:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
اثر کرونا، کاهش نرخ بهره و نتایج سه شنبه بزرگ در آمریکا بر ارزش دلار

سبقت اونس جهانی طلا از شیوع کرونا و کاهش ارزش دلار در بازارهای داخلی و بین المللی

با افزايش نرخ اونس جهاني طلا به 1680 دلار و کاهش دلار به 15220 تومان بازار طلا و سكه با افزایش نسبی مواجه شده است. هر گرم طلاي 18 عيار 600هزار، مظنه مثقال 17 عيار 2 ميليون و 603 هزار،‌ سكه جديد 5 ميليون و 890 هزار، سكه قديم 5 ميليون و 870 هزار، نيم سكه 3 ميليون هزار، ربع سكه 1 ميليون و 850 هزار، سكه گرمي 950 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۵۰۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰
اقتصاد گردان –  در حالی که سران کشورهای جهان، نسبت به شیوع کرونا و اثر آن بر اقتصاد جهان به خصوص صنعت گردشگری، پرواز هواپیماها، هشدار داده اند و احتمالا به تدریج این دومینوی اقتصادی به بورس و سایر بازارها هدایت شده و اقتصاد جهان با رکودی تازه مواجه خواهد کرد، توجه سرمایه گذاران به دارایی های سنتی مانند طلا بیشتر شده است و اونس جهانی طلا که در هفته های قبل، تا 1700 دلار بالا رفت و دوباره به 1600 دلار رسید، بار دیگر با افزایش مواجه شده و اکنون به مرز 1700 دلار نزدیک شده است و روز جمعه در بازار جهانی به 1680 دلار افزایش یافت. 
روز های پنج شنبه و جمعه در بازار ارز ایران نیز متاثر از کاهش ارزش دلار در جهان، نرخ دلار در برابر ریال کاهش یافت و به 15220 تا 15 هزار تومان رسید. 
روز جمعه 16 اسفند 98، به دنبال كاهش 0.5 واحدي نرخ بهره در آمريكا، و اخبار شیوع کرونا و اثر آن بر اقتصاد کشورهای مختلف جهان، نرخ اونس جهاني طلا افزايش يافت و به 1680 دلار رسيد. به دنبال اين افزايش نرخ طلا، و كاهش نرخ برابري دلار در برابر طلا و ساير ارزها، تحولات مختلفي در بازارهاي ارز، بورس و طلا رخ داده و تحليلگران معتقدند كه درجهت مقابله با ويروس كرونا و احتمال ركود بيشتر در اقتصاد جهاني، احتمال دارد كه آمريكا نرخ بهره را بيش از اين افزايش دهد و در نتيجه روي افزايش نرخ طلا و ساير ارزها اثرگذار خواهد بود.

در بازار ارز و معاملات نقدي ایران نيز مانند روز پنجشنبه، دلار در نرخ 15000، در سامانه سنا و صرافی های مجاز بانکی معامله شد. در بازار آزاد روز پنج شنبه نیز دلار  15220، درهم 4150، تومان اعلام شد. 

با افزايش نرخ اونس جهاني طلا به 1680 دلار و کاهش دلار به 15220 تومان بازار طلا و سكه با افزایش نسبی مواجه شده است. هر گرم طلاي 18 عيار 600هزار، مظنه مثقال 17 عيار 2 ميليون و 603 هزار،‌ سكه جديد 5 ميليون و 890 هزار، سكه قديم 5 ميليون و 870 هزار، نيم سكه 3 ميليون  هزار، ربع سكه 1 ميليون و 850 هزار، سكه گرمي 950 هزار تومان معامله شد.
در سامانه سنا نيز نرخ لحظه اي براي خريد دلار به 14900، و براي فروش دلار 15 هزار، خريد يورو 16400 و براي فروش يوورو 16500 تومان رسيد. همچنين سامانه سنا، نرخ ميانگين معاملات روز چهارشنبه را براي دلار 15256، لير تركيه 2485، يورو 16617، درهم 4189، يوآن 2100 و پوند 19040 تومان اعلام كرد.
