:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۶.۷۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
نشست راهبردی جهش تولید در بانک مرکزی برگزار شد

تحلیل رئیس کل بانک مرکزی از مشکلات سال 98 و برنامه های جهش تولید

ادامه سیاستهای مهار تورم وکنترل افزايش سطح عمومی قيمتها درحد مقدور. ایجاد خطوط اعتباری لازم برای بانک ها به نحوی که مشخصاًبه افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی درقالب وامهای جدید اقدام کنند. تداوم مديريت بازار ارز و تسهیل عرضه وتأمین ارز مورد نیاز واحدهای مختلف تولیدى برای واردات مواداولیه و واسطه ای و تضمین افزایش رقابت پذیری اقتصادوصادرات باکمک به ثبیت نرخ ارز حقیقی مؤثر. توسعه «عمليات بازار باز »و كنترل نرخ سودبرای فراهم آوردن شرایط برای اجرای سیاست های سرمایه گذاری دولت و تحریک رشد اقتصادی . جلوگیری از ورود منابع بانکها به فعالیت های سوداگرانه و تمرکز براجراى سیاستهای احتیاطی بانکها. ادامه اصلاح ترازنامه بانکها،در جهت آزادکردن منابع آنها برای افزایش لازم درمیزان اعتباردهی آنها به سرمایه گذاریها وایجاد زیرساختهای لازم اقتصادی
کد خبر: ۱۵۱۳۴۹
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
اقتصاد گردان - به دنبال نامگذاری سال 1399 با عنوان سال جهش تولید و همچنین پایان گرفتن سال سخت 1398، رئیس کل بانک مرکزی در روزهای اخیر،  نکاتی را به عنوان برنامه های بانک مرکزی و همچنین پایان گرفتن سال 98 مطرح کرده است. 
همتی در مورد رئوس برنامه های بانک مرکزی برای جهش تولید گفت: بانک مرکزی ایران، به عنوان متولی سیاست های پولی و ارزی، براى پشتیبانی از «جهش تولید»،بايد به شكل دادن محیطی كمك نمايد که سیاست های کلان اقتصادی ، شفاف و پیش بینی پذیر باشند و ریسکها برای سرمایه گذاری و تولید قابل مدیریت باشد.
لذا، در این راستا، اولویتهای زیرسرلوحه برنامه بانک مرکزی خواهدبود.جزییات عملیاتی نیز بتدریج روشن و اعلام واجرا خواهد شد:
۱- ادامه سیاستهای مهار تورم وکنترل افزايش سطح عمومی قيمتها درحد مقدور
۲-ایجاد خطوط اعتباری لازم برای بانک ها به نحوی که مشخصاًبه افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی درقالب وامهای جدید اقدام کنند
۳-تداوم مديريت بازار ارز و تسهیل عرضه وتأمین ارز مورد نیاز واحدهای مختلف تولیدى برای واردات مواداولیه و واسطه ای و تضمین افزایش رقابت پذیری اقتصادوصادرات باکمک به ثبیت نرخ ارز حقیقی مؤثر
۴-توسعه «عمليات بازار باز »و كنترل نرخ سودبرای فراهم آوردن شرایط برای اجرای سیاست های سرمایه گذاری دولت و تحریک رشد اقتصادی 
۵-جلوگیری از ورود منابع بانکها به فعالیت های سوداگرانه و تمرکز براجراى سیاستهای احتیاطی بانکها
۶-ادامه اصلاح ترازنامه بانکها،در جهت آزادکردن منابع آنها برای افزایش لازم درمیزان اعتباردهی آنها به سرمایه گذاریها وایجاد زیرساختهای لازم اقتصادی.
 
 نشست راهبردی جهش تولید

 همچنین نشستی در رابطه با این موضوع در بانک مرکزی برگزار شده و همزمان باعید مبعث رسول اکرم(ص) در اولین نشست راهبردی در مورد برنامه های بانک مرکزی برای جهش تولید، با حضور معاونین و دیگر مدیران ارشد بانک مرکزی، سیاستهای پولی، اعتباری و ارزی مؤثر بر رشد اقتصادی در وضعیت فعلی اقتصاد کشور، موردارزیابی قرار گرفت. 
 در این جلسه تأکید شد که « جهش تولید » نیازمند برنامه ریزی برای پشتیبانی از بانکها جهت تأمین اعتبار لازم در حمایت از تولیدکنندگان و زنجیره تولید، در کنار روند اصلاح نظام بانکی، با اولویت اصلاح ترازنامه بانکها، شفاف سازی تراکنش های بانکی و ممانعت از ورود منابع بانکها به فعالیتهای سفته بازانه، جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق به کشور تحت هر عنوان به ظاهر موجه، برگشت کلیه ارزهای ناشی از صادرات به چرخه اقتصاد کشور، توجه به بخش خدمات و اقتصاد دانش بنیان و بالا بردن قدرت خرید مردم از کالای ایرانی، از طریق کارتهای اعتباری.....و مهمتر ازهمه، توسعه عملیات بازار باز برای کنترل نرخ سود و تورم است.
مقرر شد جزئیات برنامه ها با محوریت معاونت اقتصادی بانک و خصوصاً در مواردی که با سیاستهای مالی و تجاری مرتبط می شود در هماهنگی با سایر دستگاههای اقتصادی دولتی و نهادها و بخشهای غیردولتی، تدوین و پیگیری شود.

