:
كمينه:۱۸.۷۳°
بیشینه:۱۹.۷۹°
Updated in: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۹
در 9 ماه نخست سال 98 برآورد شد

رییس کل بانک مرکزی: رشد اقتصادی غیرنفتی ايران ۱.۳ درصد / رشد بخش هاي مختلف اقتصاد ايران، سرمايه گذاري و مصرف بخش خصوصي چقدر است؟

در حالي كه كارشناسان و نهادهاي بين المللي مانند صندوق بين المللي پول و بانك جهاني، رشد اقتصاد ايران با نفت را در سال 98 و 97 منفي پيش بيني كرده اند و آمارها و شاخص هاي كلان اقتصادي به دليل عدم انتشار نماگرهاي بانك مركزي از سه ماهه دوم 97 تاكنون در دسترس نيست، اما در عين حال، رئيس كل بانك مركزي، از مثبت شدن رشد اقتصادي بخش غير نفتي كشور در 9 ماه نخست سال 98 خبر داده است
کد خبر: ۱۵۱۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۹
اقتصاد گردان - در حالي كه كارشناسان و نهادهاي بين المللي مانند صندوق بين المللي پول و بانك جهاني، رشد اقتصاد ايران با نفت را در سال 98 و 97 منفي پيش بيني كرده اند و آمارها و شاخص هاي كلان اقتصادي به دليل عدم انتشار نماگرهاي بانك مركزي از سه ماهه دوم 97 تاكنون در دسترس نيست، اما در عين حال، رئيس كل بانك مركزي، از مثبت شدن رشد اقتصادي بخش غير نفتي كشور در 9 ماه نخست سال 98 خبر داده است.
براين اساس، هر چند كه مثبت شدن رشد اقتصاد بدون نفت مي تواند اميدوار كننده باشد اما لازم است كه اولا مشخص شود كه چه بخش هايي با رشد منفي و چه بخش هايي با رشد مثبت مواجه بوده اند و دوما اقتصاد ايران روي هم رفته و با در نظر گرفتن بخش نفتي از چه نرخ رشدي برخوردار بوده و چه بخش هايي با ركود و رشد منفي همراه شده اند ضمن اين كه شاخص مهم ديگر از جمله رشد سرمايه گذاري و تشكيل سرمايه ثابت ناخالص و همچنين قدرت خريد مردم و رشد مصرف بخش خصوصي در چه شرايطي قرار دارد؟
طبق برآوردهاي قبلي، بخش خدمات و حمل و نقل و در برخي فصول بخش كشاورزي با مثبت شدن رشد اقتصادي مواجه شده اند و بخش هاي صنعت و معدن رشد منفي داشته اند. لذا براي ارزيابي و سياست گذاري بهتر مديران، لازم است كه آمارها و واقعيت ها منتشر و براساس براي كاهش مشكلات وچالش ها و بهبود شرايط برنامه ريزي و تحليل به موقع انجام شود.

رییس کل بانک مرکزی آخرین آمار رشد اقتصادی کشور را اعلام  و اظهار داشت: رشد اقتصادی غیرنفتی کشور در ۹ ماه امسال به 3‚1 درصد رسید
عبدالناصر همتی روز شنبه با انتشار یادداشتی در اینستاگرام نوشت: در این ایام مبارزه نفش گیر با ویروس کرونا و لحظاتی که همه ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی زندگی مردم تحت‌الشعاع آن قرار گرفته است لازم می‌دانم یک خبر خوب از عملکرد اقتصادی کشور در ۹ ماه سال ۹۸ را ارایه کنم.
رییس کل بانک مرکزی افزود: عملکرد اقتصادی نشان می‌دهد کشورمان با وجود فشار حداکثری و تحریم‌های همه‌جانبه، در چارچوب استراتژی رونق تولید که توسط رهبر معظم انقلاب برای سال ۹۸ ترسیم شده بود توانسته است به نتایج خوبی برسد.
همتی اضافه کرد: گزارش آماری بانک مرکزی حاکی از آن است که در فصل سوم سال ۹۸ رشد اقتصادی غیر نفتی ۳.۳ درصد و رشد اقتصادی با نفت در این فصل ۱.۲ درصد بوده است.
وی ادامه داد: بخش‌های کشاورزی، صنعت و معدن و خدمات به ترتیب با ۱.۲ و ۷.۸ درصد رشد مثبت در فصل سوم، این رشد را رقم زده‌اند. رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: بنابراین در نتیجه عملکرد بخش‌های مختلف اقتصاد، رشد اقتصادی غیرنفتی کل ۹ ماه معادل ۱.۳ درصد شده است. وی گفت: امیدواریم با غلبه هر چه سریع‌تر بر کرونا، شاهد تداوم رونق تولید و رشد مثبت اقتصاد باشیم.