:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

جزییات اقدامات انجام‌شده برای مبتلا نشدن مسافران جاده‌ای به ویروس کرونا

معاون وزیر راه از جزییات تلاش‌های صورت گرفته برای پیشگیری از شیوع کرونا در حمل‌ونقل جاده‌ای خبر داد.
کد خبر: ۱۵۰۲۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱
اقتصادگردان- عبدالهاشم حسن‌نیا، معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص پیشگیری از ویروس کرونا در ناوگان حمل‌ونقل مسافر نیز گفت: برای جلوگیری از شیوع و گسترش ویروس کرونا در ناوگان مسافربری، هماهنگی‌های لازم با تشکل‌های صنفی بخش حمل‌ونقل مسافربری و رعایت الزامات بهداشتی در طول سفر انجام شده است و آنها مکلف به رعایت الزامات مبنی بر ضدعفونی کردن سطوح تماس دست مسافران در ناوگان با مواد ضدعفونی کننده استاندارد مورد تایید مراکز بهداشت و ضدعفونی کردن اماکن  مورد لزوم در پایانه های مسافربری از طریق سازمان پایانه های شهرداری هستند.

وی افزود: به شرکت‌های مسافربری تاکید شده است از بطری‌های آب یکبار مصرف به جای لیوان برای مصرف آب شرب به مسافران استفاده کنند و برای مسافران دارای علائم سرماخوردگی ماسک تحویل دهند. همچنین بر رعایت کامل مفاد ماده ۱۵ ضوابط حمل‌ونقل مسافر در خصوص چگونگی تهیه، نگهداری و توزیع بهداشتی خوراکی‌ها در بین مسافران الزام شده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: شرکت‌های مسافربری ملزم هستند چنانچه در حین سفرها مسافرانی با علائم سرماخوردگی شدید مشاهده شوند نسبت به توجیه رعایت رفتارهای بهداشتی و ایمنی از جمله استفاده از ماسک و در صورت لزوم  استقرار مسافر در محلی از وسیله نقلیه که کمترین مواجهه با سایر مسافران را داشته باشد، اقدام کنند.

اقدامات پیشگیری با شیوع کرونا در ناوگان باری

حسن نیا در ادامه به اقدامات پیشگیری با ویروس کرونا در ناوگان حمل‌ونقل بار اشاره کرد و گفت: طرح ثبت اثر انگشت در کلیه مراحل دریافت بار، از جمله هنگام تبدیل نوبت مجازی به حقیقی و اخذ نوبت در پایانه‌های بار تا اطلاع ثانوی متوقف شده است. ضد عفونی سالن های اعلان بار و محل تجمع رانندگان، تعبیه محلول‌های ضدعفونی کننده در مکان‌های مناسب، کنترل و جلوگیری از ورود افراد متفرقه به سالن‌های اعلان بار، خروج حتی الامکان بارهای قابل ارائه در خارج از سالن های اعلان بار به منظور محدود کردن تردد در سالن‌ها تا اطلاع ثانوی، نصب بنر، توزیع بروشورها و فیلم‌های آموزشی حاوی توصیه های بهداشتی و نظافت فردی در محل های تجمع رانندگان و مکان های مناسب، کنترل و نظافت سرویس‌های بهداشتی در پایانه‌های بار، همکاری و تهیه فضاهای مورد نیاز برای مامورین بهداشت جهت غربالگری افراد، جمع آوری و انتقال زباله های موجود حداقل ۲ بار در روز ، از جمله تمهیدات انجام شده برای پیشگیری است.

اقدامات پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در پایانه‌های مرزی

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه در پایانه‌های مرزی که محل تردد ناوگان بین‌المللی محسوب می‌شود،‌ بیان داشت: جلسات کمیته هماهنگی در پایانه‌های مرزی با حضور نمایندگان مرکز پیشگیری از بیماری‌ها برگزار شده و دستورات لازم به شرکت های خدماتی در مرزها همچون جمع آوری و انتقال زباله‌های موجود در روز طی چند مرحله ضدعفونی کردن غرفه مربوط به نصب بنرهای آموزشی در مناسب‌ترین نقاط سالن و محوطه برای اطلاع مسافران، نصب تابلوهای هشدار دهنده برای عموم مسافران از جمله مهم‌ترین اقدامات انجام شده در مرز ها است.

پیش‌بینی خسارت ۱۰۰۰ میلیارد تومانی سیل به راه‌های لرستان

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همچنین از برٖآورد خسارت اولیه ۶۰۰ میلیارد تومانی به راه‌های استان لرستان خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود مجموع خسارت‌ها به بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان برسد.

حسن نیا با اشاره به برآورد اولیه خسارت وارده به راه‌های استان لرستان اظهار داشت: طبق برآورد اولیه سیل۱۰۰۰ میلیارد تومان به راه‌های استان لرستان خسارت وارد کرده است. وی افزود: با توجه به هشدارهای قبلی سازمان هواشناسی ۴۰ اکیپ با ۴۰۰ نفر نیروی راهدار و ۲۸۸ دستگاه انواع ماشین آلات راهداری در جاده‌های استان مستقر شدند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حجم زیاد بارش و سیلاب در استان لرستان گفت: رانش و ریزش ۲۸۵ نقطه در راه‌ها، انسداد ۲۴۳ روستایی و آسیب دیدگی تعداد زیادی از پل‌ها بر اثر وقوع سیلاب به وقوع پیوست اما با اقدامات به‌موقع راهداران ریزش و رانش برداری از سطح جاده‌های استان انجام و بسیار از مسیرها بازگشایی شد.

حسن نیا با بیان اینکه «راه ۱۷۵ روستا به دلیل تخریب پل و آبراه‌ها، آب گرفتگی، ریزش و رانش مسدود است» گفت: اکثر راه‌های مسدود شده در حاشیه رودخانه کشکان قرار دارند و دلیل آن بالا بودن سطح آب در بستر رودخانه کشکان و تخریب راه‌های ۲ طرف پل‌های ارتباطی است که امکان انجام عملیات طی چند روز گذشته را از راهداران گرفته بود.

وی با اشاره به آغاز عملیات بازگشایی مسیرهای مسدود از روز گذشته یادآور شد: بر اساس هماهنگی‌های انجام شده، ماشین آلات راهداری استان‌های اصفهان، تهران، بوشهر، کرمانشاه، مازندران و زنجان به استان لرستان منتقل شد.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برآورد خسارت اولیه به راه‌های لرستان را ۶۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود، میزان خسارت‌ها بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان باشد.

حسن‌نیا در ادامه از تلاش راهداران برای بازگشایی راه‌های روستایی،‌ جاده‌های مسدود در سطح استان طی روزهای آینده خبر داد.