:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

تقاضای معنادار ۱.۳ میلیون نفر در مسکن ملی

در مرحله دوم ثبت‌نام متقاضیان در طرح اقدام ملی مسکن تا روز ۲۷ اسفند یک میلیون و ۳۳۱ هزار نفر مشارکت کردند که می‌تواند گویای بخشی از تقاضای پنهان بازار مسکن باشد.
کد خبر: ۱۵۱۲۸۹
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۶
اقتصادگردان- بر اساس آماری که معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ارائه کرده، آمار کل پیامک‌های دریافتی برای درخواست طرح اقدام ملی مسکن تا ظهر روز ٢٧ اسفند ماه ٨٠١ هزار و ٢٢٨ نفر و میزان ثبت نام از طریق سامانه اینترنتی به نشانی tem.mrud.ir ٥٢٩ هزار و ٨٢٧ نفر بوده است. از این تعداد ٨٧ هزار و ٤٩٨ نفر برای شهرهای جدید ثبت نام کرده اند.

درخواست ۱.۳۳ میلیون نفری در مرحله دوم برای مسکن ملی در شرایطی به ثبت رسیده که دولت تولید و عرضه ۴۰۰ هزار واحد را در دستور کار قرار داده و البته جمع ثبت نام واجدان شرایط در مرحله اول ۱۴۰ هزار نفر و ظرفیت مرحله دوم ۲۰۰ هزار نفر است.

با این وجود، بخش قابل توجه طرح اقدام ملی از طریق مشارکت با سازندگان، برنامه‌ریزی شده که در برخی پروژه‌ها به پیشرفت فیزیکی ۳۰ تا ۴۰ درصد رسیده است.

اما به اعتقاد کارشناسان، استقبال چشمگیر از طرح اقدام ملی، نشان دهنده تقاضای نهفته در بازار مسکن است که از توان کافی برای خرید برخوردار نیست؛ تا جایی که دبیر کانون انبوه سازان می‌گوید با وجود آنکه طرح اقدام ملی را جوابگوی نیاز نهفته بازار مسکن نمی دانم، صرف نظر از این که دولت توان انجام این کار را دارد یا ندارد، حداقل این حسن را برای دولت داشت که با ثبت نام بیش از یک میلیون نفر متوجه تقاضای پنهان بازار مسکن شدند.

به گفته فرشید پورحاجت، طبق برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس، کشور با حدود چهار میلیون کسری مسکن در بخش تقاضای واقعی مواجه است که طرح‌های دولتی جوابگوی این نیاز نخواهد بود و صرفاً باید شرایط و امکانات برای بخش خصوصی فراهم باشد اما هیچ اراده ای از سوی دولت و مجلس برای ایجاد مشوق‌ها، تسهیلات و انگیزه سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی دیده نمی‌شود.