دکتر همتی با اشاره به مسئولیت بانک مرکزی در ایجاد ثبات اقتصادی و تامین اعتبارات لازم برای تولید و هدایت بانک های کشور در مسیر رشد اقتصادی، از مدیران بانک مرکزی خواست در هماهنگی با سایر وزارتخانه ها و دستگاه های اقتصادی کشور در جهت تحقق شعار سال، برنامه های اجرایی لازم را طراحی و عملیاتی کنند.
در این جلسه در خصوص محورهای مورد نظر برای پیگیری و تحقق شعار سال، تصمیم لازم اتخاذ شد و مقرر شد در ستادی با مسئولیت معاونت اقتصادی بانک، جزئیات سایر برنامه ها بررسی و تدوین شود.

گذر از مشکلات سال 98 

 رئیس کل بانک مرکزی همچنین در مورد پشت سر گذاشتن سال ساخت 98 نیز گفت: اتفاقات بسیاری در سال 98 رخ داد که تلخ بود و مشکلاتی را نیز برای اقتصاد کشورمان به وجود آورد، اما در هر حال کشور با مقاومت مردم و تدبیر مسئولین توانست این مقطع را نیز پشت سر بگذارد.
 سال 98 را با همه سختی هایش پشت سرگذاشتیم، طی این سال فشار حداکثری تحریم یک جانبه که علیه ملت ایران وضع شده بود، با شدت تداوم یافت و صادرات نفت ما نیز کاهش بسیار زیادی یافت و درآمدهای ارزی ناشی از صادرات نفت به حداقل رسید.
 همتی با اشاره به اتفاقات سال 98 عنوان کرد: در این سال اتفاقات بسیاری رخ داد که تلخ بود و همه اینها باعث مشکلاتی برای اقتصاد کشورمان شد. همه کسانی که به دنبال تحریم و بستن تمام مبادی مبادلات پولی و بانکی ما بودند، حداکثر تلاش خود را کردند که بیشترین ضربه را به اقتصاد کشورمان بزنند. البته کشور ما با مقاومت مردم و تدبیر مسئولین توانست این مقطع را نیز پشت سر بگذارد.دشمنان ثبات اقتصاد کشور را هدف قرار داده بودند و تمام تلاششان بر این بود که شاکله اقتصاد کشورمان از هم بپاشد و در این بین مردم عزیز کشورمان سختی بسیاری کشیدند، به خصوص اقشار کم درآمد جامعه ما از تحریم ها به شدت آسیب دیدند و رفاه آنها کاهش یافت. اما خوشبختانه با همت مسئولین و به ویژه تلاش های خدمت گذاران مردم در بانک مرکزی توانستیم بر این مشکلات غلبه کنیم و بسیاری از شوک هایی را که به اقتصاد کشور وارد کردند را خنثی کنیم و خوشبختانه ثبات نسبی بر بازار حاکم شد.
رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به شرایط روزهای پایانی در مواجهه با ویروس کرونا اظهار کرد: سال گذشته (98) در شرایطی به پایان رسید که با ویروس کرونا مواجه شدیم و این ویروس آسیب بسیاری را به مردم و اقتصاد ایران وارد آورده است. در ثروتمندترین کشورها نیز، ورود این ویروس موجب شد اقتصاد آنها متلاطم شود و آسیب جدی به مردمشان وارد شود. امیدواریم به یاری خداوند و مردم عزیزمان و رعایت اصول و پروتکل های بهداشتی هرچه سریع تر بر این مشکل فائق آییم و این ویروس از کشورمان رخ بربندد.
به هر حال سال 98 با همه تلخی ها و مشکلاتش گذشت و ملت ما سرافراز این سال را پشت سر گذاشتند. امیدواریم با تلاش های جدی که خواهیم داشت و سیاست های خوب ارزی و پولی که از سال 97 پایه گذاری کردیم و در سال 98 بخش هایی از آن را اجرایی کردیم و نیز به امید خداوند در سال 99، با قدرت و شدت بیشتری این سیاست ها را ادامه خواهیم داد و بتوانیم کنترل جدی بر تورم داشته باشیم و همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند بتوانیم در سال 99 نیز رونق تولید را بسط و توسعه بیشتری دهیم.
