:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
بودجه عمرانی در سال ۹۸

«عمرانی» ۹۰ درصد پولش را گرفت

با وجود کاهش حدود ۲۵ هزار میلیارد تومانی که دولت در زمان کسری بودجه در منابع پروژه های عمرانی اعمال کرد، عملکرد سالانه نشان از پرداخت ۶۰ هزار میلیارد تومان معادل ۹۰ درصد بودجه این بخش دارد.
کد خبر: ۱۵۱۳۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۲
اقتصادگردان- بودجه های عمرانی همواره در حداقل سهم از منابع دولتی قرار دارند، چراکه عمده پولی که سالانه برای خرج در بودجه وجود دارد به سمت هزینه های جاری که عمده آن پرداخت حقوق و دستمزد است می رود.

در بودجه ۱۳۹۸ حدود ۴۴۸ هزار میلیارد تومان منابع پیش بینی شده بود که باید در سه بخش هزینه می شد؛ ۳۵۲ هزار میلیارد تومان هزینه جاری، ۶۶.۸ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی و ۲۹ هزار میلیارد تومان برای تملک دارایی مالی.
امابا توجه به اینکه دولت با عدم تحقق منابع و کسری بودجه مواجه بود دست به اصلاح زد و منابع ومصارف را کاهش داد، آنچه اتفاق افتاد با کاهش بودجه های عمرانی از ۶۶.۸ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده در بودجه تا حدود ۴۳ هزار میلیارد تومان بود.

با این حال آنچه که اخیر سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد نشان داد که ۶۰ هزار میلیارد تومان بابت پروژه های عمرانی در سال گذشته پرداخت شده است ، این رقم بیانگر تحقق ۹۰ درصدی بودجه های عمرانی است.
گرچه تمامی منابع عمرانی مصوب در قانون بودجه پارسال محقق نشده ولی نسبت به ۴۳ هزار میلیارد تومانی که دولت متصور بود بتواند برای این بخش پرداخت کند حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان بیشتر محقق شده است.

اما برای سال جاری در جریان تدوین لایحه بودجه اعلام سازمان برنامه و بودجه بر این بود که بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در طرح‌های عمرانی و اشتغال‌زا سرمایه گذاری خواهد شد؛ به طوری که از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده ۲۶۰ هزار میلیارد تومان به بودجه‌های عمرانی اختصاص دارد که ۶۰ هزار میلیارد تومان آن از محل بودجه عمومی تامین می‌شود و قرار است تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هم شرکت‌های دولتی در پروژه‌های عمرانی سرمایه‌گذاری کنند که البته در لایحه بودجه پیشنهاد ۷۰ هزار میلیارد تومانی مطرح شد.

در مجموع بودجه های عمرانی همواره با عدم تحقق به صورت کامل نسبت به مصوب در بودجه مواجه بوده اند و از سوی دیگر کلنگ خوردن پروژهای زیاد و بی برنامه در سالیان گذشته موجب شده تا اکنون بیش از ۸۰ هزار طرح نیمه تمام ملی و استانی وجود داشته باشد و برآورد دولت این است که برای تکمیل آنها بالغ بر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز خواهد بود.