:
كمينه:۲۵.۴°
بیشینه:۲۶.۷۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۵
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی مطرح کرد:

تکمیل چرخه صنعت فولاد، ظرفیتی برای توسعه خراسان جنوبی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه چرخه تولید در برخی از صنایع به خوبی در استان شکل گرفته است، گفت: چرخه صنعت فولاد تقریبا در استان کامل شده است و 4 طرح در این بخش در دست اجراست که ظرفیت و فرصت خوبی برای توسعه استان خواهد بود.
کد خبر: ۱۵۰۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷
اقتصادگردان- داود شهرکی با بیان این مطلب افزود: در حوزه صنعت بیش از ۵۰۰ واحد صنعتی در تولید محصولات شاخصی از جمله کاشی و سرامیک، لاستیک خودرو، سیمان، چینی بهداشتی، فراوری زغالسنگ، منیزیت و بنتونیت، تولید کک از زغال، صنایع نساجی، صنایع شیمیایی، صنایع چوبی، صنایع غذایی، خوراک دام و طیور و ... در استان در حال فعالیت می باشند.

شهرکی ادامه داد: همچنین تا پایان سال حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در طرح های مختلف صنعتی انجام می شود که به بهره برداری خواهند رسید.

وی با اشاره به حوزه معدن گفت: استان خراسان جنوبی جزو ۵ استان برتر معدنی کشور است که به لحاظ ذخایر معدنی رتبه ۷ و تعداد معادن و اشتغال رتبه ۴ را در کشور دارد.

وی با بیان اینکه در سال ۹۸ برای ۶۴ معدن پروانه بهره برداری صادر و به ذخایر معدنی استان ۵۰۰ هزار تن افزوده شد گفت: در سال ۹۲ ذخایر معدنی استان ۲ میلیارد تن بوده که اکنون به ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تن رسیده است.

شهرکی افزود: خراسان جنوبی ظرفیت های شناخته شده خوبی در حوزه معدن دارد و در برخی از آنها در کشور شاخص و دارای مزیت است که از جمله آن می توان به وجود بیش از ۷۰ درصد ذخایر زغال سنگ کشور در خراسان جنوبی و اشتغال بیش از ۶۰۰۰ نفر در این خصوص اشاره کرد.

وی ادامه داد: همچنین در خصوص ماده معدنی منیزیت تنها دو استان در کشور دارای ذخایر بالایی و مزیت هستند که یکی خراسان جنوبی است و در این خصوص نیز چرخه تولید و فرآوری آن در استان به خوبی شکل گرفته است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: در ادامه تکمیل این زنجیره، در سال آینده با بهره برداری از واحد تولیدی آجرنسوز بخشی از نیاز کشور به این محصول را تامین خواهیم کرد.

شهرکی خاطر نشان کرد: در خصوص برخی از مواد معدنی شاخص مانند زغال سنگ و منیزیت،با توجه به ذخایر غنی این مواد هیچ گونه نگرانی به لحاظ اتمام ذخایر نداریم و نیاز کشور را در طولانی مدت تامین خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی استان چاره ای جز تکیه کردن به ظرفیت های حوزه صنعت و معدن استان به عنوان یک مزیت و فرصت در استان که می تواند به رونق تولید و همچنین افزایش اشتغال و ایجاد ارزش افزوده کمک کند، نداریم.

شهرکی بیان کرد: در سال جاری با توجه به رویکرد استاندار محترم و با توجه و نگاه ویژه ایشان، ۱۰ سفر از وزارت صنعت، معدن و تجارت به استان داشته ایم که علاوه بر وزیر محترم، معاونین ایشان در حوزه های مختلف به استان سفر داشته اند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: در این راستا عملیات اجرای طرح های خوبی در استان آغاز شده که از جمله آن می توان به اجرای ۵ طرح توسعه ای با سرمایه گذاری ۲۰۰۰ میلیارد تومان اشاره کرد که در حال انجام است.

وی تصریح کرد: در خصوص تامین زیرساخت برق معادن استان نیز تفاهمنامه ای به امضای وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت و وزیر محترم نیرو رسیده است که وزیر نیرو در این تفاهمنامه تامین هزینه زیرساخت برق معادن استان را به مبلغ ۳۰ میلیارد تومان در در سه سال و در مجموع به مبلغ ۹۰ میلیارد تومان تقبل کرده است که در این مسیر ایمیدرو نیز کمک های خوبی را به استان خواهد کرد.

شهرکی گفت: در حوزه تجارت و همچنین استفاده از فرصت و مزیت مرزهای استان، بالغ بر یک سوم صادرات به کشور افغانستان از خراسان جنوبی انجام می شود که در بسیاری از اقلام مانند انواع مصالح ساختمانی (سیمان، کاشی و سرامیک)، انواع لوله و اتصالات، عایق های رطوبتی، مواد شوینده و بهداشتی و ... تامین کننده نیاز این کشور همسایه هستیم.

وی با اشاره به فعالیت های حوزه بازرسی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۷ طرح نظارتی در استان اجرا شده که در مجموع با انجام بیش از ۸۵۰۰۰ مورد بازرسی به صورت نوبه ای و همچنین گشت مشترک با سایر دستگاه های نظارتی از ابتدای سال، ۱۲۰۰ پرونده به ارزش بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال تشکیل شده است.

شهرکی بیان کرد: در خصوص تامین کالاهای اساسی، تاکنون با کمبود کالا در استان مواجه نبودیم و در مواقع لزوم، کالاهای اساسی و مورد نیاز تامین شده است. در حال حاضر هم گوشت قرمز گرم با قیمت ۷۵ هزار تومان و گوشت قرمز منجمد با قیمت ۴۰ هزار تومان در حال توزیع است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین اقلام شکر و برنج به میزان کافی برای توزیع در استان جذب و حتی بیش از میزان نیاز در سطح بازار عرضه شد که البته برای ایام پایان سال نیز تامین این اقلام در حال انجام است و هیچ گونه مشکلی در تامین آنها وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: جذب و حمل بیش از ۱۰۰۰ تن انواع سیب و پرتقال تنظیم بازار به استان ویژه شب عید و ایام نوروز ۹۹ انجام شده که در ایام پایانی سال در شبکه توزیع استانی قرار خواهد گرفت.

شهرکی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و اقدامات استان در این راستا گفت: با توجه شرایط خاص ایجاد شده و نیاز استان به مواد ضدعفونی کننده که به صورت مقطعی ایجاد شده است،یک واحد صنعتی تولیدکننده محلول ضدعفونی در استان با تغییر کاربری اقدام به تولید این ماده مورد نیاز کرد که محصول تولیدی به منظور عرضه در سطح استان تحویل دانشگاه علوم پزشکی می شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در این ایام نیز از مردم فهیم و با فرهنگ خراسان جنوبی می خواهیم تا اقلام و کالاهای مورد استفاده خود را به میزان مصرف و نیاز خرید نمایند و با توجه به فراوانی کالا، به منظور کاهش تنش و آسیب در بازار از خریدهای غیرضرور و بیش از میزان نیاز خودداری نمایند.