:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
اقتصاد جهان متاثر از ويروس كرونا همچنان با كاهش شاخص ها مواجه است

اثر بحران هاي اقتصادي جهان بر بازار ارز و طلا / ريزش دلار و افزايش نرخ اونس جهاني طلا به 1700 دلار

در بازار ارز و معاملات نقدي در روز دوشنبه، دلار 15490 تومان، يورو 17 هزار و درهم 4235 تومان معامله شد در بازار طلا نيز هر گرم طلاي 18 عيار 608 هزار، مظنه مثقال 17 عيار 2 ميليون و 630 هزار،‌ سكه جديد 6 ميليون و 145 هزار، سكه قديم 5 ميليون و 955 هزار، نيم سكه 2 ميليون و 980 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 770 هزار، سكه گرمي 960 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۵۰۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸
اقتصاد گردان – محسن شمشيري
روز  دوشنبه 19 اسفند 98، به دنبال كاهش قيمت نفت، ابراز نگراني از اثرات شيوع ويروس كرونا بر اقتصاد جهان، كاهش 0.5 واحدي نرخ بهره در آمريكا، كانادا و بسياري از كشورهاي جهان، نرخ اونس جهاني طلا افزايش يافت و ابتدا به 1700 دلار و سپس  به 1675 دلار رسيد و ارزش دلار در برابر ساير ارزها كاهش يافت.  برخي كارشناسان پيش بيني كرده اند كه به دليل كاهش ارزش دلار و قيمت نفت، نرخ طلا بزودي از مرز 1700 دلار خواهد گذشت. به دنبال اين افزايش نرخ طلا،  نرخ دلار در برابر ريال نيز در بازار آزاد و معاملات نقدي به 15490 تومان افزايش يافت و در نتيجه قيمت انواع سكه و طلا در بازار طلا افزايش يافت.

 معاملات ارزی و داد و ستدهای سکه و طلا شاهد افزایش قیمت بود . صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نرخ خرید هر اسکناس یورو را ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کردند و این اسکناس را ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان فروختند.قیمت ارز مسافرتی نیز با احتساب کارمزد بانک مرکزی و کارمزد بانک عامل به ازای هر یورو نزدیک به ۱۷ هزار تومان است.بانک‌ها روز دوشنبه نرخ خرید هر دلار را ۱۴ هزار و ۵۶۷ تومان اعلام کردند و هر یورو را به نرخ ۱۶ هزار و ۴۴۰ تومان از فروشندگان خریدند.همچنین نرخ فروش هر اسکناس دلار در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شد و نرخ خرید این نوع ارز ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان است.
در بازار ارز و معاملات نقدي در روز دوشنبه، يورو 17 هزار و درهم 4235  تومان معامله شد در بازار طلا نيز هر گرم طلاي 18 عيار 608 هزار، مظنه مثقال 17 عيار 2 ميليون و 630 هزار،‌ سكه جديد 6 ميليون و 145 هزار، سكه قديم 5 ميليون و 955 هزار، نيم سكه 2 ميليون و 980 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 770 هزار، سكه گرمي 960 هزار تومان معامله شد.
همچنين نرخ لحظه اي فروش دلار در سامانه سنا به 15200 و نرخ يورو به 16800 تومان رسيد. سامانه سنا، نيز نرخ ميانگين معاملات روز شنبه را براي دلار 15174، لير تركيه 2509 يورو 16478، درهم 4015، يوآن 2263 و پوند 19580 تومان اعلام كرد.
كاهش نرخ برابري دلار در برابر طلا و ساير ارزها، تحولات مختلفي در بازارهاي ارز، بورس و طلا رخ داده و تحليلگران معتقدند كه درجهت مقابله با ويروس كرونا و احتمال ركود بيشتر در اقتصاد جهاني، احتمال دارد كه كشورهاي جهان، نرخ بهره را بيش از اين افزايش دهد و در نتيجه روي افزايش نرخ طلا و ساير ارزها اثرگذار خواهد بود.  از سوي ديگر، صندوق بين المللي پول، بانك جهاني و ساير نهادهاي مالي جهان براي تزريق بيشتر پول به بازار و جلوگيري از ركود ابراز آمادگي كرده اند اما در عين حال بسياري از صنايع و خدمات مانند صنعت گردشگري با ركود قابل توجهي مواجه شده است و شركت هاي هواپيمايي با بحران هاي مختلفي مواجه هستند

