:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه به علت سقوط اونس

سقوط نرخ اونس جهاني به 1482 دلار / افزايش قيمت ارز با وجود كاهش تقاضا

در بازار طلا و ارز ايران روز سه شنبه 27 اسفند 98، نرخ دلار در معاملات نقدي و بازار آزاد به 16100 تومان‌، درهم 4430 و يورو 17550 تومان افزايش يافت اما به دنبال سقوط نرخ اونس جهاني طلا به قيمت 1485 دلار در اثر شيوع ويروس كرونا، نرخ طلا و سكه نيز با تغييراتي همراه شد. هر گرم طلاي 18 عيار 596 هزار، مظنه مثقال 17 عيار 2 ميليون و 634 هزار تومان، سكه جديد 6 ميليون و 35 هزار، سكه قديم 5 ميليون 925 هزار، نيم سكه 3 ميليون و 50 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 750 هزار و سكه گرمي 975 هزار تومان اعلام شده است
کد خبر: ۱۵۱۲۷۲
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۷
اقتصاد گردان - محسن شمشيري
به دنبال شيوع ويروس كرونا در جهان و با وجود تزريق سنگين منابع  چند صد ميليارد دلاري توسط بانك هاي مركزي جهان و كاهش شديد نرخ بهره بانكي و خريد اوراق قرضه،  همچنان بورس هاي جهان با كاهش شاخص مواجه هستند و قيمت طلا و ارز نيز رو به كاهش است و مردم در كشورهاي مختلف ترجيح مي دهند كه به خريد مواد غذايي، بهداشتي و معيشتي توجه داشته باشند تا خريد دارايي هاي مالي و اقتصادي.

روز سه شنبه 27 اسفند نيز قيمت طلا در بازار جهاني همچنان روبه كاهش گذاشت و به زير مرز 1500 دلار رسيد و با كاهش قابل توجه 1 درصدي به 1485 دلار رسيده است.
در بازار طلا و ارز ايران نيز روز سه شنبه 27 اسفند 98،  نرخ دلار در معاملات نقدي و بازار آزاد به 16100 تومان‌، درهم 4430 و يورو 17550 تومان افزايش يافت اما به دنبال سقوط نرخ اونس جهاني طلا  به قيمت 1485 دلار در اثر شيوع ويروس كرونا، نرخ طلا و سكه نيز با تغييراتي همراه شد. هر گرم طلاي 18 عيار 596 هزار، مظنه مثقال 17 عيار 2 ميليون و 634 هزار تومان، سكه جديد 6 ميليون و 35 هزار، سكه قديم 5 ميليون 925 هزار، نيم سكه 3 ميليون و 50 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 750 هزار و سكه گرمي 975 هزار تومان اعلام شده است.
نرخ لحظه اي نرخ فروش دلار در سامانه سنا به 15750، نرخ خريد دلار 14900، نرخ فروش يورو 17450و نرخ خريد يورو 16800 تومان رسيد. سامانه سنا نيز ميانگين نرخ معاملات ارز در روز دوشنبه 26 اسفند 98 را براي دلار 15187، يورو 17 هزار و 71، درهم 3915، پوند 19 هزار و 389،  لير تركيه 2496 تومان اعلام كرد.
در بازار ارز رسمي نيز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۶ ارز مانند یورو افزایش و قیمت ۲۴ واحد پولی دیگر مانند پوند کاهش یافت. نرخ دلار و ۶ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای روز «سه شنبه بیست و هفتم اسفند ماه ۹۸» ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۳۴۱ ریال کاهش به قیمت ۵۱ هزار و ۴۸۱ ریال و هر یورو نیز با ۲۶۸ ریال رشد به نرخ ۴۶ هزار و ۹۶۸ ریال ارزش‌گذاری شده است.

کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه به علت سقوط اونس

 هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران با افت حدود ۱۵۰ هزار تومانی نسبت به روز معاملاتی گذشته به نرخ ۶ میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید. مهم ترین علت افت قیمت طلا و سکه در معاملات امروز، کاهش قیمت اونس در بازارهای جهانی است. نرخ اونس طلا بیش از ۳۰ دلار افت کرد و به یک هزار و ۴۷۰ دلار رسید.هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز پنج میلیون و ۹۰۰ تومان فروخته شد. همچنین نیم سکه نیز سه میلیون و ۸۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۸۰ هزار تومان داد و ستد شد.هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۵۹۵ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز ۲ میلیون و ۵۷۸ هزار تومان به فروش رسید.سکه در هفته های اخیر بارها از مرز ۶ میلیون تومان فراتر رفته، اما موفق به تثبیت جایگاه خود نشده و دوباره افت کرده است.
هر دلار در صرافی‌های بانکی، با رشد ۱۰۰ تومانی قیمت به نرخ ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان فروخته شد. نرخ خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان و فروش ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان بود.قیمت خرید هر یورو نیز ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۷ هزار و ۴۵۰ تومان شد. میانگین بهای هر یورو در روز معاملاتی گذشته در سامانه سنا ۱۷ هزار و ۷۱ تومان و هر دلار ۱۵ هزار و ۱۸۷ تومان بود. همچنین در سامانه نیما در روز معاملاتی گذشته هر حواله یورو ۱۵ هزار و ۵۲۳ تومان فروخته شد، حواله دلار نیز ۱۳ هزار و ۶۱۷ تومان به فروش رسید.نرخ دلار در هفته های اخیر با جوسازی سفته بازان، به دلیل قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه FATF و شیوع کرونا رو به افزایش گذاشته است.به نظر کارشناسان، نوسان های اخیر قیمت دلار در هفته گذشته، تحت تاثیر عوامل روانی مرتبط با تصمیم FATF و شیوع ویروس کرونا بوده است و ریشه در عوامل واقعی اقتصادی ندارد. 

رییس کل بانک مرکزی درباره تحولات اخیر بازار ارز گفت: خالی‌فروشان و سفته‌بازان که از مدت‌ها پیش با امید زیاد برای بالا رفتن نرخ ارز در بازار، معاملاتی داشته‌اند، تلاش می‌کنند با عملیات روانی و اعلام نرخ‌های بالا در کانال‌های خود در فضای مجازی، معاملات فردایی خود را سودآور کنند.
«عبدالناصر همتی» روز دوشنبه با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: در روزهای پایانی امسال با توجه به اثرات شیوع ویروس کرونا، عملا تقاضای واقعی و موثری برای ارز (اسکناس) در صرافی ها وجود ندارد و نرخ ارز برای واردکنندگان با عرضه قابل توجه صادرکنندگان غیرنفتی و بانکی، در سامانه نیما روند نزولی به خود گرفته است.
وی افزود: یک گروه دیگر نیز تلاش می کنند با عملیات روانی و از فرصت آربیتراژ، به خاطر اختلاف قیمت واقعی و فردایی، بهره مند شوند.
رییس کل بانک مرکزی گفت: صرافی های بانکی که تاکنون در کنار و همراه بانک مرکزی بوده و وظیفه بازار سازی را به عهده دارند، امروز به درستی تصمیم گرفتند بدون تغییر قابل توجه قیمت نرخ خرید ارز، برای از بین بردن آربیتراژ، نرخ خود را افزایش داده و به تدریج آن را به نرخ تعادلی برگردانند.
همتی اضافه کرد: بانک مرکزی در دو سال گذشته با مدیریت اصولی وعلمی و توجه جدی به عوامل شکل دهنده عرضه و تقاضای ارز، علی رغم طوفان حوادث طبیعی، سیل، نظامی، روانی و تبلیغاتی در شرایط اعمال فشار حداکثری دولت آمریکا توانسته است ثبات بازار ارز را حفظ کند و از این پس نیز سیاست خود را با قدرت هر چه بیشتر ادامه خواهد داد.