نرخ میانگین حواله ارزی در سامانه نیما نیز در تاریخ 14 اسفند 98، برای دلار 13618، لیرترکیه 1507، یوآن 1739، درهم 3580، یورو 15329، تومان اعلام شده است. 

ریزش دلار در جهان

شاخص دلار یک کانال کامل عقب نشست. به گزارش رویترز، در جریان معاملات جمعه، بسیاری از ارزهای مختلف در برابر دلار در موقعیت برتر قرار گرفتند و دلار به عقب رانده شد. همان‌طور که انتظار می‌رفت به دنبال افزایش شمار قربانیان ویروس کرونا در آمریکا به۱۲ نفر،  فدرال رزرو نرخ بهره را در اقدامی کم سابقه با ۰.۵ درصد کاهش به محدوده یک تا ۱.۲۵ درصدی کاهش داد.  
امیدواری‌ها از روند کاهشی شمار مبتلایان به چین اکنون جای خود را به نگرانی از شیوع گسترده ویروس در خارج از مرزهای چین داده و گزارشات جدید حاکی از آن هستند که کرونا در حال ادامه پیشروی در مناطق مختلف جهان بوده و شمار بیشتری را نیز مبتلا کرده است.
تاکنون بیش از ۹۷ هزار و ۹۴۰ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۳۳۸۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به چین با ۳۰۴۲ نفر، ایتالیا با ۱۴۸ نفر، ایران با ۱۰۷ نفر و کره جنوبی با ۴۲ نفر بوده است. 
مارک اشلیف، تحلیلگر بازار ارز در موسسه " ابوت داونینگ" گفت: هنوز به یک مدل سنجی قابل اطمینان برای تعیین خسارت های احتمالی کرونا نرسیده ایم و معامله گران این روزها کاملا احساسی رفتار می کنند. رفتار بازار با هیچ کدام از مبانی تحلیل های بنیادین همخوانی ندارد. 
رقابت‌های انتخاباتی درون حزبی آمریکا اکنون به ایستگاه پنجم رسید و  انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در ۱۴ ایالت این کشور که نقش بسیار مهمی در تعیین نامزد این حزب خواهد داشت، به طور همزمان در ایالت های آلاباما، آرکانزاس، کالیفرنیا، کلرادو، مین، ماساچوست، مینه سوتا، کارولینای شمالی، اوکلاهاما، تنسی، تگزاس، یوتا، ورمونت و ویرجینیا برگزار شد. دور بعدی انتخابات درون حزبی در شش ایالت: آیداهو، میشیگان، می سی سی پی، واشنگتن، میسوری و داکوتای شمالی برگزار خواهد شد.
جو بایدن، معاون اول دوره ریاست جمهوری اوباما در ۱۰ ایالت و برنی سندرز در چهار ایالت پیروز شدند. اکنون جو بایدن در صدر سه نامزد باقی مانده دموکرات از حیث آرای متعهد قرار دارد. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر امسال برگزار خواهد شد. نامزدی دونالد ترامپ از حزب جمهوری خواه قطعی شده است.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با سنگین ۰.۷۲ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۶.۵۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۵۸۶ دلار اعلام شد. از سوی دیگر روند رشد ضعیف اقتصادی کشورهای اروپایی کماکان ادامه دارد و ویروس کرونا نیز به سرعت در حال گسترش در نقاط مختلف این قاره است. در نتیجه وخیم تر شدن وضعیت در ایتالیا، بسیاری از شرکت های هواپیمایی پروازهای خود به این کشور را لغو کرده اند.  
