:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۵.۷۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
برای رسیدن به تعادل

بازار مواد ضد عفونی زمان می‌خواهد

یک عضو اتاق بازرگانی تهران معتقد است با توجه به شوک بزرگی که کرونا به بازار مواد ضدعفونی کننده وارد کرد، این بازار برای رسیدن به تعادل به زمان نیاز دارد.
کد خبر: ۱۵۱۳۰۷
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۱
اقتصادگردان- با تایید رسمی ورود کرونا به ایران از روزهای ابتدایی اسفند سال  ۱۳۹۸، تقاضا برای ماسک و موادضدعفونی کننده به طور قابل توجهی افزایش یافت تا جایی که ظرف چند روز، تمام موجودی داروخانه‌ها به فروش رفت و در روزهای بعد، مردم از نبود این کالاها در بازار شکایت داشتند.

هرچند از همان روزهای ابتدایی وزارت بهداشت اعلام کرد که به تولید و توزیع این محصولات ورود خواهد کرد و نحوه توزیع آنها در داروخانه‌ها، مورد رصد قرار می‌گیرد اما با توجه به اینکه میان تقاضای واقعی موجود در بازار و ظرفیت تولیدی موجود در کشور فاصله‌ای قابل توجه وجود داشت، همچنان برای روزهای متمادی، کمبود این کالاها در بازار احساس می‌شد.

در روزهای گذشته با فروکش نسبی موج نخست تقاضا برای این کالاها و افزایش تولید و توزیع این محصولات، میزان کمبودها در بازار کاهش یافته اما هنوز تا رسیدن به تعادل فاصله دارد.

علی نقیب – عضو اتاق بازرگانی تهران و عضو هیئت مدیره یکی از شرکت‌های تولیدکننده محصولات دارویی و بهداشتی کشور – دلیل برهم خوردن نظم بازار در این بخش را افزایش غیرقابل مهار تقاضا عنوان کرده و می‌گوید: با توجه به اینکه در حالت عادی برای بسیاری از این محصولات تقاضایی وجود ندارد و صرفا کارخانه‌ها برای بیمارستان‌ها و واحدهای درمانی تولید می‌کنند، اینکه در روزهای ابتدایی، موجودی داروخانه‌ها تمام شود چندان دور از انتظار نبود.

به گفته وی، در همان روزها با برنامه ریزی که سوی تولیدکنندگان و حمایتی که از سوی دولت انجام گرفت، خطوط تولید در این بخش به طور کامل فعال شدند و حتی شرکت‌هایی که مجوز داشتند و فعالیت نمی‌کردند نیز کار خود را از سر گرفتند.

نقیب در پاسخ به این سوال که چه زمانی بازار به تعادل خواهد رسید، گفت: هرچند در این بین برخی سودجویی‌ها مشاهده شد و با احتکار کالاها تلاش کردند که شرایط بازار را به  هم بریزند اما با توجه به ظرفیت مطلوبی که در این حوزه وجود دارد و فعال شدن تمام این ظرفیت‌ها در روزهای گذشته، امیدواریم که بتوان نیازهای مردم در این بخش را با بالاترین سرعت تامین کنیم و نگرانی‌ها در این بخش به حداقل برسد.