:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
ترازنامه فدرال رزرو برای نخستین بار از مرز ۵تریلیون دلار گذشت

اقدامات حمایتی در مقابله با کرونا، ترازنامه فدرال رزرو آمریکا را به 7 تریلیون دلار می رساند

در حالی که تلاش‌های فدرال رزرو برای تداوم فعالیت بازار و تقویت اقتصاد این روزها مثمرثمر بوده اما، سبد دارایی آن به سطوحی رسیده که تاکنون به خود ندیده است. محرک‌های مالی فدرال رزرو برای مقابله با آثار مخرب اقتصادی ویروس کرونا، موجب شد تا ترازنامه بانک مرکزی آمریکا برای نخستین بار از مرز ۵ تریلیون دلار تجاوز کندپ
کد خبر: ۱۵۱۴۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۴
اقتصاد گردان - ترازنامه فدرال رزرو که به طور عمده از اوراق قرضه و سایر دارایی‌هایی که در طول سالیان و به مرور خریداری کرده، تشکیل شده است، در پایان هفته با افزایشی چشمگیر به ۵.۳ تریلیون دلار رسید؛ رقمی که در مقایسه با ارتفاعاتی که اواسط ماه مه سال ۲۰۱۶ با ۴.۵۲ تریلیون دلار برجای گذاشت، به مراتب بیشتر است.

به گزارش  سی‌ان‌بی‌سی، تازه‌ترین اوج گیری ترازنامه فِد با سرعتی چشمگیر رخ داده است؛ موضوعی که نتیجه اقدامات کوچکی است که بانک مرکزی آمریکا اوایل سال جاری میلادی به منظور توسعه و پیشرفت آغاز و سپس با تشدید شدن شیوع ویروس کرونا، آن را تسریع کرد.

افزایش حجم ترازنامه فدرال رزرو تنها در هفته گذشته ۱۲.۴ درصد بود؛ اتفاقی که تا حدودی محصول افزایش ۲۵۵ میلیارد دلاری اوراق خزانه داری و همچنین ۱۹ میلیارد دلاری اوراق باپشتوانه رهنی همزمان با ورود فدرال رزرو به مرحله تازه‌ای از تسهیل کمی است.

بزرگ‌ترین منطقه رشد در ترازنامه، سوآپ‌های ارزی فدرال رزرو بود که از ۲۵.۲ میلیارد دلار در هفته گذشته به ۲۰۶.۱ میلیارد دلار در آخرین گزارش افزایش یافت.

فِد به شلکلی چشمگیر سوآپ‌های ارزی خود را با سایر بانک‌های مرکزی گسترش داد و هدف این اقدام این بود که در بحبوحه افزایش قابل توجه تقاضا برای دارایی‌های مبتنی بر دلار، نه تنها شرکای سنتی بلکه تعداد زیادی از همتایان خود را در سرتاسر جهان احاطه کند.

در صورتی که اوضاع مطابق پیش بینی‌ها پیش برود بدین معنا است که فدرال رزرو تازه کار خود را شروع کرده است.

«مارک کابانا» استرتژیست بنک آو امریکا  در یادداشتی نوشت: برنامه‌های تسهیل کمی نامحدود و تزریق نقدینگی اضطراری فدرال رزرو قاعدتا باید به دوبرابر شدن حجم ترازنامه آن در طول سال ۲۰۲۰ منجر شود.

فِد در ابتد به این موضوع اشاره کرده بود که قصد دارد ۷۰۰ میلیارد دلار به سبد اوراق خود اضافه کند. با این حال، اوایل هفته گذشته در پاسخ به آشفتگی بازارهای مالی به برنامه‌ای نامحدود برای خرید ارواق قرضه تغییر موضع داد.

در شرایط فعلی وال استریت پیش بینی می‌کند که با توجه به تاکید فدرال رزرو بر پایبندی به تمام تعهدات خود برای تعدیل ضربه ناشی از کرونا، ترازنامه فد در سال جاری به ۱۰ تریلیون دلار برسد.

«جروم پاول» رییس فد در مصاحبه با ان‌بی‌سی گفته بود که بانک مرکزی جسورانه و بی درنگ به تلاش‌های خود ادامه داده و «انبار مهماتش خالی» نخواهد شد.

این بدان معنا است که ترازنامه به احتمال زیاد تا ژوئن به ۷ تریلیون دلار یا به عبارتی ۲.۵ تریلیون دلار بیشتر از ارتفاع قبلی، خواهد رسید. و در نهایت پیش بینی‌های وال استریت به شکلی فزاینده بدنبال ترازنامه ۱۰ تریلیون دلار به عنوان نشانه‌ای مبنی بر رشد ۴.۵ تریلیون دلاری است؛ رقمی که بیشتر از رشد ۳.۷ تریلیون دلاری در خلال و پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ است.

منتقدان همواره نگرانی خود را از احتمال وقوع تورم در نتیجه تزریق نقدینگی مازاد به سیستم ابراز کرده‌اند اما از زمان آغاز خریداری اوراق و دارایی در اواخر سال ۲۰۰۸، چنین معضلی پیش نیامده است.

«اندرو هولنهورست» اقتصاددان سیتی‌گروپ در یادداشتی نوشت: بازارها از تجربه سال ۲۰۰۸ به خوبی یاد گرفته اند که چنین افزایشی در حجم ترازنامه در هیچ مقطع کوتاه مدتی، تورم‌زا نخواهد بود. در واقع، کاهش شدید تقاضا و قیمت‌ها برای خدمات خاص و انرژی، به طور ضمنی دال بر روند نزولی در هر دو بخش تورم هسته و پوسته است.

گسترش ترازنامه برای بانک‌ها ذخایری ایجاد می‌کند که فِد با استفاده از آن و در ازای اوراقی که خریدای کرده است، به موسسات اعتبار می‌دهد.

سطح کنونی ذخایر فِد کمی بیشتر از ۲ تریلیون دلار است و این فراتر از ۱.۵ تریلیون دلاری است که بانک مرکزی آمریکا به منظور برآورده کردن تقاضای بعلی، به عنوان «سطحی سالم» هدفگذاری کرده بود.