از طرف دیگر  مقامات انگلیس و اتحادیه اروپا پس از یک وقفه یک ماهه، مذاکرات خود را برای امضای پیمان تجاری جدید آغاز کردند. اظهارات اخیر مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا نشان داد که طرفین چه قدر تا رسیدن به یک توافق فراگیر فاصله دارند. میشل بارنیه گفت: اگر بخواهم با شما صادق باشم هنوز اختلافات زیادی وجود دارد که کاملا هم جدی هستند. 
یک سخنگوی دولت انگلیس در گفتگو با رویترز با تایید وجود اختلافات تهدید کرده است که اگر اتحادیه اروپا با انگلیس به توافقی نظیر آن چه با کانادا دارد دست پیدا نکند، این کشور در روابط آینده تجاری تابع مقررات سازمان تجارت جهانی خواهد بود و اولویت خود را از اتحادیه اروپا به استرالیا و آمریکا تغییر خواهد داد. با این حال آملی مونتشلین، دستیار رییس جمهور فرانسه در امور اروپایی آب پاکی را روی دست انگلیسی ها ریخته و گفته است: شما (انگلیسی ها) کانادا نیستید، استرالیا هم نیستید. شما یک کشور اروپایی هستید. 
سام لووه، کارشناس ارشد تحقیقات در مرکز اصلاحات اروپایی گفت: رسیدن به یک توافق کلی بین انگلیس و اتحادیه اروپا تا پایان سال ۲۰۲۰ هنوز هم ممکن است اما چنین مساله ای نیازمند آن است که دو طرف اندکی از مواضع سرسختانه خود کوتاه بیایند و این به نفع همه خواهد بود. خبرگزاری بلومبرگ از برنامه ریزی مقامات چینی برای تزریق نقدینگی بیشتر به بازارها در صورت لزوم خبر داده است. بانک مرکزی چین نیز برای جلوگیری از ریزش بیش‌تر بازارها به تزریق بیش از ۲۴۰ میلیارد دلار نقدینگی اقدام کرده که این اقدام اندکی در تقویت ارزش یوان موثر بوده است.
پیش‌تر شکسته شدن محدوده مقاومتی مهم هفت یوانی در برابر هر دلار موجب نگرانی از ریزش بازارهای مالی در چین شده بود. بانک مرکزی ژاپن نیز از ورود خود به بازارهای مالی برای حمایت از اقتصاد این کشور در برابر کرونا خبر داده است. 
در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با صعود  ۰.۷۲ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۹۷ دلار مبادله شد. یورو ۰.۸۲ درصد بالا رفت و با گذشتن از کانال ۱.۱۲ به ۱.۱۲۲۶ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۳۳۹ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۸۴ دلار سنگاپور مبادله شد.
انتظار می‌رود به تدریج روند بازگشایی شعبات شرکت‌های بزرگ خارجی در چین از ابتدای ماه‌ آینده میلادی آغاز شود. با وجود متوقف ماندن بسیاری از پروازها به چین، شرکتهای خارجی در حال برنامه ریزی از سرگیری تولید خود هستند؛ هر چند که موج جدیدی از تعلیق پروازها و تعلیق فعالیت ها در کشور همسایه یعنی کره جنوبی به راه افتاده است. سامسونگ و هیوندای دو شرکت مهمی هستند که بخشی از خطوط تولید خود در کره جنوبی را به دلیل ویروس کرونا تعطیل کردهاند. کره جنوبی پس از چین دومین کانون کرونا از نظر تعداد مبتلایان در آسیا به شمار می‌رود.
دولت ژاپن اعلام کرده است از ورود اتباع چین و کره جنوبی ممانعت به عمل می آورد. برخی از کشورهای دیگر نیز محدودیت های مشابهی علیه اتباع چینی، ایرانی، کره ای و ایتالیایی وضع کرده اند.سام استوول، استراتژیست سرمایه گذاری در موسسه سی اف آر ای گفت: معامله گران منتظر رسیدن لحظه مهار بیماری هستند و تا آن زمان شیب نزولی بازارها و شاخص ها ادامه خواهد داشت.