طلا به بالای ۱۷۰۰ دلار رسيد

قیمت طلا پس از اینکه برای نخستین بار در بیش از هفت سال گذشته به دلیل نگرانی‌ها از شیوع کرونا به بالای ۱۷۰۰ دلار صعود کرد، در معاملات روز دوشنبه با سودگیری سرمایه‌گذاران روبرو شد و یک درصد سقوط کرد.
هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۶ درصد کاهش یافت و به ۱۶۶۳ دلار و ۳۵ سنت رسید. بهای معاملات این بازار در ابتدا تا مرز ۱۷۰۲ دلار صعود کرده بود که بالاترین حد از دسامبر سال ۲۰۱۲ بود.در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۴ درصد کاهش، ۱۶۶۵ دلار و ۳۰ سنت معامله شد.
آوتار ساندو، مدیر کالا در شرکت فیلیپ فیوچرز اظهار کرد: این فروش بیشتر از هر چیزی فنی بود، زیرا معامله‌گران هدف قیمت خود را ۱۷۰۰ دلار تعیین کرده بودند و وقتی به این قیمت رسیدند به فروش اقدام کردند. با این حال این فروش موقتی خواهد بود، زیرا شیوع ویروس کرونا بازارهای سهام را دچار ریزش شدیدی کرده است.
بازارهای سهام جهان نیز قرمزپوش شدند، در حالی که شاخص‌های سهام آمریکا با خروج سرمایه‌گذاران پنج درصد ریزش کردند.ارزش ین در برابر دلار به بالاترین حد در بیش از سه سال گذشته صعود کرد و بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا رکورد پایین جدیدی زد.به گفته جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA، قیمت طلا در معاملات روز جمعه به دلیل هجوم سرمایه گذاران به سوی دارایی‌های امن ۱.۷ درصد صعود کرده بود. اخبار نشان داد که آمار تجارت چین وخیم‌تر از حد انتظار بود و ایتالیا به دلیل شیوع ویروس کرونا یک چهارم از جمعیت خود را قرنطینه کرده است.
نظرسنجی رویترز نشان داد که این ویروس که احتمالا بیش از ۱۱۰ هزار نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده است، احتمالا رشد اقتصادی چین را در سه ماهه دوم در مقایسه با سه ماهه قبلی به نصف کاهش خواهد داد.
بر اساس گزارش رویترز، پس از اقدام هفته گذشته بانک مرکزی آمریکا در کاهش ۵۰ واحدی نرخ‌های بهره بازارها منتظر کاهش مجدد نرخ‌های بهره در نشست ۱۸ مارس این بانک مرکزی هستند.در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۳.۹ درصد کاهش، ۱۶ دلار و ۶۳ سنت معامله شد. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با چهار درصد کاهش، ۲۴۶۳ دلار بود و هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با سه درصد کاهش، به ۸۷۳ دلار و ۵۰ سنت رسید.
بدنبال نوسان بازار پس از آشفتگی بازار نفت، شیوع ویروس کرونا، کاهش قیمت اوراق و افزایش انتظارات برای تسهیل سیاست های پولی، قیمت هر اونس طلا به بالای ۱۷۰۰ دلار جهش کرد.به گزارش رویترز، پیش از ریزش قیمت نفت برنت، سقوط قیمت معاملات آتی شاخص S&P و تمام منحنی بازدهی اوراق برای نخستین بار به زیر یک درصد نزول کند، فلز گرانبها بالاترین سطح خود را از سال ۲۰۱۲ تجربه کرد.
این سرمایه گذاری سنتی سال جاری و بدنبال جهش ۱۸ درصدی در سال ۲۰۱۹، با افزایش قیمت مواجه شد؛ این در حالی بود که بحران بهداشت جهانی بسط پیدا می‌کرد و بانک های مرکزی برای کاهش خسارت های ناشی از آن، اقدام به کاهش نرخ بهره کردند.گروه گولدمن ساکس که طلا را آخرین پناهگاه سرمایه گذاران نامیده و پیش بینی کرده است که قیمت آن به ۱۸۸۰ دلار برسد، در مطلبی طلا را برابر ویروس مصونیت خواند.
«مایکل مک کارتی» استراتژیست ارشد بازار در سی ام سی مارکتس، گفت: در حال حاضر سرمایه گذاران به سوی سرمایه گذاری های امن هجوم می برند و سرمایه گذاری در طلا سودآوری بزرگی است. پیش از آنکه شرایط بهتر شود، اوضاع ناخوشایندتری را پیش رو داریم که البته برای طلا خبر خوبی محسوب می شود.
شاخص اسپات گلد ۱.۸ درصد رشد داشت و هر اونس طلا با قیمت ۱۷۰۳.۳۹ دلار معامله شد؛ این رقم بالاترین قیمت آن از دسامبر ۲۰۱۲ بود.حتی با وجود اینکه فدرال رزرو هفته گذشته در اقدامی اضطراری نرخ بهره را کاهش داد، پیش بینی ها از کاهش بیشتر نرخ بهره مطرح شده است که به تبع به سود طلا است.علاوه بر این، سرمایه گذاران در هفته جاری نشست سیاست گذاری بانک مرکزی اروپا را نیز به دقت رصد خواهند کرد.

