:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۰
سایه کرونا بر سر اقتصاد جهانی / اونس جهاني طلا 1674 دلار

كاهش نرخ ارز و افزايش نرخ اونس جهاني طلا / قرنطینه 10 روزه دلار

ر بازار ارز و معاملات نقدي نيز در روزهاي شنبه و يكشنبه، نرخ ارز كاهش يافت و دلار در نرخ 15320، يورو 16800 و درهم 4190 تومان معامله شد و با افزايش نرخ اونس جهاني طلا به قيمت 1674 دلار در اثر شيوع كرونا در كشورهاي جهان، بازار طلا و سكه در داخل كشور با افزايش مواجه شده است. هر گرم طلاي 18 عيار 605 هزار، مظنه مثقال 17 عيار 2 ميليون و 625 هزار،‌ سكه جديد 6 ميليون و 5 هزار، سكه قديم 5 ميليون و 915 هزار، نيم سكه 2 ميليون و 960 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 750 هزار، سكه گرمي 955 هزار تومان معامله شد. همچنين سامانه سنا، نرخ ميانگين معاملات روز پنج شنبه را براي دلار 15064، لير تركيه 2505 يورو 16580، درهم 3786، يوآن 2000 و پوند 18973 تومان اعلام كرد
کد خبر: ۱۵۰۵۳۹
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۳
اقتصاد گردان - محسن شمشيري
روز يكشنبه 18 اسفند 98، به دنبال ابراز نگراني از اثرات شيوع ويروس كرونا بر اقتصاد جهان، كاهش 0.5 واحدي نرخ بهره در آمريكا، كانادا و بسياري از كشورهاي جهان، نرخ اونس جهاني طلا افزايش يافت و به 1674 دلار رسيد و 27 دلار نسبت به هفته قبل افزايش داشته است. به دنبال اين افزايش نرخ طلا، و كاهش نرخ برابري دلار در برابر طلا و ساير ارزها، تحولات مختلفي در بازارهاي ارز، بورس و طلا رخ داده و تحليلگران معتقدند كه درجهت مقابله با ويروس كرونا و احتمال ركود بيشتر در اقتصاد جهاني، احتمال دارد كه كشورهاي جهان، نرخ بهره را بيش از اين افزايش دهد و در نتيجه روي افزايش نرخ طلا و ساير ارزها اثرگذار خواهد بود.  از سوي ديگر، صندوق بين المللي پول، بانك جهاني و ساير نهادهاي مالي جهان براي تزريق بيشتر پول به بازار و جلوگيري از ركود ابراز آمادگي كرده اند اما در عين حال بسياري از صنايع و خدمات مانند صنعت گردشگري با ركود قابل توجهي مواجه شده است و شركت هاي هواپيمايي با بحران هاي مختلفي مواجه هستند




