:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مهدی هاشملو ، روزنامه نگار

حرکت سرمایه گذاران بازار سرمایه در دالان تاریک

بورس، هفته جاری را بر خلاف هفته های گذشته با چراغ قرمز آغاز کرد و از حرکت خود باز ایستاد.
کد خبر: ۱۵۰۸۴۷
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۵
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- به طوری که شاخص کل این بازار امروز کاهش بیش از ۱۴ هزار واحدی را تجربه نمود. این درحالی است که نگاه اجمالی به روند بازدهی بازار بورس در حداقل یک ماه گذشته حاکی از از آن است که به غیر از سه - چهار روز حرکت بازار بر مدار صعود بوده است.
بسیاری از فعالان این بازار، امکان ارتباط بین ریزش روزهای اخیر و مباحثی از قبیل کرونا و قیمت نفت را منتفی می دانند و معتقدند منشا این موضوع ریشه در حوادث هفته گذشته دارد.
براساس ابلاغیه سازمان بورس و اوراق بهادار، فرآیند صدور کد معاملاتی برای مشتریان جدید در بازار سرمایه تغییر کرد. بر این اساس مشتریان جدید یک ماه پس از صدور کد، امکان معامله خواهند داشت. همچنین قبولی در آزمون کانون کارگزاران یا سازمان بورس شرط صدور کد معاملاتی است.
این خبر تا روز چهارشنبه گذشته جزء یکی از مهم ترین خبرها به شمار می رفت ولی پس از پایان ساعت کاری روز 14 اسفندماه خبری در سایت ها و فضای مجازی رد و بدل شد که همه را شوکه کرد و آن تغییر آنی دامنه نوسان از 5 به 2 بود که این امر موجب موضع گیری های مختلف کارشناسان و اهالی این حوزه گردید که سرانجام وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی هم در این خصوص مطالبی را در مصاحبه های خود منتشر کردند. در نتیجه تصمیم گیری شد که از روز 17 اسفندماه تغییری در دامنه نوسان ایجاد نشود و مجددا وضعیت به حالت قبل بازگردد.
برخی هم تغییر دامنه نوسان و تصمیمات مختلفی که طی ماه های اخیر اتخاذ می شود را به علت عدم انطباق روند جاری بورس و  خواسته های کارشناسان تصمیم ساز این حوزه می دانند که در راستای حل مشکلات آتی بازار به دنبال روش هایی هستند تا از روند پرشتاب صعودی به دلایلی که البته قابل تامل است بکاهند.
راهی که بورس امروز ما پیش گرفته همان مسیری است که خواسته ی مکرر بسیاری در سالیان گذشته بود. چون این امر مهم می تواند از متورم شدن بازارهای موازی مانند دلار و مسکن  که باعث فشار اقتصادی به مردم می شود خواهد کاست.
اکنون سوال اینجاست، با وضع قوانین و حمایت های خاصی که با عنوان اعمال تغییرات به منظور صیانت از حقوق سهام داران صورت می پذیرد و ظاهری متفاوت دارد چه باید کرد و چه کسی پاسخگوی سرمایه گذارانی است که با هزار امید وارد این حوزه شده اند.
از ابتدای سال تاکنون شاخص کل با بازده بیش از ۱۹۰ درصدی روبه رو بوده لذا این مسئله که در زمانی که بازار با رشد این چینی و صعودی روبرو است، برخی از افراد قصد دارند در کوتاه ترین زمان ممکن حداکثر بهره برداری را ببرند امری انکار ناپذیر است و ممکن است به کلیت بازار صدمه جدب وارد کند. در چنین زمانی انتظار می رود سازمان بورس ورود کرده و با وضع قوانین متناسب، ثبات لازم را به بازار بازگرداند. ولی باید توجه داشت که این قوانین می تواند موجب خروج نقدینگی و هجوم به بازارهای دیگر شود.
مسئله دیگری که باید به آن اشاره داشت، این است که قانونی که جدیدا ابلاغ شد با هدف دولت که هدایت و جهت دادن نقدینگی به سمت و سوی بازار سرمایه و درنتیجه مهار تورم بوده مغایر است. چون سرمایه گذاری که با این چنین موانعی روبرو می شوند ترجیح می دهد به بازارهای دیگری همانند دلار، طلا و مسکن برای سرمایه گذاری مراجعه کند و نقدینگی که می‌توانست به سهولت وارد بازار سرمایه شود به بحرانی دیگر تبدیل شود.
اینکه موافقان این دست تصمیم گیری ها معتقد هستند که وضع قوانینی نظیر تغییر شرایط دریافت کد آنلاین معاملاتی و سخت‌تر شدن ضوابط دریافت آن، تغییرات مربوط به حجم مبنا و تعدیل ضریب ارزش تضمین سهام از جمله مواردی است که در بلند مدت به نفع بازار و فعالان قدیمی و حرفه‌ ای بورس است و تمامی سرمایه گذاران از آن حمایت می کنند، این در حالی است که در حال حاضر به دلیل عدم جذابیت بازار های موازی، بازار سرمایه بهترین راه سرمایه گذاری و تبدیل پول داغ جامعه به شمار می رود.
با توجه به نقش حاکمیتی سازمان بورس در بازار،  انتظار می رود با دخالت‌های به موقع، ثبات بازار را حفظ کند نه اینکه با اتخاذ تصمیمات ناگهانی، شوک عمیق به بازار تزریق کند.
امید است در شرایط امروز جامعه خبرهایی که ابتدا با شایعه شروع می شود و در آخر منتهی به نزول و یا صعودی بی پایه می شود را شاهد نباشیم و کمی بیشتر دقت کنیم و از بخار شدن و کمرنگ شدن اعتماد و امنیت روانی سرمایه گذاران جلوگیری کنیم.