کاهش تقاضا  همراه با افزایش قیمت

در حالی قیمت حواله ارزی در سامانه نیما رو به کاهش است، قیمت ارز در بازار آزاد در حال رشد است که رئیس‌کل بانک مرکزی این رشد را منطقی نمی‌داند و گفته که ارز به قیمت واقعی خود برمی‌گردد و اینکه طی روزهای اخیر صرافی‌ها نرخ فروش را بالا برده‌اند و نرخ خرید را تغییر نداده‌اند به درستی صورت گرفته تا فرصت آربیتراژ را از بین ببرند و به تدریج نرخ را متعادل کنند.
پس از قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه FATF، زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش قیمت ارز به گوش رسید و این در حالی است که عملا تغییر خاصی در بخش بانکی و ارزی کشور ایجاد نشده است، چراکه پیش از این نیز بانک‌های ایرانی نمی‌توانستند با بانک‌های خارجی معامله داشته باشند.
در عین حال، آثار روانی این موضوع سبب شد قیمت ارز اندکی افزایش یابد، اما رئیس‌کل بانک مرکزی همواره تاکید کرده است که این قیمت، واقعی نیست و تحت تاثیر رفتارهای هیجانی و اخلال سفته‌بازان بازار ارز است.
از سوی دیگر بر اساس اعلام بانک مرکزی، در راستای تامین ارز جهت واردات کالاها و مواد اولیه مورد نیاز کشور، طی اسفند امسال بیش از یک و نیم میلیارد دلار در بازار ثانویه ارز توسط بانک مرکزی و صادرکنندگان غیر نفتی عرضه شده است.نرخ ارز در این بازار بر مبنای عرضه و تقاضای بازار از روند باثبات ‌برخوردار بوده است و گفته می‌شود که نرخ حواله با کاهش نیز همراه بوده است.بر اساس این گزارش، جریان مناسب عرضه ارز توسط پتروشیمی‌ها و سایر صادرکنندگان در کنار عرضه ارز بانک مرکزی، ضمن تامین ارز مورد نیاز برای ثبت سفارش‌های انجام شده، باعث روند کاهش نرخ ارز در این بازار نیز شده است.
با این حال، قیمت ارز در بازار و صرافی‌ها این روزها افزایش یافته است و به نظر می‌رسد که با توجه به کاهش قیمت حواله در سامانه نیما، افزایش قیمت ارز در بازار آزاد منطقی نباشد.از سوی دیگر، با شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزهای ایران و لغو بسیاری از پروازهای خارجی، تقاضای واقعی برای ارز نیز در بازار وجود ندارد و به شاید به همین دلیل است که سفته‌بازان و دلالان بازار ارز، با ارائه قیمت‌های غیر واقعی قصد ایجاد نوسان در بازار را دارند که به گفته همتی، طی روزهای اخیر صرافی‌ها به درستی عمل کرده و بدون تغییر نرخ خرید ارز، برای از بین بردن آربیتراژ، نرخ فروش خود را تغییر داده اند تا به تدریج آن را به نرخ تعادلی برگردانند.
رئیس‌کل بانک مرکزی در هفته‌های اخیر بارها اعلام کرده که قیمت ارز کنترل خواهد شد و حتی تاکید کرده بود که قیمت دلار به زیر ۱۴ هزار تومان برمی‌گردد.همتی همچنین اعلام کرده که ذخایر اسکناس ارزی کشور فوق‌العاده است و از این بابت مشکلی در کشور وجود ندارد.
وی همچنین به ذخایر ارزی ایران در خارج از کشور اشاره کرده که با توجه به تحریم‌های بانکی ایران، این ذخایر ارزی بلوکه شده و ایران در حال پیگیری برای آزادسازی آن‌هاست.با این ادعاها به نظر می‌رسد که بانک مرکزی به تدریج قادر به کنترل بازار ارز بوده و بتواند قیمت دلار را کاهش دهد و به قیمت واقعی خود برساند.

فاصله ۸۵۰ تومانی نرخ خرید و فروش دلار
 
قیمت ارز روز (سه‌شنبه) نسبت به روز گذشته با افزایش همراه بود. قیمت خرید و فروش دلار در روزهای گذشته فاصله معناداری از هم گرفته و این موضوعی است که رئیس‌کل بانک مرکزی نیز به آن اشاره و اظهار کرد که این امر به درستی و برای جلوگیری از سفته‌بازی‌های دلالان صورت گرفته است.
 قیمت خرید هر دلار آمریکا در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان اعلام شده است.همچنین این صرافی‌ها هر یورو را ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان خرید و با نرخ ۱۷ هزار و و ۴۵۰ تومان می‌فروشند.از سوی دیگر بانک‌ها نیز، هر دلار آمریکا را تا ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان و هر یورو را تا ۱۶ هزار و ۶۰۰ تومان می‌خرند.قیمت ارز مسافرتی نیز تا سقف ۱۰۰۰ یورو در بانک‌های عامل، ۱۷ هزار و ۶۰۰ تومان با احتساب کارمزد بانکی است که کماکان از بازار آزاد قیمت بالاتری دارد.

