:
كمينه:۱۰.۴°
بیشینه:۱۰.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

اجرای ۳ طرح زیست محیطی در صنایع معدنی

رییس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران اعلام کرد: این مرکز 2 طرح بزرگ در زمینه بازفرآوری سرباره‌های صنایع معدنی و یک طرح در زمینه پایش زیست محیطی مربوط به صنایع فولادی را در حال اجرا دارد.
کد خبر: ۱۵۰۸۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱
اقتصادگردان- مجید وفایی‌فرد اظهار داشت: مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران با امضای تفاهم‌نامه با انجمن تولیدکنندگان فولاد در سال گذشته، پروژه‌های بازفرآوری سرباره‌های صنایع معدنی و پایش زیست محیطی را اجرایی کرده است. او ادامه داد: متخصصان این مرکز، روی پروژه‌های مذکور از بهمن ماه سال جاری کار می‌کنند. رییس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی با اشاره به لزوم اجرای طرح عارضه یابی و استاندارد و بهینه‌سازی خطوط فرآوری و تاثیر آن بر بازیابی کارخانه‌های فرآوری بیان داشت: اگر فعالیت یاد شده منجر به افزایش ۱۰ درصدی بازیابی کارخانه‌ها فرآوری شود، به معنای آن است که حدود ۵ میلیون تن کنسانتره آهن به ظرفیت تولید ۵۰ میلیون تنی کشور افزوده می‌شود. او افزود: فولادسازان بزرگ می‌توانند با مشارکت خود، زمینه تسریع در اجرای طرح عارضه‌یابی و بهینه‌سازی فرآیندهای فرآوری و نیز پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی، بازفرآوری پسماندها و سرباره‌ها را فراهم کنند. پیشنهاد این موضوع به ایمیدرو داده شده و تفاهم‌نامه جدیدی با جهاد دانشگاهی نیز منعقد شده است. وفایی فرد با اشاره به انعقاد قراردادهای پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی گفت: بر این اساس، طی پایش انجام شده، کل عناصر آلاینده به مدت یک سال کنترل و پایش خواهند شد. سایر فولادسازان نیز می‌توانند از این خدمات استفاده کنند. او ادامه داد: این مرکز، گواهی سطح ۳ سلامت را از نظر ایمنی و بهداشت کار دارد و از این رو، قادر است بالاترین سطح پایش آلاینده‌های محیط کار و خدمات زیست‌محیطی در صنایع معدنی را ارایه کند. رییس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران به توسعه سیستم‌های سیار فرآوری اشاره کرد و گفت: این مرکز از نخستین مجموعه‌هایی است که وارد این حوزه شده است، به گونه‌ای که برای توسعه این کار، آزمایش‌های زیادی روی کانسنگ معادن انجام شده است تا با کمترین هزینه، بیشترین بهره و ارزش‌افزوده نصیب واحدهای کوچک معدنی شود. او ادامه داد: فراخوان ساخت ماشین‌آلات سیار برای معادن داده شده و ۸ مجموعه فعال سازنده ماشین‌آلات اعلام آمادگی کرده‌اند.

وفایی‌فرد یادآور شد: مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران در سال ۹۸، با هدف توسعه بازار، تفاهم‌نامه‌هایی را با تشکل‌ها به ویژه خانه معدن و سازمان نظام مهندسی معدن منعقد کرد. او افزود: اکنون فرم‌هایی در اختیار معادن کوچک قرار داده شده تا نیازهای فرآوری و پژوهش‌های کاربردی آنها از طریق خانه معدن و سازمان نظام مهندسی معرفی و خدمات لازم به آنها ارایه شود.