در بازار ارز و معاملات نقدي نيز در روزهاي شنبه و يكشنبه،  نرخ ارز كاهش يافت و دلار در نرخ 15320، يورو 16800 و درهم 4190 تومان معامله شد و با افزايش نرخ اونس جهاني طلا به قيمت 1674 دلار در اثر شيوع كرونا در كشورهاي جهان، بازار طلا و سكه در داخل كشور با افزايش مواجه شده است. هر گرم طلاي 18 عيار 605 هزار، مظنه مثقال 17 عيار 2 ميليون و 625 هزار،‌ سكه جديد 6 ميليون و 5 هزار، سكه قديم 5 ميليون و 915 هزار، نيم سكه 2 ميليون و 960 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 750 هزار، سكه گرمي 955 هزار تومان معامله شد.
همچنين سامانه سنا، نرخ ميانگين معاملات روز پنج شنبه را براي دلار 15064، لير تركيه 2505 يورو 16580، درهم 3786، يوآن 2000 و پوند 18973 تومان اعلام كرد.
در معاملات ارزی روز (شنبه) قیمت‌ها ثبات خود را حفظ کرد اما در داد و ستدهای سکه و طلا شاهد افزایش قیمت بودیم. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز شنبه شش میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز پنج میلیون و ۹۱۰ هزار تومان قیمت دارد.هر قطعه نیم سکه دو میلیون و ۹۷۰ هزار تومان است و هر قطعه ربع سکه هم یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.هر قطعه سکه یک گرمی هم ۹۷۰ هزار تومان داد و ستد می‌شود.همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار ۶۰۳ هزار و ۵۰۰ تومان در طلافروشی‌ها قیمت دارد.در بازار جهانی نیز هر اونس طلا ۱۶۷۴ دلار قیمت‌گذاری شده است.
بازار ارز نیز در نخستین روز هفته کار خود را با ثبات آغاز کرد؛ به طوریکه صرافی‌های مجاز بانک مرکزی امروز هر دلار آمریکا را ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان خریدند و ۱۵ هزار تومان فروختند که نرخ فروش این ارز نسبت به روز پنجشنبه ثابت مانده است این صرافی‌ها امروز یورو را ۱۶ هزار و ۴۰۰ تومان خریدند و نرخ فروش آن را ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کردند. ارز مسافرتی هم با احتساب کارمزد بانک مرکزی و کارمزد بانک عامل نزدیک به ۱۷ هزار تومان است. بانک‌ها نیز نرخ خرید هر دلار آمریکا را ۱۴ هزار و ۵۶۰ تومان و نرخ خرید هر یورو را ۱۶ هزار و ۴۴۰ تومان اعلام کردند.

فضای آرام بازار طلا، سکه و ارز

با وجود شیوع ویروس کرونا، فعالیت بازار طلا، سکه و ارز ادامه دارد،‌ با این حال به دلیل کاهش ترددها، خرید و فروش با کاهش مواجه است.با شیوع ویروس کرونا اقتصاد کشور و به ویژه بازارها تحت تاثیر قرار گرفته اند که می توان به کاهش خرید و فروش و تردد در بازار طلا و سکه و تغییر ساعت کاری برخی صرافی ها اشاره داشت.
در همین راستا، محمد کشتی آرای، نایب رییس دوم اتحادیه طلا و جواهر درباره وضعیت بازار طلا و سکه اظهار داشت: بازار تعطیل طلا و سکه باز و در حال فعالیت است، اما به دلیل دستورات پزشکی و ویروس کرونا تردد در بازار کاهش یافته است.
وی افزود: همچنین قیمت هر انس نسبت به هفته گذشته افزایش ۸۸ دلاری داشته که در ایران به دلیل کاهش نرخ ارز، مانع از افزایش قیمت طلا و سکه شده است. کشتی آرای درباره قیمت سکه در بازار، گفت: قیمت سکه طرح قدیم ۵ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان، سکه طرح جدید ۵ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان، نیم سکه ۳ میلیون تومان، ربع سکه یک میلیون و ۷۷۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز ۹۷۰ هزار تومان است.
به گفته نایب رییس دوم اتحادیه طلا و جواهر، هر مثقال طلا دو میلیون و ۶۰۸ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۶۰۲ هزار و ۲۰۰ تومان است. همچنین کانون صرافان ایرانیان نیز در اطلاعیه ای از تعطیلی تمام دوره های آموزشی کانون صرافان تا اطلاع ثانوی به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا خبر داد و کامران سلطانی زاده، رییس شورای عالی این کانون در اینباره، گفت: صرافی ها تعطیل نکرده اند، بلکه ساعت کاری خود را تغییر داده و شیفتی کرده اند.