کرونا لیر را به کف ۱۷ ماهه فرستاد

ارزش لیر ترکیه به کمترین سطح خود دو طول ۱۷ ماه اخیر رسید.  به گزارش رویترز، روند تضعیف لیر که از روز هفته گذشته آغاز شد امروز نیز ادامه یافت تا جایی که نرخ برابری لیر در مقابل دلار به کمترین سطح خود در طول ۱۷ ماه اخیر رسید. به گفته فعالان بازار، اصلی‌ترین دلیل ریزش لیر در حال حاضر نگرانی از پیامدهای اقتصادی کرونا بر روی اقتصاد ترکیه است به ویژه حالا که صنعت گردشگری این کشور به دلیل لغو پروازها و کنسلی رزرو هتل ها با چالشی جدی مواجه شده است.
انتظار می‌رود بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را بار دیگر کاهش دهد و به حدود ۱.۰۲۵ درصد برساند. روند کاهش نرخ بهره در ماه های اخیر با روی کار آمدن رئیس جدید بسیار سریع شده و همین مساله باعث نگرانی برخی نهادهای بین المللی و معامله گران ارزی شده است. به عقیده آن ها کاهش بیش از حد سریع باعث آسیب‌پذیری لیر در مقابل تورم و ریسک های پولی و ارزی خواهد شد. نرخ بهره اکنون ۱۰.۷۵ درصد است. 
در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۱.۴ درصد ریزش به ۶.۴۶ لیر رسید تا به این ترتیب کاهش ارزش لیر در برابر دلار طی سه ماه نخست امسال از پنج درصد فراتر برود. ارزش پول ملی ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۳۸ درصد در برابر اسکناس آمریکایی تضعیف شده است. در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۷.۱۸۱۳ لیر و هر پوند معادل ۷.۸۶۸۹ لیر اعلام شد.
جیسون تووی، کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در موسسه " کپیتال اکونومیکس" گفت: این احتمال وجود کرد که نرخ برابری هر دلار تا پایان سال به ۷.۵ لیر نیز برسد. ریسک اصلی آن است که مقامات سعی کنند هر طور شده جلوی ریزش لیر را بگیرند و این اقدام می تواند عواقبی دردناک و بلندمدت برای بازار ارز ترکیه داشته باشد.
هم‌چنین شاخص بورس استانبول نیز تحت تاثیر عملکرد بازار ارز با ریزش بسته شد تا جایی که شاخص "بیست ۱۰۰" در پایان معاملات روزانه بیش از چهار درصد نسبت به روز قبل خود در سطح کمتری قرار گرفت.