حباب بازار درگیر دلالی و سودجویی

 
از سوي ديگر، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، بر ضرورت دوری مردم از خرید و فروش‌های کاذب طلا و ارز خبر تاکید کرد و گفت: حباب نرخ ها به زودی از بین می‌رود.
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفتگو با ایبِنا با بیان اینکه نوسانات بازار ارز و طلا به علت رکود رخ داده در اثر کرونا در سایر بازارها بوده است، گفت: متاسفانه همواره یک عده سودجو برای برهم زدن نظم بازار پیشقدم می شوند که این در مورد بازار ارز و طلا در این اواخر به شدت صادق بوده است.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در شرایط اقتصادی فعلی کشور جولان سودجویان در بازار ارز و طلا حباب قیمت ها را بیشتر کرده است، افزود: متاسفانه جولان سوداگران در بازار ارز و طلا و حبابی کردن قیمت ها به ضرر افرادی است که پول خود را در این دو بازار سرمایه گذاری می کنند.
وی با بیان اینکه شکی در کاهش حجم حباب رخ داده در قیمت طلا و ارز نیست، تصریح کرد: بارها تاکید کرده ایم که بازار ارز و طلا محل مناسبی برای سرمایه گذاری نیست و ادامه اعتماد به این قیمت های فعلی متضرر شدن افراد را در پی خواهد داشت.
این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی که کشور درگیر ویروس کرونا است نمی توان مداخله ای در قیمت ارز و طلا داشت، گفت: بیشترین علت تورم رخ داده در قیمت ارز و طلا تعطیلی بازارهای موازی بوده که برخی از این شرایط سواستفاده کرده و از آب گل آلود ماهی می گیرند.
وی از عمر کوتاه حباب رخ داده در نرخ ارز و طلا خبر داد و افزود: طبق بررسی های انجام شده دوامی در نرخ های فعلی طلا و ارز نبوده و به زودی بازار با ثبات نسبی و ترکیدن حباب ها مواجه خواهد شد.
جعفرزاده ایمن آبادی ادامه داد: با برگشتن چرخه اقتصاد به شرایط عادی طلا و ارز نیز در نتیجه عرضه و تقاضا به قیمت اصلی خود خواهند رسید.
عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا ارز به زیر ١٠ هزار تومان خواهد رسید یا خیر، گفت: بررسی ها امکان پیش بینی کاهش نرخ ارز را می دهد اما اینکه بخواهیم رقم برای آن در نظر بگیریم به نوعی دخالت در بازار است از این رو ایستادن در نرخ نهایی را بر عهده بازار می گذاریم.
وی با بیان اینکه نرخ های فعلی ارز و طلا منطقی نبوده و بیشتر متاثر از شرایطی کلی حاکم بر کشور است، افزود: حبابی شدن مجدد نرخ ارز و طلا نتیجه افزایش تقاضا نیست از این رو توجیه منطقی برای ثابت ماندن این نرخ های حبابی موجود ندارد.