طلا در مسیر صعود به ۱۷۰۰ دلار

 بانک مرکزی آمریکا اواسط هفته گذشته با کاهش ۵۰ واحدی نرخهای بهره، بازارهای مالی را غافلگیر و کمک کرد طلا بهترین عملکرد هفتگی خود در ۱۱ سال اخیر را تجربه کند.
با توجه به کاهش بازده اوراق قرضه و انتظار بازارها برای کاهش بیشتر نرخهای بهره، تحلیلگران می گویند دشوار بتوان نسبت به افزایش قیمت طلا در هفته جاری بدبین بود. به گفته برخی از تحلیلگران، بزرگترین عامل رشد قیمت طلا، افت کم سابقه بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا بوده است که روز جمعه به ۰.۷۰ درصد سقوط کرد. روز جمعه هر اونس طلا در بازار معاملات آتی آمریکا با چهار دلار و ۴۰ سنت معادل ۰.۳ درصد افزایش، در ۱۶۷۲ دلار و ۴۰ سنت بسته شد در حالی که در مقطعی تا مرز ۱۶۹۰ دلار و ۷۰ سنت پیش رفته بود. طلا برای کل هفته ۶.۷۹ درصد رشد قیمت داشت و بسیاری از تحلیلگران پیش بینی می کنند که طولی نخواهد کشید قیمت هر اونس طلا به بالای ۱۷۰۰ دلار صعود کند.
به گفته برخی از تحلیلگران، ریزش سه هفته ای بازارهای سهام و افت شدید قیمتهای نفت، طلا را امسال به دارایی تبدیل کرده که بهترین عملکرد را داشته است.مایک مک گلان، استراتژیست کالا در بلومبرگ اینتلیجنس چنین گفت: طلا باید در مقایسه با سایر کالاهایی که با مسئله تقاضای کمتر در فضای رشد اقتصادی ضعیف مواجه هستند، در اوج طیف سرمایه گذاری بماند. وی پیش بینی کرد قیمت هر اونس طلا تا مرز ۱۸۰۰ دلار پیش خواهد رفت.
اگرچه انتظار می رود طلا در طول امسال روند افزایشی خود را حفظ کند اما تحلیلگران به سرمایه گذاران نسبت به نوسان بالای قیمت هشدار دادند.بازار طلا اواسط روز جمعه با فشار فروش روبرو شد و باعث شد این فلز بخشی از افزایش قیمتی که در طول معاملات داشت را از دست بدهد. به گفته تحلیلگران، سرمایه گذاران در کوتاه مدت باید به این نوع نوسان قیمت عادت کنند.
بر اساس گزارش کیتکونیوز، رشد اقتصادی ضعیف همچنان بازده اوراق قرضه را پایین نگه خواهد داشت و این امر به نفع طلا تمام می شود. عامل دیگری که به رشد قیمت طلا کمک خواهد کرد، ادامه تسهیل سیاست پولی از سوی بانکهای مرکزی جهان است. بانک مرکزی کانادا و استرالیا هفته گذشته اقدام بانک مرکزی آمریکا را دنبال کرده و نرخهای بهره را کاهش دادند. اکنون توجه بازار به نشست سیاست پولی بانک مرکزی انگلیس و بانک مرکزی اروپا معطوف شده است. تنها مشکلی که این دو بانک مرکزی دارند این است که نرخهای بهره آنها در حال حاضر هم بسیار اندک است.

نوسان بورس و بازار ارز

به دنبال تصمیم هیات مدیره بورس برای محدود سازی دامنه نوسان و تدبیر وزیر اقتصاد، بانك مركزي واكنش نشان داد. همتي  در مورد تصمیم هیات مدیره محترم بورس برای محدودسازی دامنه نوسان و تدبیر وزیر اقتصاد چند نکته را تاکید  كرد. .  از دغدغه ریاست سازمان بورس و نیز تلاشهای ایشان برای مدیریت بازار در شرایط حساس کنونی به عنوان یک عضو شورای عالی بورس قدردانی می کنم. نظرات کارشناسان بازار سرمایه و سایر بازارهای مالی در دو روز گذشته علیرغم تنوع، سازنده و قابل تقدیر بود. ارجح این است که اینگونه تصمیمات مهم در شورای عالی بورس نیز طرح و با بررسی همه ابعاد آن و در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور اتخاذ شود. یکی از راههای مدیریت روند بازار سرمایه استفاده دولت از فرصت عرضه اولیه سهام و نیز برنامه ریزی برای افزایش درصد سهام شناور شرکتهای مهم است. اقبال به بازار سرمایه را نیک پنداریم و با افزایش عرضه سهام عمق بیشتری به آن بدهیم. نکات مطرح شده به نقل از رئيس بانك مركزي در خصوص نگرانی از هجوم نقدینگی به بازار ارز و... را تایید نمی کنم. و باز هم تاکید می کنم بازار ارز با حضور و مدیریت بانک مرکزی همچنان ریسک بالا برای سرمایه گذار دارد. 