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۱.۲۶ درصد کاهش به ۱۰۵.۹۲۵۳ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۵۱۱ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۴۸۶ یوان چین اعلام شد.

استقبال دلار از نتایج سه‌شنبه بزرگ

به دنبال پیروزی بایدن در انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها شاخص دلار صعودی شد. به گزارش رویترز، در جریان معاملات پنجشنبه، بسیاری از ارزهای مختلف در برابر دلار در موقعیت ضعف قرار گرفتند و دلار به جلو رانده شد. همان‌طور که انتظار می‌رفت به دنبال افزایش شمار قربانیان ویروس کرونا در آمریکا به ۹ نفر،  فدرال رزرو نرخ بهره را در اقدامی کم سابقه با ۰.۵ درصد کاهش به محدوده یک تا ۱.۲۵ درصدی کاهش داد.  
امیدواری‌ها از روند کاهشی شمار مبتلایان به چین اکنون جای خود را به نگرانی از شیوع گسترده ویروس در خارج از مرزهای چین داده و گزارشات جدید حاکی از آن هستند که کرونا در حال ادامه پیشروی در مناطق مختلف جهان بوده و شمار بیشتری را نیز مبتلا کرده است.
تاکنون بیش از ۹۵ هزار و ۳۲۰ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۳۲۸۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به چین با ۳۰۱۲ نفر، ایتالیا با ۱۰۷ نفر، ایران با ۹۲ نفر و کره جنوبی با ۳۵ نفر بوده است.
کیسوکه سوزوکی، تحلیلگر بازار ارز در بانک " سوسیت جنرال" گفت: آمارهای جدید نشان می دهند که در چه وضعیت وخیمی قرار داریم و اگر این وضع ادامه پیدا کند، شاهد تداوم روند متلاطم کنونی خواهیم بود.برخلاف انتظارات اولیه، گروه هفت در اجلاس وزرای دارایی و روسای بانکهای مرکزی خود نتوانست به پاسخ مشخصی برسد و تنها به صدور یک بیانیه برای مقابله با کرونا تاکید کرد.ماسافومی یاماماتو، تحلیلگر بازار ارز در موسسه" میزوهو سکیوریتیز" گفت: معامله گران از بیانیه گروه هفت نا امید شدند و احتمالا بازارهای مالی مدت بیشتری از آن چه پیش تر تصور می شد با کرونا دست و پنجه نرم خواهند کرد.
رقابت‌های انتخاباتی درون حزبی آمریکا اکنون به ایستگاه پنجم رسید و  انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در ۱۴ ایالت این کشور که نقش بسیار مهمی در تعیین نامزد این حزب خواهد داشت، به طور همزمان در ایالت های آلاباما، آرکانزاس، کالیفرنیا، کلرادو، مین، ماساچوست، مینه سوتا، کارولینای شمالی، اوکلاهاما، تنسی، تگزاس، یوتا، ورمونت و ویرجینیا برگزار شد. دور بعدی انتخابات درون حزبی در شش ایالت: آیداهو، میشیگان، می سی سی پی، واشنگتن، میسوری و داکوتای شمالی برگزار خواهد شد.
جو بایدن، معاون اول دوره ریاست جمهوری اوباما در ۱۰ ایالت و برنی سندرز در چهار ایالت پیروز شدند. اکنون جو بایدن در صدر چهار نامزد باقی مانده دموکرات از حیث آرای متعهد قرار دارد. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر امسال برگزار خواهد شد. نامزدی دونالد ترامپ از حزب جمهوری خواه قطعی شده است.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با صعود ۰.۱۱ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۷.۲۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۴۶ دلار اعلام شد. از سوی دیگر روند رشد ضعیف اقتصادی کشورهای اروپایی کماکان ادامه دارد و ویروس کرونا نیز به سرعت در حال گسترش در نقاط مختلف این قاره است. در نتیجه وخیم تر شدن وضعیت در ایتالیا، بسیاری از شرکت های هواپیمایی پروازهای خود به این کشور را لغو کرده اند.  
