:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
سال جهش تولید

نقش استراتژیک بنادر در تحقق جهش تولید

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد که بنادر نقش استراتژیک و جایگاه خاصی در کشور دارند و می‌توانند به رونق تولید و جهش تولید که توسط مقام معظم رهبری در سال گذشته و امسال به عنوان شعار سال انتخاب شده است، کمک کند.
کد خبر: ۱۵۱۳۲۹
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۲
اقتصادگردان- رهبر معظم انقلاب روز گذشته در لحظه تحویل سال ۱۳۹۹، امسال را با عنوان سال «جهش تولید» نامگذاری کردند و فرمودند "باید با کار ۱۰ برابری، تولید به جایی برسد که در زندگی مردم اثر بگذارد". ایشان خطاب به دست‌اندرکاران تأکید کردند "جوری عمل کنید که با جهش تولید تغییری محسوس در زندگی مردم بوجود آید. البته لازمه تحقق این هدف برنامه‌ریزی است و بخش‌های مختلف مانند سازمان برنامه، مجلس و مرکز تحقیقات آن، قوه قضاییه، مجموعه‌های دانش بنیان و گروه‌های پرشمار جوان، مبتکر و فعال باید در این برنامه‌ریزی‌ها شرکت کنند".

در این زمینه ، فرهاد منتصرکوهساری - معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی - درباره نقش سازمان بنادر و حمل و نقل دریایی برای محقق شدن این مهم اظهار کرد:‌ وقتی که می‌گوییم ۹۰ درصد کالاهای جهان و مورد نیاز هشت میلیارد نفر از انسان‌ها از طریق بنادر تأمین می‌شود، وقتی می‌گوییم ۷۹۳ میلیون TUE کانتینر از طریق دریا و بندر تأمین می‌شود، ایران هم در گوشه‌ای از این آمارها با ۸۰ میلیون نفر جمعیت قرار دارد و ایران هم ۹۰ درصد کالاهایش را از این طریق تأمین می‌کند؛ بنابراین بنادر جایگاه استراتژیک و خاصی در کشور دارند و سهم بسزایی در رونق تولید و جهش تولید دارند.

وی افزود: در حوزه‌های مختلف کالاهای صادراتی، ترانزیت و کالاهای وارداتی نیاز اساسی کشور عمدتا از طریق بنادر تأمین می‌شود؛ بنابراین می‌توان پایین آوردن هزینه تمام شده جابجایی این کالاها از طریق بنادر به رونق تولید و جهش آن کمک کرد و این خود نقش آفرینی بسزایی در این زمینه به شمار می‌آید.

کوهساری گفت: فرآوری کالا و ایجاد ارزش افزوده در آن نیز از دیگر فعالیت‌هایی است که در بنادر کشور اتفاق می‌افتد که این خود در تحقق شعار امسال می‌تواند اثرگذار باشد. کما اینکه در سال گذشته بنادر نقش بسزایی در رونق تولید و کمک به تولیدکنندگان داشتند.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی اظها کرد: در زمینه تولید سرمایه‌گذاری در بنادر نیز بسیار حائز اهمیت است، چرا که در این زمینه می‌توان از ظرفیت‌های بخش خصوصی و تولیدکنندگان داخلی استفاده کرد و سازمان بنادر و دریانوردی در سال گذشته این مهم را انجام داد و در سال جاری نیز با جدیت بیشتر آن را دنبال می‌کند تا بتواند پیام مقام معظم رهبری را که در سال گذشته رونق تولید و در سال جاری جهش تولید بود، جامه عمل بپوشاند، چراکه با توجه به شرایط تحریم کنونی تنها راه برون رفت از مشکلات در جهش تولید و حفظ اشتغال است.