همکاران من در بانک مرکزی طی سال 98، تمام تلاش خود را برای حاکم شدن و برقراری ثبات و آرامش بر اقتصاد کشور و جلوگیری از فشارهای اقتصادی که علیه ملت ایران تدارک دیده شده بود، به کار گرفتند و من فکر می کنم آنها در حد توان خود موفق بوده اند، البته کاستی هایی بوده که بابت آنها از ملت بزرگ ایران عذرخواهی می کنم و ما نیز تمام تلاشمان را برای جبران این کاستی های احتمالی در سال 99 به کار می گیریم.  
همتی ضمن قدردانی از خدمات و تلاش های کارکنان شبکه بانکی، گفت: افراد زیادی را در جریان شیوع ویروس کرونا و طی خدمت به مردم عزیزمان از دست دادیم، به خانواده این عزیزان تسلیت عرض می کنم و امیدوارم سال 99، سال موفقیت و شادکامی برای آنها باشد.
وی ضمن تبریک سال نو گفت: برای همه ملت عزیز سال بهروزی، موفقیت، پیروزی آرزومندم، انشالله  بتوانیم در سال 99 بر مشکلاتی که بر بخش هایی از آنها در سال 98 غلبه کردیم، فائق آییم و ملت ایران از این تحریم ها سرافراز خارج شود. کارهای بزرگی را آغاز کردیم و پیگیر کانال های مالی هستیم که بتوانیم مراودات مالی خودمان را با دنیا توسعه دهیم و تجارت تحریمی را ترویج دهیم بدین معناکه بتوانیم در چارچوب تحریم ها نیز تجارت اصلی کشور را همان گونه که در سال98 انجام دادیم، در سال 99 نیز تداوم بخشیم. قطعاً تمام تلاش ما این است که مردم عزیزمان کمترین مشکل را داشته باشند، در هر حال توانمان را در حد داشته هایمان به کار بردیم، به امید خداوند در سال 99 با توان بیشتری در خدمت ملت عزیزمان خواهیم بود.
سال ١٣٩٨، سال بسيارسختی بود. کشورمان بصورت ناجوانمردانه و ظالمانه ای، آماج شدیدترین طوفان های اقتصادی قرار گرفت که هر کدام برای ازهم گسستن و فروپاشى یک اقتصاد کفایت می کرد. 
تحریم های خودسرانه و یکجانبه آمریکا، شوک شدید صادرات نفت، اعمال محدودیت شدید در مبادلات بانکی...و در آخر گسترش ویروس کرونا در کشور، بانک مرکزی را در شرایط بسيار دشوارى قرار داد که هم باید ثبات اقتصادی را تامین می کرد و هم اين شوک ها را خنثی می کرد.
بانک مرکزی، باکمک همکاران محترم در دولت و حمایت های بی بدیل همه ارکان کشور تا به امروز این آزمون را با توجه به همه دشواریها و شرایط سخت حاکم، پشت سرگذاشته است.
اتفاقات امروز  كه در كشورهاى توسعه يافته ضربه بسیار سختی به اقتصاد آنها وارد كرده و ضررهاى سنگینی بر مردم و اقتصاد آنها واردكرده است، گواهی است بر اینکه، بانک مرکزی ایران، درحد توان خود توانسته بسیاری از ضربه ها را خنثی و از آسیب شديد به اقتصاد ، تا حد زیادی جلوگیری نمايد. 
همزمان، اصلاحات بسیار مهمی نیز در سیاست گذاری اقتصادی کشور، چه در بخش ارز و چه در بخش پول، اتفاق افتاده است که بتدریج ثمرات آن آشکار خواهد شد.
همکاران من تمام تلاش خود را بکار بستند، ولی با  این حال، صمیمانه از تک تک مردم عزیز بابت تمام کاستی ها پوزش می خواهم و همزمان نیز از مردم عزیز بابت حمایت های خود از بانک مرکزی با تمام وجود تشکر و قدردانی می کنم. 
امیدوارم سال آینده، سال بهروزی، سلامتی و‌ موفقیت برای تک تک مردم عزیز ، خصوصاً همکاران تلاشگر نظام بانکی، باشد و درسایه توجه همگان به توصیه های بهداشتی و رعایت دقیق پروتکل های آن، شاهد ریشه کن شدن هرچه سریعتر ویروس منحوس کرونا باشیم.