قرنطینه دلار

از سوي ديگر،  فدرال رزرو به دلیل نگرانی از آلوده بودن دلارهایی که از آسیا به آمریکا بازگردانده می‌شوند، به ویروس کرونا، اسکناس‌های مشکوک را قرنطینه خواهد کرد. به گزارش وال استریت ژورنال، در یک تحقیق انجام شده در سال ۲۰۱۴ محققان دانشگاه نیویورک حدود ۳ هزار باکتری را بر سطح دلار شناسایی کردند و با توجه به بازگشت مسافران از چین و سایر مناطق درگیر با ویروس کرونا، دلارهای جدید نیز به چنین سرنوشتی مبتلا هستند.
بر این اساس، فدرال رزرو در اقدامی احتیاطی در راستای جلوگیری از گسترش کرونا، قرنطینه دلارهایی که از آسیا به آمریکا وارد شده اند را پیش از گردش در بازار آغاز کرد.سخنگوی فدرال رزرو گفته است که شعبات فدرال رزرو که به مدیریت تامین پول کمک می‌کنند، محموله‌های دلار را که از کشورهای آسیایی وارد خاک آمریکا می‌شوند، پیش از پردازش و توزیع مجدد آنها در موسسات مالی به مدت ۱۰ روز قرنطینه خواهند کرد.
ویروس کشنده کرونا که از چین گسترش پیدا کرد، تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر را در بیش از ۸۵ کشور جهان آلوده کرده است.براساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های ایالات متحده (CDC) این امکان وجود دارد که ویروس از طریق اشیایی که با آن تماس مستقیم دارند، منتقل شود اما تماس فرد با فرد عمده ترین راه انتقال این بیماری است.

دلار به عنوان ارز ذخیره جهان، بیشترین پراکندگی و توزیع را در سرتاسر جهان دارد به طوری که حدود ۱.۷۵ تریلیون دلار در بازار جهان در گردش است. براساس اعلام فِد، بیشتر این مبلغ خارج از آمریکا به ویژه در آسیا در گردش است زیرا دلار در این در این منطقه نسبت به ارزهای محلی قدرتمندتر است.

پیشنهاد صندوق بین‌المللی پول برای مدیریت کرونا

 همچنين  صندوق بین‌المللی پول برای مقابله با آثار اقتصادی کرونا تامین مالی اضطراری، مهار فاجعه و بازگرداندن اعتماد، افزایش برنامه‌های وام‌دهی، تنظیم برنامه‌های جدید تامین مالی وتوسعه ظرفیت را پیشنهاد داده است.
اعطای تسهیلات اعتباری فوری و استفاده از سایر ابزارهای تامین مالی فوری جز روش‌های تامین مالی سریع هستند. این تسهیلات می‌تواند خیلی سریع پرداخت شود تا به کشورهای عضو جهت اتخاذ سیاست‌ها و انجام اقداماتی برای رسیدگی به شرایط اضطراری مانند شیوع ویروس کرونا کمک کند. در سال ۲۰۱۶، صندوق بین‌المللی پول از ابزارهای تامین مالی سریع برای کمک به کشور اکوادور بعد از تجربه یکی از بزرگترین زمین لرزهاهای جهان استفاده کرد.صندوق بین‌المللی پول قادر است کمک هزینه‌هایی را برای تسویه بدهی کشورهای فقیر و آسیب پذیر جهت مدیریت فاجعه و آسیب وارده بر سلامت عمومی ارائه کند.
صندوق بین‌المللی پول می‌تواند محدود برنامه‌های فعلی خود را برای برآورده ساختن نیازهای فوری و جدید ناشی از ویروس کرونا، گسترش دهد. صندوق بین‌المللی پول نخستین موسسه مالی بین المللی بود که در سال ۲۰۱۴ برای کشورهای گینه، لیبریا و سیرالئون بودجه مازادی را جهت مبارزه با شیوع ابولا تامین کرد.
صندوق بین‌المللی پول همچنین قادر است از طریق تنظیم برنامه‌‎های جدید تامین مالی و در قالب استاندارد موجود، از کشورها حمایت کند.با توجه به لزوم تغییر مسیر منابع عمومی، صندوق بین‌المللی پول با کشورهای عضو متاثر شده از این ویروس از نزدیک در ارتباط خواهد بود و در موارد لازم در زمینه فعالیت‌های آموزشی و ارائه کمک‌های فنی، همکاری خواهد کرد.