ريزش دلار


ارزش دلار در برابر بسیاری از همتایانش مجددا کاهش یافت.  به گزارش رویترز، در جریان معاملات دوشنبه، بسیاری از ارزهای مختلف در برابر دلار در موقعیت برتر قرار گرفتند و دلار به عقب رانده شد. همان‌طور که انتظار می‌رفت به دنبال افزایش شمار قربانیان ویروس کرونا در آمریکا به ۲۱ نفر، فدرال رزرو نرخ بهره را در اقدامی کم سابقه با ۰.۵ درصد کاهش به محدوده یک تا ۱.۲۵ درصدی کاهش داد.  
امیدواری‌ها از روند کاهشی شمار مبتلایان به چین اکنون جای خود را به نگرانی از شیوع گسترده ویروس در خارج از مرزهای چین داده و گزارشات جدید حاکی از آن هستند که کرونا در حال ادامه پیشروی در مناطق مختلف جهان بوده و شمار بیشتری را نیز مبتلا کرده است.
تاکنون بیش از ۱۰۹ هزار و ۲۷۰ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۳۸۱۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به چین با ۳۱۱۹ نفر، ایتالیا با ۳۶۶ نفر، ایران با ۱۹۴ نفر و کره جنوبی با ۵۱ نفر بوده است.
مارک اشلیف، تحلیلگر بازار ارز در موسسه " ابوت داونینگ" گفت: هنوز به یک مدل سنجی قابل اطمینان برای تعیین خسارت های احتمالی کرونا نرسیده ایم و معامله گران این روزها کاملا احساسی رفتار می کنند. رفتار بازار با هیچ کدام از مبانی تحلیل های بنیادین همخوانی ندارد.  
رقابت‌های انتخاباتی درون حزبی آمریکا اکنون به ایستگاه پنجم رسید و  انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در ۱۴ ایالت این کشور که نقش بسیار مهمی در تعیین نامزد این حزب خواهد داشت، به طور همزمان در ایالت های آلاباما، آرکانزاس، کالیفرنیا، کلرادو، مین، ماساچوست، مینه سوتا، کارولینای شمالی، اوکلاهاما، تنسی، تگزاس، یوتا، ورمونت و ویرجینیا برگزار شد. دور بعدی انتخابات درون حزبی در شش ایالت: آیداهو، میشیگان، می سی سی پی، واشنگتن، میسوری و داکوتای شمالی برگزار خواهد شد.
جو بایدن، معاون اول دوره ریاست جمهوری اوباما در ۱۰ ایالت و برنی سندرز در چهار ایالت پیروز شدند. اکنون جو بایدن در صدر سه نامزد باقی مانده دموکرات از حیث آرای متعهد قرار دارد. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر امسال برگزار خواهد شد. نامزدی دونالد ترامپ از حزب جمهوری خواه قطعی شده است.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ریزش سنگین ۰.۷۵ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۵.۲۱۳ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۸۶ دلار اعلام شد. از سوی دیگر روند رشد ضعیف اقتصادی کشورهای اروپایی کماکان ادامه دارد و ویروس کرونا نیز به سرعت در حال گسترش در نقاط مختلف این قاره است. در نتیجه وخیم تر شدن وضعیت در ایتالیا، بسیاری از شرکت های هواپیمایی پروازهای خود به این کشور را لغو کرده اند.  
از طرف دیگر  مقامات انگلیس و اتحادیه اروپا پس از یک وقفه یک ماهه،  مذاکرات خود را برای امضای پیمان تجاری جدید آغاز کردند. اظهارات اخیر مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا نشان داد که طرفین چه قدر تا رسیدن به یک توافق فراگیر فاصله دارند. میشل بارنیه گفت: اگر بخواهم با شما صادق باشم هنوز اختلافات زیادی وجود دارد که کاملا هم جدی هستند.  