دلار صعودي بود

دلار به جز پوند در برابر تمام ارزهای مهم دیگر صعودی بود. به گزارش رویترز، در جریان معاملات روز سه‌شنبه، بسیاری از ارزهای مختلف در برابر دلار در موقعیت نزولی قرار گرفتند و دلار به جلو رانده شد. بخش بزرگی از اروپا در نتیجه گسترش شیوع کرونا به حال تعطیلی درآمده که وضعیت در ایتالیا، هشتمین اقتصاد بزرگ جهان و اسپانیا، پنجمین اقتصاد بزرگ اروپا از همه وخیم‌تر است.
در فرانسه نیز دولت از قرنطینه سراسری ۱۵ روزه خبر داد. در شرایطی که  شمار قربانیان ویروس کرونا در آمریکا به ۷۱ نفر افزایش یافته است، فدرال رزرو نرخ بهره را در اقدامی بی سابقه یک درصد کاهش داد و به محدوده ۰.۲۵ درصدی تا صفر درصدی رساند.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با صدور فرمانی اعلام کرد تمام پروازهای مسافری از اروپا به مدت ۳۰ روز حق ورود به آمریکا را ندارند که انگلیس نیز به تصمیم جدید افزوده شده است. پیش تر نیز مقامات آمریکایی، اروپا را کانون جدید شیوع کرونا در جهان معرفی کرده بودند. با توجه به این تصمیم انتظار می‌رود ضربه سنگینی به ایرلاین‌ها و صنعت گردشگری جهان وارد شود. 
ترامپ همچنین در یک کنفرانس مطبوعاتی با اعلام حالت فوق العاده در آمریکا به سرمایه‌گذاران اطمینان خاطر داد که دولت اقدامات لازم را برای محافظت از بازارهای مالی و اقتصاد این کشور انجام خواهد داد. 
تاکنون بیش از ۱۷۹ هزار  و ۳۳۴ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۷۱۲۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به چین با ۳۲۲۶ نفر، ایتالیا با ۲۱۵۸ نفر، ایران با ۸۵۳ نفر،  اسپانیا با ۳۴۲ نفر و فرانسه با ۱۴۸ نفر بوده است.
ری آتریل، استراتژیست بازار ارز در بانک ملی استرالیا گفت: عکس‌العمل فدرال رزرو به تحولات اخیر کمی دور از انتظار و تهاجمی بود. نمی‌دانیم این کار تا چه حد می تواند جلوی ریزش بیشتر بازارها را بگیرد اما دولت ها و بانک‌های مرکزی باید هر چه در توان دارند برای حمایت از بازارها به کار گیرند.
رقابت‌های انتخاباتی درون حزبی آمریکا اکنون به ایستگاه هفتم رسید و  انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در جزایر ماریانای شمالی برگزار شد که طی آن برنی سندرز به پیروزی رسید.اکنون جو بایدن در صدر سه نامزد باقی مانده دموکرات از حیث آرای متعهد قرار دارد. ایالت های آریزونا، فلوریدا و ایلینویز مقصد بعدی انتخابات درون حزبی خواهند بود.
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر امسال برگزار خواهد شد. نامزدی دونالد ترامپ از حزب جمهوری خواه قطعی شده است.شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با صعود ۰.۲۴ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۸.۳۹۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۵۳۸ دلار اعلام شد. 
از طرف دیگر  مقامات انگلیس و اتحادیه اروپا پس از یک وقفه یک ماهه،  مذاکرات خود را برای امضای پیمان تجاری جدید آغاز کردند. اظهارات اخیر مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا نشان داد که طرفین چه قدر تا رسیدن به یک توافق فراگیر فاصله دارند. میشل بارنیه گفت: اگر بخواهم با شما صادق باشم هنوز اختلافات زیادی وجود دارد که کاملا هم جدی هستند. 
یک سخنگوی دولت انگلیس در گفت‌وگو با رویترز با تایید وجود اختلافات تهدید کرده است که اگر اتحادیه اروپا با انگلیس به توافقی نظیر آن چه با کانادا دارد دست پیدا نکند، این کشور در روابط آینده تجاری تابع مقررات سازمان تجارت جهانی خواهد بود و اولویت خود را از اتحادیه اروپا به استرالیا و آمریکا تغییر خواهد داد. با این حال آملی مونتشلین، دستیار رئیس جمهور فرانسه در امور اروپایی آب پاکی را روی دست انگلیسی‌ها ریخته و گفته است: شما (انگلیسی‌ها) کانادا نیستید، استرالیا هم نیستید. شما یک کشور اروپایی هستید. 
انگلیس قصد دارد تا برای کاستن از تبعات منفی برگزیت و کرونا، مخارج دولتی را به شدت افزایش داده و به بالاترین سطح در طول ۶۵ سال اخیر برساند.  سام لووه، کارشناس ارشد تحقیقات در مرکز اصلاحات اروپایی گفت: رسیدن به یک توافق کلی بین انگلیس و اتحادیه اروپا تا پایان سال ۲۰۲۰ هنوز هم ممکن است اما چنین مساله ای نیازمند آن است که دو طرف اندکی از مواضع سرسختانه خود کوتاه بیایند و این به نفع همه خواهد بود.
اکنون بسیاری از کشورهای آسیایی در حال بررسی گزینه های موجود برای تقویت رشد اقتصادی خود هستند. بر طبق برخی گزارشات، به دنبال رشد منفی هفت درصدی اقتصاد ژاپن در سه ماهه پایانی سال قبل، اکنون دولت و بانک مرکزی این کشور در حال رایزنی با یکدیگر برای اتخاذ سیاست های محرک بیشتر هستند. نخست وزیر استرالیا نیز از آماده شدن یک بسته جدید برای تقویت رشد اقتصادی خبر داده است. 
در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با صعود ۰.۱۲ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۲۲۴ دلار مبادله شد. یورو ۰.۲ درصد بالا رفت اما با باقی ماندن در کانال ۱.۱۱ به ۱.۱۱۱۲ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۳۹۹۴ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۴۲۱۷ دلار سنگاپور مبادله شد.
انتظار می‌رود به تدریج روند بازگشایی شعبات شرکت‌های بزرگ خارجی در چین از ابتدای ماه‌ آینده میلادی آغاز شود. با وجود متوقف ماندن بسیاری از پروازها به چین، شرکتهای خارجی در حال برنامه ریزی از سرگیری تولید خود هستند. برخی از مراکز مهم مناطق درگیر در شانگهای و ووهان بازگشایی شده‌اند و قسمتی از کارکنان نیز در حال بازگشت به کار هستند. 
با کاهش سرعت شیوع ویروس کرونا در چین، بسیاری از بیمارستان‌های صحرایی تعطیل شده‌اند و برنامه ریزی‌هایی برای بازگشت بخشی از افراد به کار و همچنین اجازه مسافرت به آن ها در حال انجام است. 
دولت ژاپن اعلام کرده است از ورود اتباع چین و کره جنوبی ممانعت به عمل می آورد. برخی از کشورهای دیگر نیز محدودیت‌های مشابهی علیه اتباع چینی، ایرانی، کره‌ای و ایتالیایی وضع کرده اند. هنوز مشخص نیست که برگزاری مسابقات المپیک به دلیل کرونا به تعویق خواهد افتاد یا خیر اما شهردار توکیو لغو آن را غیرقابل تصور دانسته است. ژاپن برای تقویت رشد اقتصادی خود نیاز زیادی به برگزاری این مسابقات دارد. 
سام استوول، استراتژیست سرمایه‌گذاری در موسسه سی اف آر ای گفت: معامله‌گران منتظر رسیدن لحظه مهار بیماری هستند و تا آن زمان شیب نزولی بازارها و شاخص ها ادامه خواهد داشت.
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۲۵ درصد کاهش به ۱۰۶.۶۴۲۶ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۶۴۶ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۰۱۶ یوان چین اعلام شد.