کاهش ذخایر ارزی چین
 
ذخایر ارزی چین تا پایان فوریه به ۳.۱۰ تریلیون دلار کاهش یافت. به گزارش رویترز، به دنبال شیوع گسترده کرونا در چین و ورود بانک مرکزی این کشور به بازارها، میزان ذخایر ارزی چین در ماه فوریه  پس از چهار ماه روند نزولی به خود گرفته است و آن طور که دفتر مدیریت ذخایر ارزی چین اعلام کرده، میزان ذخایر ارزی این کشور با ۰.۲ درصد افزایش نسبت به ماه فوریه به ۳.۱۰۷ تریلیون دلار رسیده است. 
چین بزرگ‌ترین دارنده ذخایر ارزی جهان است و به نظر می رسد کاهش ۸.۷۷۹ میلیارد دلاری ذخایر ارزی در ماه فوریه در ماه بعد نیز ادامه پیدا کند. طی ماه های اخیر چین به لطف اجرای سیاست های سخت گیرانه بر روی سرمایه از خروج منابع ارزی به خارج از این کشور تا حد زیادی جلوگیری کرده بود. 
برخی از کارشناسان اقتصادی نگران اند که شیوع گسترده ویروس کرونا که تاکنون جان بیش از ۳۰۰۰ نفر را در چین گرفته است بر توانمندی دولت برای احیای رشد اقتصادی در سه ماهه نخست امسال اثر منفی بگذارد.  تا پایان فوریه چین دارای ۱۰۰.۸۵ میلیار دلار ذخایر طلا نیز بوده است که در مقایسه با ماه قبل ۱.۸۶ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است. 
سخنگوی دفتر مدیریت ذخایر ارزی چین با اشاره به حفظ ثبات در محیط کلان اقتصادی چین با وجود افزایش نااطمینانی ها گفته است که دولت از طریق بهبود ساختارهای اقتصادی و تعادل‌بخشی به میزان عرضه و تقاضا در بازار ارز، به دنبال تداوم رشد نیرومند ذخایر ارزی خود در آینده است.زیرساخت های اقتصاد چین بسیار نیرومند هستند و با تداوم اجرای اصلاحات مورد نیاز برای مقابله با ریسک‌ها و چالش های موجود، میزان ذخایر ارزی در سطح مطلوب باقی خواهد ماند

