:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

کمک معیشتی امشب در حساب‌هاست، تعداد خانوارها از ۱۹ میلیون گذشت

ساعت ۲۴ امشب (دهم اسفند) مرحله‌ای دیگر از کمک‌های معیشتی به حساب بیش از ۱۹ میلیون خانوار واریز خواهد شد.
کد خبر: ۱۵۰۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
اقتصادگردان- با اصلاح قیمت بنزین در آبان ماه امسال، دولت تصمیم گرفت که مابه‌التفاوت ایجاد شده را در قالب کمک معیشتی به صورت نقدی به خانوارها برگرداند، از این رو پیش‌بینی شد بین ۱۸ تا ۱۹ میلیون خانوار که حدود ۶۰ میلیون نفر را در بر می‌گرفت، مشمول این نوع از یارانه شوند.

در مرحله اول به حدود ۱۷.۵ میلیون خانوار که از بین یارانه‌بگیران انتخاب شده بودند، کمک معیشتی پرداخت شد و رسما سه دهک بالا که در بین یارانه‌بگیران قرار داشتند از این یارانه حذف شدند.

به هر صورت با پرداخت مرحله اول تعدادی نسبت به عدم دریافت معترض شدند و فرصتی مهیا شد که درخواست خود را مطرح کنند. به تدریج با بررسی درخواست‌های مطرح شده بر تعداد آنها افزوده شد؛ به نحوی که در دی ماه به حدود ۱۸.۱ میلیون خانوار کمک معیشتی پرداخت شد.

این در حالی است که آخرین اطلاعات دریافتی از سازمان برنامه و بودجه نشان می‌دهد که با افزوده شدن متقاضیانی که شرایط آنها مورد بررسی قرار گرفته و محق دریافت کمک معیشتی تشخیص داده شده‌اند برای اسفند ماه بیش از ۱۹ میلیون خانوار کمک معیشتی دریافت می‌کنند.

بر خلاف یارانه نقدی که مبلغ ثابتی است کمک معیشتی به تناسب اعضای خانوار پرداخت شده و از این قرار است که برای خانوارهای تک‌نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهارنفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان واریز انجام می‌شود.

اما در حالی کمک معیشتی اسفند آخرین مرحله سال ۱۳۹۸ است که در حریان بررسی لایحه بودجه سال آینده در کمیسیون تلفیق مصوب شده بود که یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و کمک‌های معیشتی یکی شده و فقط یارانه ۷۲ هزار تومانی پرداخت شود که در این حالت تمامی یارانه‌بگیران اعم از دهک های متوسط و پایین و سه دهک بالا را در بر می‌گیرد. این مصوبه البته مخالفانی از جمله دولت و برخی کارشناسان را به همراه داشته است.

با ورود لایحه بودجه به مجلس و رد شدن آن از سوی نمایندگان مجددا به کمیسیون تلفیق برای بررسی برگشته که موضوع یارانه‌ها نیز از بخش‌های مورد نقد و اصلاحی خواهد بود.