سقوط قیمت بیت‌کوین به زیر ۵ هزار دلار

 اگرچه گسترش سریع ویروس کرونا فدرال رزرو را بر آن داشت تا نرخ بهره را به نزدیکی صفر برساند اما قیمت بیت‌کوین به زیر ۵ هزار دلار سقوط کرد تا مجموع ارزش رمزارزهای بازار بیش از ۲۰ میلیارد دلار کاهش یابد.
به گزارش ایبِنا از کوین‌دِسک، همزمان با آغاز فعالیت امروز (دوشنبه) بازارهای بورس اروپا قیمت مشهورترین رمزارز جهان به زیر ۵ هزار دلار تنزل کرد.
بیت‌کوین به عنوان بزرگ‌ترین رمزارز جهان از حیث ارزش بازار، پس از آنکه در ساعت ۱۰:۳۰ صبح به وقت تهران از مرز روانی خود عبور کرد، یک ساعت بعد با ریزش ۱۶ درصدی ظرف تنها ۲۴ ساعت، به ۴ هزار و ۵۰۰ دلار رسید.سایر رمزارزها نیز ریزش درصدی دو رقمی را تجربه کردند؛ اتریوم بیش از ۱۸، لایت‌کوین ۱۶ و XPR نیز ۱۵ درصد افت قیمت داشتند.براساس گزارش تارنمای مارکت‌کوین‌کَپ، مجموع ارزش دارایی‌های دیجیتال موجود در بازار بیش از ۲۰ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد.
افت قیمت رمزارزها پس از آن اتفاق افتاد که فدرال رزرو در راستای حمایت از بازارهای مالی متاثر از شیوع کرونا، نرخ بهره را به نزدیک صفر رساند و از مجموعه‌ای از اقدامات حمایتی خود رونمایی کرد.تحرکات بیت‌کوین انعکاس نوسانات بازارهای سنتی در چنین بحران‌هایی است؛ «تقابل با تحرکات دارایی‌های امن و مشهور»؛ در واقع، بیت‌کوین بلافاصله پس از اعلامیه فدرال رزرو، ۱۴ درصد رشد کرد و سپس به سرعت خود را اصلاح کرد و با قدرت مسیر نزولی را در پیش گرفت.

