:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۸.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
وضعیت نیروگاه‌ها در سال ۹۸

نیروگاه‌های کشور خوش درخشیدند

سال ۱۳۹۸ برای نیروگاه‌های کشور سال قدرت و افزایش تولید بود چرا که در این سال ظرفیت نیروگاه‌های کشور رشد قابل توجهی یافت.
کد خبر: ۱۵۱۳۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۶
اقتصادگردان- در اسفندماه ما امسال با اجرای پروژه تامین برق در کشور ظرفیت تولید برق به ۸۳ هزار و ۴۷۸ مگاوات افزایش یافت و این در حالی است که در چهار دهه پیش ظرفیت نصب شده نیروگاهی ایران حدود ۷۰۰۰ مگاوات بود و در آغاز دولت تدبیر و امید یعنی شش سال پیش به حدود ۶۹ هزار مگاوات رسیده بود، در صنعت برق با تلاش بخش خصوصی فعال و پرتلاش، امروز کشور از حیث نیازهای زیرساختی و طرح‌های توسعه‌ای به بی‌نیاز دست پیدا کرده است.

در شش سال اخیر حدود ۱۳ هزار مگاوات نیروگاه جدید ساخته شده یعنی هر سال ۲۵ درصد نسبت به سال‌های قبل از این دولت افزایش ظرفیت نیروگاهی داشته‌ایم و آن طور که مسوولان وعده داده اند تا سال ۱۴۰۰ حدود ۶۳۰۰ مگاوات ظرفیت جدید اضافه می‌شود.

همچنین پیش بینی شده است که در دولت تدبیر و امید در ۸ سال فعالیت خود ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید به مدار بهره‌برداری وارد شود که نسبت به سال‌های قبل ۳۸ درصد سالانه افزایش عملکرد را نشان می‌دهد و طبق گفته های رضا اردکانیان وزیر نیرو می‌تواند به عنوان نقطه اتصال و هاب انرژی در منطقه عمل کند.

به گفته وی با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انبوه، ایران قادر است به عنوان یک نقطه اتصال یا هاب انرژی در منطقه عمل کرده و ظرفیت‌های وسیع تولید انرژی در برخی مناطق آسیای میانه را به مناطق بسیار نیازمند در جنوب غرب آسیا متتقل کرده و جدای از بهره‌مندی از این تبادل و ارتباط خود هم بتواند به اتکای منابع انسانی وسیع و نیروهای تخصصی خوبی که در کشور ما وجود دارند و منبع تجدید پذیر هستند از این ظرفیت برای حضور در بازارهای منطقه و برای کمک به توسعه و عمران منطقه کمک کند که مساوی صلح و آرامش است.

مصطفی رجبی مشهدی - سخنگوی صنعت برق - در مورد اقدامات انجام شده در بخش نیروگاهی کشور در سالی که گذشته گفت: در سال ۱۳۹۸، هشت واحد نیروگاه گازی به ظرفیت ۱۶۱۷ مگاوات، پنج واحد نیروگاه سیکل ترکیبی به ظرفیت  ۸۰۰ مگاوات، واحد های تولید پراکنده به ظرفیت ۲۴۳ مگاوات، واحدهای تجدید پذیر به ظرفیت ۱۰۰ مگاوات و چهار واحد نیروگاه برق آبی به ظرفیت ۱۵۶ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شد.

وی افزود: در پی اقدامات انجام شده سرجمع ۳۰۱۱ مگاوات در سال ۱۳۹۸ به ظرفیت واحدهای نیروگاهی کشور اضافه شد که این عدد نسبت به سال ۱۳۹۷معادل  ۳.۷ درصد رشد داشته و در جمع ۸۳ هزار و ۴۷۸ مگاوات ظرفیت منصوبه در کشور داریم.