:
كمينه:۵.۷۹°
بیشینه:۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

تعطیلی میدان نفتی عراقی در پی شیوع کرونا

در پی اقدام شرکت پتروناس در تخلیه کارکنانش از یک میدان نفتی در عراق به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا، دولت این کشور مجبور شد تولید ۹۵ هزار بشکه در روز نفت این میدان را متوقف کند.
کد خبر: ۱۵۱۲۷۷
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶
اقتصادگردان- شرکت مالزیایی پتروناس که اپراتور میدان نفتی غراف در جنوب عراق است، کارکنانش را از این پایگاه خارج کرد. مقامات این میدان نفتی به رویترز گفتند: پتروناس بدون مشورت با مقامات محلی چنین اقدامی انجام داده است.

مقامات عراقی که از تخلیه کارکنان پتروناس اطلاع نداشتند ناچار شدند تولید این میدان نفتی را متوقف کنند اما سرگرم کار برای ازسرگیری تولید آن هستند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، شیوع ویروس کرونا به طرق مختلف روی فعالیت شرکتهای نفتی تاثیر گذاشته و بسیاری از آنها را ناچار کرده است برای حفظ سلامت کارکنانشان آنها را به دورکاری بفرستند. شرکتهای نفتی در آمریکا از کارمندان دفتری خود خواسته اند دورکاری کنند و برای کارکنان بخشهایی که امکان دورکاری وجود ندارد، چک سلامت انجام می دهند. شرکتهای اکسون موبیل، BP، کیندر مورگان و شل از جمله شرکت‌هایی بوده‌اند که از کارمندان دفتری خود خواسته اند به دورکاری بروند.

برای عراق که دومین تولیدکننده بزرگ نفت عضو اوپک است، شیوع ویروس کرونا تنها یک خطر سلامتی برای کارکنان میادین نفتی نیست بلکه مشکلات مالی جدی را به وجود آورده است. این کشور که برای ۹۵ درصد از درآمد بودجه خود به درآمد نفتی وابسته است، کمترین تنوع اقتصادی را در میان تولیدکنندگان منطقه خاورمیانه دارد و ریزش قیمت نفت احتمالا این کشور را ناچار خواهد کرد پروژه‌های عمرانی و انرژی خود را متوقف کند. همچنین عراق ممکن است مجبور شود برای تامین کسری بودجه امسال به استقراض در بازار بین‌المللی متوسل شود.