یک سخنگوی دولت انگلیس در گفتگو با رویترز با تایید وجود اختلافات تهدید کرده است که اگر اتحادیه اروپا با انگلیس به توافقی نظیر آن چه با کانادا دارد دست پیدا نکند، این کشور در روابط آینده تجاری تابع مقررات سازمان تجارت جهانی خواهد بود و اولویت خود را از اتحادیه اروپا به استرالیا و آمریکا تغییر خواهد داد. با این حال آملی مونتشلین، دستیار رییس جمهور فرانسه در امور اروپایی آب پاکی را روی دست انگلیسی ها ریخته و گفته است: شما (انگلیسی ها) کانادا نیستید، استرالیا هم نیستید. شما یک کشور اروپایی هستید.  
سام لووه، کارشناس ارشد تحقیقات در مرکز اصلاحات اروپایی گفت: رسیدن به یک توافق کلی بین انگلیس و اتحادیه اروپا تا پایان سال ۲۰۲۰ هنوز هم ممکن است اما چنین مساله ای نیازمند آن است که دو طرف اندکی از مواضع سرسختانه خود کوتاه بیایند و این به نفع همه خواهد بود.
خبرگزاری بلومبرگ از برنامه ریزی مقامات چینی برای تزریق نقدینگی بیشتر به بازارها در صورت لزوم خبر داده است. بانک مرکزی چین نیز برای جلوگیری از ریزش بیش‌تر بازارها به تزریق بیش از ۲۴۰ میلیارد دلار نقدینگی اقدام کرده که این اقدام اندکی در تقویت ارزش یوان موثر بوده است.
پیش‌تر شکسته شدن محدوده مقاومتی مهم هفت یوانی در برابر هر دلار موجب نگرانی از ریزش بازارهای مالی در چین شده بود. بانک مرکزی ژاپن نیز از ورود خود به بازارهای مالی برای حمایت از اقتصاد این کشور در برابر کرونا خبر داده است.  
در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با صعود  ۱.۰۱ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۱۸۱ دلار مبادله شد. یورو ۱.۵۱ درصد بالا رفت و با عبور از کانال ۱.۱۴ به ۱.۱۴۶۱ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۳۶۵۹ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۸۵۷ دلار سنگاپور مبادله شد.
انتظار می‌رود به تدریج روند بازگشایی شعبات شرکت‌های بزرگ خارجی در چین از ابتدای ماه‌ آینده میلادی آغاز شود. با وجود متوقف ماندن بسیاری از پروازها به چین، شرکتهای خارجی در حال برنامه ریزی از سرگیری تولید خود هستند؛ هر چند که موج جدیدی از تعلیق پروازها و تعلیق فعالیت ها در کشور همسایه یعنی کره جنوبی به راه افتاده است. سامسونگ و هیوندای دو شرکت مهمی هستند که بخشی از خطوط تولید خود در کره جنوبی را به دلیل ویروس کرونا تعطیل کردهاند. کره جنوبی پس از چین دومین کانون کرونا از نظر تعداد مبتلایان در آسیا به شمار می‌رود.
دولت ژاپن اعلام کرده است از ورود اتباع چین و کره جنوبی ممانعت به عمل می آورد. برخی از کشورهای دیگر نیز محدودیت های مشابهی علیه اتباع چینی، ایرانی، کره ای و ایتالیایی وضع کرده اند.
سام استوول، استراتژیست سرمایه گذاری در موسسه سی اف آر ای گفت: معامله گران منتظر رسیدن لحظه مهار بیماری هستند و تا آن زمان شیب نزولی بازارها و شاخص ها ادامه خواهد داشت.
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۳.۱۵ درصد کاهش به ۱۰۱.۹۹۶۵ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۵۲۵۵ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۴۴۵ یوان چین اعلام شد.