:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۳.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

رونمایی برنامه جدید عربستان برای افزایش صادرات نفت

عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است قصد دارد از ماه مه نفت کمتری برای تولید نیرو مصرف کرده و بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز نفت صادر کند.
کد خبر: ۱۵۱۲۸۱
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰
اقتصادگردان- وزارت انرژی عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد این کشور قصد دارد از گازی که توسط تاسیسات فدهیلی تولید می‌شود برای جبران مصرف داخلی حدود ۲۵۰ هزار بشکه در روز نفت استفاده کند. این امر عربستان سعودی را قادر خواهد ساخت صادرات نفت خود را در ماههای آینده به بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

با این حال وزارت انرژی عربستان سعودی به میزان صادرات این کشور در آوریل اشاره نکرد. پیش از این مقامات سعودی اعلام کرده بودند که میزان عرضه نفت در ماه میلادی آینده را به رکورد ۱۲.۳ میلیون بشکه در روز افزایش خواهند داد.

این برنامه نشان می‌دهد که عربستان تمایل دارد با استفاده از عرضه وسیع نفت خود، استراتژی نفتی بقای قویترینها را اجرا کند. ریاض بیش از یک دهم نفت جهان را تولید می کند و منابع مالی لازم برای بالا بردن هزینه تولیدکنندگان رقیب را دارد.

آرامکوی سعودی روز دوشنبه اعلام کرد احتمالا تولید بالاتر نفت که برای آوریل برنامه‌ریزی شده است، در ماه مه هم ادامه پیدا خواهد کرد و این شرکت مشکلی با قیمت ۳۰ دلار در هر بشکه ندارد.

عربستان سعودی هفته گذشته با اعلام این که برنامه‌ای را برای افزایش ظرفیت تولید خود راه اندازی خواهد کرد، به روسیه و سایر رقیبانش اعلام کرد آماده جنگ طولانی بر سر سهم بازار است.

نفت از زمان شکست مذاکرات میان تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک که به فروپاشی پیمان محدودیت عرضه اوپک پلاس منجر شد، بیش از ۴۰ درصد ریزش کرده و به کمتر از ۳۰ دلار در هر بشکه رسیده است.

وزیر نفت عراق در نامه ای که به اوپک ارسال کرد، خواستار نشست اضطراری میان اعضای اوپک و غیراوپک به منظور مذاکره در خصوص اقدام فوری برای کمک به توازن بازار شد.

در این نامه که توسط رویترز مشاهده شده است، ثامر غضبان، وزیر نفت عراق از محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک خواست به برگزاری دیدارهای فوق العاده گروه اوپک پلاس به منظور مذاکره در خصوص همه راههای ممکن برای متوازن کردن مجدد بازار نفت کمک کند.

بر اساس گزارش رویترز، نشست کمیته فنی اوپک و غیراوپک که قرار بود روز چهارشنبه در وین برگزار شود، در پی به نتیجه نرسیدن تلاشهای میانجیگری میان عربستان سعودی و روسیه لغو شد.