ایجاد صندوق یک میلیارد دلاری مراکش برای مقابله با کرونا
 
«محمد ششم» پادشاه مراکش دستور ایجاد صندوق یک میلیارد دلاری را برای بروزرسانی زیرساخت‌های بهداشتی و کمک به بخش‌های اقتصادی آسیب پذیر این کشور در برابر ویروس کرونا، صادر کرد.
به گزارش رویترز، مراکش که تاکنون ۲۸ مورد تایید شده ابتلا به کرونا را گزارش کرده، تمامی پروازهای بین المللی خود را به حالت تعلیق درآورده، مدارس کل کشور را تعطیل و تمامی رویدادها و تجمعات بیش از ۵۰ نفر را لغو کرده است.
اپیدمی جهانی کرونا تا به اینجای کار، به صنعت توریسم مراکش خسارت وارد کرده است؛ بخش توریسم منبع اصلی ورود ارزهای معتبر به کشور بوده و ۱۰ درصد از رشد ناخالص داخلی آن را تشکیل می‌دهد.
مراکش در سال گذشته میلادی ۱۳ میلیون توریست جذب کرد که در مقایسه با سال پیش از آن ۵.۲ درصد بیشتر بود. سایر کشورهای منطقه نیز اقدامات مشابهی اتخاذ کرده‌اند. بانک مرکزی مصر از آمادگی خود برای مداخله در بازار در صورت ضرورت اعلام کرده است.

بانک مرکزی ژاپن ۳۰ میلیارد دلار به بازار تزریق کرد
 
بانک مرکزی ژاپن پس از توافق روز (دوشنبه) با چند بانک مرکزی جهان بر سر اعطای اعتبار سه ماهه به دلار به منظور تسهیل موانع تخصیص اعتبار در بحبوحه شیوع کرونا، ۳۰.۲۷۲ میلیارد دلار به بازار تزریق کرد.
به گزارش رویترز، بعد از آنکه بانک مرکزی ژاپن در دوم دسامبر سال ۲۰۰۸ در عملیاتی اعتباری با مهلت ۸۴ روزه اقدام به تزریق ۳۰.۵۸۴ میلیارد دلار به بازار کرد، این بسته حمایتی را می توان بزرگ‌ترین بسته ارائه شده از سوی توکیو دانست.
اقدام به تزریق این حجم از نقدینگی توسط بانک مرکزی ژاپن پس از آن رخ داد که روز گذشته و بدنبال کاهش مجدد نرخ بهره توسط فدرال رزرو و همچنین آشفتگی ایجاد شده در بازار مالی طی هفته گذشته که به تقلای بانک‌ها و شرکت‌ها برای دسترسی به نقدینگی دلاری منجر شد،  ۶ بانک مرکزی بزرگ جهان در اقدامی مشترک تصمیم به تزریق نقدینگی دلاری بیشتر به بازار گرفتند.
«یوسوکه ایکاوا» تحلیلگر ژاپنی بانک «بی‌ان‌پی پاریبا» گفت: پس از این تزریق دلاری هنگفت از سوی بانک مرکزی ژاپن و سایر بانک‌های مرکزی، موانع اعتباری به تدریج تسهیل خواهد شد. پیامدهای امروز این اقدام حاکی از آن است که حالا دست کم برای افرادی که بانک مرکزی ژاپن دسترسی دارند، دلار نقد به وفور وجود دارد. نکته مهم در شرایط فعلی این است که آیا این پول به شرکت‌ها و موسسات مالی مختلف که نیازمند آن هستند هم سرایت می‌کند یا نه.
در یک نشانه محتمل از تسهیل فشارها، سوآپ نرخ بهره دلار به ین از ۱۴۲ نقطه پایه در روز دوشنبه به ۹۱ نقطه پایه کاهش یافت.بانک مرکزی ژاپن علاوه بر این، ۲.۰۵۳ میلیارد دلار نیز در قالب عملیات هفت روزه به بازار تزریق کرد.