایام تعطیلات شدند.

وی افزود: اگر دولت بنا دارد که جهش تولید داشته باشیم، بایستی برایش برنامه‌ریزی صورت گیرد. در حال حاضر با وجود شرایطی که ویروس کرونا ایجاد کرده و مصلحت این است که از اجتماع‌ها جلوگیری شود، ضمن اینکه پیشنهاد هم شده است که تا پایان فروردین حداقل تولید را متوقف کنیم تا فاجعه شیوع بیشتر این ویروس رخ ندهد، این ایام بهترین فرصت برای برنامه‌ریزی علاوه بر تزریق نقدینگی‌ها و تدارکات خواهد بود تا بتوان بعد از پایان این بحران  برنامه ها را اجرا کرده و با یک جهش خوب کار را آغاز کنیم.

این عضو انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه چنانچه با پیشنهاد تعطیلی تا پایان فروردین موافقت نشود، متاسفانه شیوع گسترش خواهد یافت و نیروی انسانی که مهمترین دارایی ماست را از دست خواهیم داد، گفت: از دست دادن نیروی انسانی بعدا جبران‌پذیر نخواهد بود.

وی اعلام کرد: البته لازم است که در راستای همان رونق تولید که به دنبال آن جهش تولید را هم می‌توان رقم زد، دولت به سازندگان و تولیدکنندگان توجه داشته باشد، بیمه بیکاری پرداخت حقوق‌ها را بر عهده گیرد، بانک‌ها، دارایی و تامین اجتماعی از مطالبات خود فعلا صرف نظر کنند. طبیعتا تولیدکننده‌ای که به مدت یک ماه کار نکرده است، در پرداخت حقوق، بیمه و ... دچار مشکل است. دولت باید بر روی مسائل ارزی مانور دهد، چراکه قیمت ارز بسیار بالا رفته که در عین رکود بازار، تورم بیش از حد ایجاد شده است. البته شرکت‌هایی همچون پتروشیمی‌ها، فولاد مبارکه، مس و ... که کالای خود را در بورس و به نرخ روز عرضه می‌کنند، زیان‌ده نخواهند شد اما خودروساز با محدودیت‌هایی که دارد، نمی تواند به نرخ روز عرضه داشته باشد.

صبوری ضمن ابراز امیدواری از اینکه بعد از پایان کرونا در کشور و با ارائه امتیازها و حمایت‌های دولت، با یک جهش بسیار خوب بتوانیم تولید و داخلی‌سازی را افزایش داده و وابستگی به منابع خارجی را کم کنیم، اظهار کرد: این وظیفه دولت است که در این شرایط اقتصادی و شرایط تحریمی، به فکر ادامه حیات کشور باشد. تا برنامه‌ریزی‌ها صورت نگیرد، به درستی تصمیم گیری نشود و هر نهاد و سازمانی بخواهد یک دستورالعملی را صادر کند که با هم در یک سو هم نیستند، راه به بیراهه خواهد رفت. امیدواریم که مسوولان با صنعتگران، خودروسازان و قطعه سازان جلساتی برگزار کنند تا برای مسائل مدبرانه برنامه ریزی کنند. 

همچنین لازم به ذکر است که انجمن همگن نیروی محرکه و قطعه سازی نیز طی نامه به وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد تمدید تعطیلی دو هفته‌ای دیگر صنعت خودرو کشور تا اوایل اردیبهشت ماه را ارائه کرده و خواستار شده است که تولید در زنجیره تامین خودروسازی کشور و خودروسازان در سال جاری به دلیل ویروس کرونا و در جهت جلوگیری از شیوع بیشتر آن، از ابتدای اردیبشهت ماه آغاز شود.