سایه کرونا بر سر اقتصاد جهانی
 
موسسه رتبه‌بندی مودی از احتمال کاهش شدید رشد اقتصادی جهان به خاطر کرونا خبر داد. به گزارش رویترز، موسسه رتبه‌بندی مودی در گزارشی نسبت به وقوع رکود اقتصادی در سطح جهان هشدار داد. این موسسه کشورهای آمریکا، ژاپن، آلمان، ایتالیا، فرانسه، انگلیس و کره جنوبی را به عنوان کشورهایی که بیشتر در معرض آسیب های کرونا قرار دارند معرفی کرده است. 
طبق اعلام این موسسه، رشد اقتصادی چین در نتیجه شیوع  کرونا ممکن است به چهار درصد و حتی کمتر کاهش پیدا کند.  تاکنون بیش از ۱۰۱ هزار و ۴۹۲ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۳۴۸۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به چین با ۳۰۷۰ نفر، ایتالیا با ۱۹۷ نفر، ایران با ۱۲۴ نفر و کره جنوبی با ۴۲ نفر بوده است.
در بسیاری از کشورهای جهان از جمله چین، ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور، هنگ‌کنگ، تایلند، تایوان، مالزی، ایران، ایتالیا، استرالیا، آلمان، آمریکا، ویتنام، فرانسه، ماکائو، کانادا، امارات متحده، جمهوری چک، اتریش، الجزایر، کرواسی، سوییس، رومانی، انگلیس، فیلیپین، هند، روسیه، اسپانیا، بلژیک، کامبوج، مصر، فنلاند، فلسطین اشغالی، کویت، عمان، افغانستان، لبنان، نپال، سری لانکا و سوئد ابتلا به کرونا گزارش شده است. 

