:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

جزئیات بسته حمایت مالیاتی ۹۹

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور جهت حمایت از بخش‌های اقتصادی کشور از تصویب پیشنهادات حمایتی این سازمان از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا و شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا و و تصویب و اجرای آن در قالب بسته سیاستی و حمایتی سران قوا در سال ۱۳۹۹ خبر داد و جزئیات این بسته را اعلام کرد.
کد خبر: ۱۵۱۲۸۵
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۳
اقتصادگردان -امید علی پارسا با اشاره به اینکه به منظور حمایت از مؤدیان مالیاتی در شرایط خاص ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور، پیشنهاداتی از سوی سازمان امور مالیاتی کشور و وزیر امور اقتصادی و دارایی به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا ارسال و در نهایت این شورا پیشنهادات مذکور را به تصویب رساند، گفت: امیدواریم این مصوبات شرایطی را فراهم کند تا مؤدیان فارغ از هر گونه نگرانی، در فرصت مناسبی که ایجاد می‌شود به تکالیف قانونی خود در سال آینده عمل کنند.  

وی با اشاره به مصوبه مهم این شورا در حمایت از بخش بهداشت و درمان در شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور، بیان کرد: به موجب مصوبه مذکور، کمک‌های نقدی و غیر نقدی اشخاص حقیقی و حقوقی در اسفندماه سال ۱۳۹۸ و سه ماهه اول سال ۱۳۹۹ جهت تامین لوازم و تجهیزات مصرفی مورد نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی و تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی جهت مبارزه با ویروس کرونا که مورد تایید وزارت بهداشت،  درمان و آموزش پزشکی قرار گیرد، به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی در سال پرداخت محسوب می‌شود.

وی افزود: براساس این مصوبه، اشخاص مذکور می‌توانند به صورت‌هایی که تشخیص می‌دهند کمک های خود از قبیل مایحتاج عمومی و اختصاصی از قبیل تجهیزات و لوازم مصرفی مراکز درمانی موصوف را تامین کنند و این کمک‌ها بعنوان هزینه قابل قبول از درآمد مشمول مالیات آنها کسر خواهد شد.

پارسا ادامه داد: تمدید سر رسید پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مربوط به دوره چهارم سال ۱۳۹۸ ( ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ ) تا تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ از دیگر مصوبات این شورا بوده است. با این مصوبه، مؤدیان نگرانی از بابت پرداخت مالیات ارزش افزوده دوره چهارم سال ۱۳۹۸ نخواهند داشت.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: در این بسته حمایتی مصوب شد که کلیه عملیات اجرایی وصول مالیات که در باب چهارم از فصل نهم قانون مالیات‌های مستقیم ذکر شده است، تا پایان اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ متوقف شود. به عبارت دیگر، با توجه به اینکه سازمان امور مالیاتی کشور به موجب اختیارات قانونی که دارد می‌تواند بدهی مالیاتی بدهکاران خود را به صورت قهریه از طریق مسدودی حساب‌های بانکی و سایر رویه‌های قانونی وصول کند،  لیکن با توجه به شرایط موجود، براساس این مصوبه تا پایان اردیبهشت ۱۳۹۹، هیچگونه اقدام اجرایی جهت وصول مالیات انجام نمی‌دهد.

طبق اعلام سازمان امور مالیاتی،  وی اظهار کرد: باتوجه به تصمیم سران قوا، صدور یا تجدید پروانه کسب یا کار اشخاص حقیقی موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم تا پایان شهریور ماه سال ۱۳۹۹ نیاز به اخذ گواهی پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی نخواهد داشت.

در ادامه، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: این شورا همچنین به سازمان امور مالیاتی کشور اجازه داد در سال ۱۳۹۹، در مواردی که مهلت مقرر برای تقسیط بدهی (اعم از اصل مالیات و عوارض و جرایم) قانون مالیات‌های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده مؤدیان مالیاتی در اجرای ماده ۱۶۷ قانون مالیات‌های مستقیم به اتمام رسیده باشد و اینگونه مؤدیان قادر به پرداخت بدهی خود نباشند، نسبت به ارائه مهلت جدید پرداخت بدهی به مدت حداکثر سه ماه و تقسیط به مدت شش ماه فارغ از مهلت سه ساله مذکور در ماده ۱۶۷ قانون مالیات‌های مستقیم اقدام کند.

وی افزود: براساس مصوبه این شورا، همچنین در مواردی که طبق مقررات قانون مالیات‌های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده، انقضای مهلت زمانی برای اعتراض به اوراق مالیاتی از تاریخ اول اسفند ۱۳۹۸ لغایت ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ باشد، مهلت اعتراض حداکثر تا تاریخ ۳۱ خردادماه تمدید می‌شود.

پارسا اضافه کرد: بخشودگی جرایم پرداخت نشده بدهی مالیات و عوارض قانون موسوم به تجمیع عوارض مصوب ۱۳۸۱/۱۰/۲۲به شرط پرداخت اصل مالیات و عوارض تا تاریخ ۳۰ آذرماه ۱۳۹۹، از دیگر مصوبات این شورا بوده است.

وی در پایان سخنانش تاکید کرد: با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا و شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، همچنین تاریخ لازم‌الاجرا شدن ارزش معاملاتی تعیین شده در اجرای مقررات ماده ۶۴ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۹۴/۴/۳۱ برای اجرا در سال ۱۳۹۹ از یک ماه به چهارماه پس از تاریخ تصویب نهایی کمیسیون تقویم املاک افزایش یافت.