از طرف دیگر  مقامات انگلیس و اتحادیه اروپا پس از یک وقفه یک ماهه، مذاکرات خود را برای امضای پیمان تجاری جدید آغاز کردند. در حال حاضر ۱۱ سرفصل کلیدی مورد مذاکره قرار خواهد کرد و طرفین تا ماه ژوئن برای رسیدن به توافقات اولیه فرصت دارند. انگلیس خواهان داشتن روابطی مشابه کانادا با اتحادیه اروپا شده، هر چند که طرف اروپایی تاکنون از خود اشتیاقی برای این مساله نشان نداده است. انگلیس اکنون در حال مذاکره با استرالیا برای امضای پیمان تجارت آزاد پسابرگزیت است و انتظار می‌رود مذاکره با آمریکا نیز برای امضای پیمانی بزرگ به زودی آغاز شود.
دولت انگلیس به رهبری بوریس جانسون اکنون کار بسیار سختی برای احیای رشد اقتصادی و هم چنین رسیدن به توافق با اتحادیه اروپا بر سر چگونگی روابط دو طرف در آینده خواهد داشت. انتظار می‌رود که دست کم یک سال دوره گذار در نظر گرفته شود و روابط دو طرف به شکل کنونی باقی بماند. فعالان بازار انتظار دارند بانک مرکزی انگلیس در اجلاس بیست وششم مارس خود نرخ بهره را دست کم به میزان ۰.۲۵ درصد کاهش دهد.
سام لووه، کارشناس ارشد تحقیقات در مرکز اصلاحات اروپایی گفت: رسیدن به یک توافق کلی بین انگلیس و اتحایده اروپا تا پایان سال ۲۰۲۰ هنوز هم ممکن است اما چنین مساله ای نیازمند آن است که دو طرف اندکی از مواضع سرسختانه خود کوتاه بیایند و این به نفع همه خواهد بود.
خبرگزاری بلومبرگ از برنامه ریزی مقامات چینی برای تزریق نقدینگی بیشتر به بازارها در صورت لزوم خبر داده است. بانک مرکزی چین نیز برای جلوگیری از ریزش بیش‌تر بازارها به تزریق بیش از ۲۴۰ میلیارد دلار نقدینگی اقدام کرده که این اقدام اندکی در تقویت ارزش یوان موثر بوده است.
پیش‌تر شکسته شدن محدوده مقاومتی مهم هفت یوانی در برابر هر دلار موجب نگرانی از ریزش بازارهای مالی در چین شده بود. بانک مرکزی ژاپن نیز از ورود خود به بازارهای مالی برای حمایت از اقتصاد این کشور در برابر کرونا خبر داده است. 
در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با صعود  ۰.۵۶ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۸۸ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۴ درصد پایین رفت اما در کانال ۱.۱۱ باقی ماند و به ۱.۱۱۳۸ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۳۳۹۴ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۸۵۵ دلار سنگاپور مبادله شد.
انتظار می‌رود به تدریج روند بازگشایی شعبات شرکت‌های بزرگ خارجی در چین از ابتدای ماه‌ آینده میلادی آغاز شود. با وجود متوقف ماندن بسیاری از پروازها به چین، شرکتهای خارجی در حال برنامه ریزی از سرگیری تولید خود هستند؛ هر چند که موج جدیدی از تعلیق پروازها و تعلیق فعالیت ها در کشور همسایه یعنی کره جنوبی به راه افتاده است. سامسونگ و هیوندای دو شرکت مهمی هستند که بخشی از خطوط تولید خود در کره جنوبی را به دلیل ویروس کرونا تعطیل کردهاند. کره جنوبی پس از چین دومین کانون کرونا از نظر تعداد مبتلایان در آسیا به شمار می‌رود.
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۳۲ درصد کاهش به ۱۰۷.۲۲۳۸ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۵۰۹۳ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۴۲۶ یوان چین اعلام شد.