 روزهای بد دلار

 ارزش دلار در برابر بسیاری از همتایانش مجددا کاهش یافت. به گزارش رویترز، در جریان معاملات آخر هفته، بسیاری از ارزهای مختلف در برابر دلار در موقعیت برتر قرار گرفتند و دلار به عقب رانده شد. همان‌طور که انتظار می‌رفت به دنبال افزایش شمار قربانیان ویروس کرونا در آمریکا به۱۲ نفر، فدرال رزرو نرخ بهره را در اقدامی کم سابقه با ۰.۵ درصد کاهش به محدوده یک تا ۱.۲۵ درصدی کاهش داد. 
امیدواری‌ها از روند کاهشی شمار مبتلایان به چین اکنون جای خود را به نگرانی از شیوع گسترده ویروس در خارج از مرزهای چین داده و گزارشات جدید حاکی از آن هستند که کرونا در حال ادامه پیشروی در مناطق مختلف جهان بوده و شمار بیشتری را نیز مبتلا کرده است.
تاکنون بیش از ۱۰۱ هزار و ۴۹۲ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۳۴۸۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به چین با ۳۰۷۰ نفر، ایتالیا با ۱۹۷ نفر، ایران با ۱۲۴ نفر و کره جنوبی با ۴۲ نفر بوده است.
مارک اشلیف، تحلیلگر بازار ارز در موسسه " ابوت داونینگ" گفت: هنوز به یک مدل سنجی قابل اطمینان برای تعیین خسارت های احتمالی کرونا نرسیده ایم و معامله گران این روزها کاملا احساسی رفتار می کنند. رفتار بازار با هیچ کدام از مبانی تحلیل های بنیادین همخوانی ندارد.  رقابت‌های انتخاباتی درون حزبی آمریکا اکنون به ایستگاه پنجم رسید و  انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در ۱۴ ایالت این کشور که نقش بسیار مهمی در تعیین نامزد این حزب خواهد داشت، به طور همزمان در ایالت های آلاباما، آرکانزاس، کالیفرنیا، کلرادو، مین، ماساچوست، مینه سوتا، کارولینای شمالی، اوکلاهاما، تنسی، تگزاس، یوتا، ورمونت و ویرجینیا برگزار شد. دور بعدی انتخابات درون حزبی در شش ایالت: آیداهو، میشیگان، می سی سی پی، واشنگتن، میسوری و داکوتای شمالی برگزار خواهد شد.
جو بایدن، معاون اول دوره ریاست جمهوری اوباما در ۱۰ ایالت و برنی سندرز در چهار ایالت پیروز شدند. اکنون جو بایدن در صدر سه نامزد باقی مانده دموکرات از حیث آرای متعهد قرار دارد. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر امسال برگزار خواهد شد. نامزدی دونالد ترامپ از حزب جمهوری خواه قطعی شده است.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ریزش سنگین ۰.۷۵ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۶.۰۶ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۶۷۶ دلار اعلام شد. از سوی دیگر روند رشد ضعیف اقتصادی کشورهای اروپایی کماکان ادامه دارد و ویروس کرونا نیز به سرعت در حال گسترش در نقاط مختلف این قاره است. در نتیجه وخیم تر شدن وضعیت در ایتالیا، بسیاری از شرکت های هواپیمایی پروازهای خود به این کشور را لغو کرده اند. 
از طرف دیگر  مقامات انگلیس و اتحادیه اروپا پس از یک وقفه یک ماهه،  مذاکرات خود را برای امضای پیمان تجاری جدید آغاز کردند. اظهارات اخیر مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا نشان داد که طرفین چه قدر تا رسیدن به یک توافق فراگیر فاصله دارند. میشل بارنیه گفت: اگر بخواهم با شما صادق باشم هنوز اختلافات زیادی وجود دارد که کاملا هم جدی هستند. 
یک سخنگوی دولت انگلیس در گفتگو با رویترز با تایید وجود اختلافات تهدید کرده است که اگر اتحادیه اروپا با انگلیس به توافقی نظیر آن چه با کانادا دارد دست پیدا نکند، این کشور در روابط آینده تجاری تابع مقررات سازمان تجارت جهانی خواهد بود و اولویت خود را از اتحادیه اروپا به استرالیا و آمریکا تغییر خواهد داد. با این حال آملی مونتشلین، دستیار رییس جمهور فرانسه در امور اروپایی آب پاکی را روی دست انگلیسی ها ریخته و گفته است: شما (انگلیسی ها) کانادا نیستید، استرالیا هم نیستید. شما یک کشور اروپایی هستید. 
سام لووه، کارشناس ارشد تحقیقات در مرکز اصلاحات اروپایی گفت: رسیدن به یک توافق کلی بین انگلیس و اتحادیه اروپا تا پایان سال ۲۰۲۰ هنوز هم ممکن است اما چنین مساله ای نیازمند آن است که دو طرف اندکی از مواضع سرسختانه خود کوتاه بیایند و این به نفع همه خواهد بود.خبرگزاری بلومبرگ از برنامه ریزی مقامات چینی برای تزریق نقدینگی بیشتر به بازارها در صورت لزوم خبر داده است. بانک مرکزی چین نیز برای جلوگیری از ریزش بیش‌تر بازارها به تزریق بیش از ۲۴۰ میلیارد دلار نقدینگی اقدام کرده که این اقدام اندکی در تقویت ارزش یوان موثر بوده است.
پیش‌تر شکسته شدن محدوده مقاومتی مهم هفت یوانی در برابر هر دلار موجب نگرانی از ریزش بازارهای مالی در چین شده بود. بانک مرکزی ژاپن نیز از ورود خود به بازارهای مالی برای حمایت از اقتصاد این کشور در برابر کرونا خبر داده است. 
در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با صعود  ۰.۳۴ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۰۴۷ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۷ درصد پایین رفت اما با ماندن در کانال ۱.۱۲ به ۱.۱۲۸۸ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۳۴۲۳ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۷۸۳ دلار سنگاپور مبادله شد.
انتظار می‌رود به تدریج روند بازگشایی شعبات شرکت‌های بزرگ خارجی در چین از ابتدای ماه‌ آینده میلادی آغاز شود. با وجود متوقف ماندن بسیاری از پروازها به چین، شرکتهای خارجی در حال برنامه ریزی از سرگیری تولید خود هستند؛ هر چند که موج جدیدی از تعلیق پروازها و تعلیق فعالیت ها در کشور همسایه یعنی کره جنوبی به راه افتاده است. سامسونگ و هیوندای دو شرکت مهمی هستند که بخشی از خطوط تولید خود در کره جنوبی را به دلیل ویروس کرونا تعطیل کردهاند. کره جنوبی پس از چین دومین کانون کرونا از نظر تعداد مبتلایان در آسیا به شمار می‌رود.
دولت ژاپن اعلام کرده است از ورود اتباع چین و کره جنوبی ممانعت به عمل می آورد. برخی از کشورهای دیگر نیز محدودیت های مشابهی علیه اتباع چینی، ایرانی، کره ای و ایتالیایی وضع کرده اند.سام استوول، استراتژیست سرمایه گذاری در موسسه سی اف آر ای گفت: معامله گران منتظر رسیدن لحظه مهار بیماری هستند و تا آن زمان شیب نزولی بازارها و شاخص ها ادامه خواهد داشت.در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱۵ درصد افزایش به ۱۰۵.۳۷۹۵ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۵۰۳۳ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۳۲ یوان چین اعلام شد.

کرونا در نزدیکی ذخایر ارزی!
 
با شیوع ویروس کرونا و ابعادی که از لحاظ اجتماعی و اقتصادی به همراه داشته، این روزها بحث استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای جبران آثار ناشی از آن مطرح است که البته هنوز به طور رسمی از سوی مسئولان اعلام نشده، ولی در هر حال بعید نیست که از منابع صندوق و ذخائر ارزی در این شرایط حساس استفاده شود.
به گزارش ایسنا، صندوق توسعه ملی از اوایل دهه ۹۰ به منظور ذخیره بخشی از درآمدهای سالانه صادرات نفت و فرآورده‌های آن برای پشتیبانی از نسل آینده و همچنین توسعه کشور ایجاد شد.
در این سال‌ها براساس آنچه در قانون برنامه پنج ساله تعیین می‌شود دولت موظف به پرداخت سهم صندوق است؛ به طوری که طبق برنامه پنجم توسعه باید در سال اول ۲۰ درصد و به دنبال آن سالانه سه درصد به آن اضافه می‌شد. همچنین با برنامه ششم توسعه باید ۳۰ درصد از منابع نفتی به حساب صندوق واریز و سالانه دو درصد دیگر بر آن افزوده شود.
گرچه در سال‌های اخیر با توجه به کاهش درآمدهای نفتی دولت اغلب این منابع را براساس درصد پیش‌بینی شده واریز نکرده است، اما با توجه به شرایطی که پیش آمده دولت‌ها برداشت‌هایی خارج از چارچوب و اساسنامه آن نیز وجود داشته است؛ به گونه‌ای که بنا به حوادث یا کمبودهای مالی دولت با ارائه پیشنهاد برداشت از صندوق توسعه ملی و موافقت مقام معظم رهبری از این منابع استفاده کرد.
این در حالی است که این روزها با شیوع ویروس کرونا و ابتلای جمعی از هموطنان و فراگیر شدن در سطح کشور، کسب‌وکارها و معیشت مردم تحت تاثیر قرار گرفته است. از سوی دیگر هزینه‌های درمان بالا رفته و تامین تجهیزات برای پیشگیری از این بیماری نیز با افزایش هزینه برای مردم همراه بوده است.
در شرایط موجود برای جبران این هزینه‌ها و همچنین تامین تجهیزات پزشکی مقابله و درمان مبتلایان ویروس کرونا در کنار منابع دولت، پیشنهاداتی برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی مطرح است.
اخیرا ائتلاف اصحاب زنان اصلاح‌طلب در بیانیه‌ای خواستار تامین نیازهای بهداشتی مردم از طریق صندوق توسعه ملی شده و اعلام کرده است که با توجه به شرایطی که مردم برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در خانه‌های خود قرنطینه شده‌اند و درآمد روزانه آنها کاهش یافته و به کسادی کسب‌وکارها در آستانه نوروز منتهی شده، لازم است فشارهای موجود با برداشت از صندوق توسعه ملی اقداماتی را برای ترمیم این اوضاع انجام دهیم.
اما این در شرایطی است که تاکنون دولت و مجلس شورای اسلامی پیشنهادی در این رابطه به طور رسمی مطرح نکرده‌اند و البته بحثی هم در مورد بسته‌های حمایتی از کارکنان و سایر افراد در شرایط موجود نبوده که قرار باشد منابع آن محل صندوق توسعه ملی تامین شود.
در هر صورت حتی اگر قرار باشد از منابع صندوق برای جبران آثار کرونا استفاده شود، حتما باید با موافقت مقام معظم رهبری صورت گیرد، چراکه این برداشت در چارچوب اساسنامه و قواعد صندوق توسعه ملی نیست.